Cubase 14 Crashed

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Probleem met het laden van projecten sinds ik mijn Macbook Pro M1 heb bijgewerkt naar het nieuwste OS. (Van 14.x naar 15.2)

Wat er gebeurt is dat wanneer ik een bestaand project open, Cubase stopt met werken na het laden van alle kanalen etc. Wat volgt is een popup met de boodschap “Cubase quit unexpectedly”. Wanneer ik Cubase opnieuw open geeft het me de optie om op te starten vanuit “Safe Mode”. Als ik de optie “deactivate all 3rd party plugins” selecteer, opent het project zonder issues.

Na het verwijderen van alle gebruikte synths (Nexus, Avenger, Spire), het project save en Cubase herstart (nu met 3rd party plugins geactiveerd), is er niets aan de hand. Het moet dus iets te maken hebben met de VST synth plugins. Ik heb geprobeerd om ze (vst synth plugins) een voor een te verwijderen om te zien of het om een specifieke plugin gaat, maar dit is niet het geval. Het ligt overigens niet aan de VST effecten, die staan allemaal op de inserts/bussen van niet VST synths.

Ik heb mijn versie van Cubase geupdate van 12.0.60 naar 12.0.70 om te zien of dit kon helpen, maar dit was niet het geval. Nu schijnt het dat Cubase 12 niet goed functioneert onder Mac OS 15, maar zou dit wel goed moet werken met 14. Inmiddels ook ge-update naar 14.0.10, maar het probleem is niet verholpen.

Projecten die ik ben begonnen voordat ik de nieuwe Mac OS installeerde even als projecten die daarna zijn gestart hebben hetzelfde probleem, maar niet allemaal. Laten we zeggen dat 30% a 40% niet opstart.

Eerdere versie van een track laten we zeggen V22 heeft geen probleem, V23 heeft wel problemen terwijl er geen VST synths zijn toegevoegd of zijn weggehaald. Er zijn alleen veranderingen in de mix van de track zelf aangebracht.

Herkent iemand dit, en nog beter, heeft iemand de oplossing voor dit probleem?

Ik zou contact opnemen met Steinberg en de crashdump meesturen. Omdat ik niet op Mac zit kan ik weinig bijdragen aan de oplossing van dit verhaal.

Misschien wel een algemener iets melden. Ik heb vandaag nog eens mijn account bij pluginboutique bekeken en een hele reeks Izotope plugins geinstalleerd die er nog op stonden. Ozone, neutron, nectar, iris etc. Flink wat soundsets ook van Iris. Allemaal via de Izotope installatie app. (Product portal). In de Cubase VST Plugin manager kreeg ik te zien dat een hele zwik van die izotope plugins op de blocklist stonden. Was al verdacht. Ik had eerder al sommige izotope vst's in 64 bit gedraaid dus kon niet alleen 32 vs 64 bit verhaal zijn. Op een gegeven moment kreeg ik harde crashes als ik een preset ging saven in Serum. Melding met iets van win32. Nadat ik alles van Izotope weer had verwijderd (kon gelukkig via de product portal) was het probleem weer helemaal verholpen. Ik kwam met dit idee omdat de installatie van de Izotope plugins de enige verandering op mijn PC was.

Als ik toch de Izotope plugins zou willen gebruiken dan installeer ik ze op een oude PC die ik met Audiogridder als server gebruik. Maar voorlopig bheb ik wel even genoeg van Izotope.

Mijn conclusie: blijkbaar is niet alles softwarematig goed op elkaar afgestemd. Goed om te checken met de Steinberg helpdesk die misschien meer meldingen binnen krijgen over jouw probleem.

Niet getreurd.
Alles kan ook buiten de box of in de cloud.
Dat heb ik tot nu toe altijd gedaan.
Want ik haat computers als ze te veel moeten doen.
Het neemt tijd in beslag als ze weer op tilt gaan.
Opnieuw opstarten e.d.

Zonder computer kan ook. Lees ik net.
Behalve AI mixen heb ik altijd alles buiten de box gedaan.

Wat kunnen plugins met muziek doen?

ChatGPT zei:

Plugins voor muziek kunnen een breed scala aan functies en effecten bieden. Ze worden gebruikt in digitale audio workstations (DAWs) zoals Ableton Live, Logic Pro, FL Studio, of Cubase. Hier zijn enkele van de belangrijkste dingen die muziekplugins kunnen doen:

1. Geluidsopwekking (Synthesizers en Samplers)

• Virtuele synthesizers: Creëren van geluiden met oscillatoren, filters en modulaties. Bijvoorbeeld Serum, Massive, of Sylenth1.
  • Samplers: Afspelen en manipuleren van opnames, zoals Kontakt of EXS24.
  • Genrespecifiek: Plugins voor orkestrale geluiden, drums, of elektronische muziek.

2. Audio-effecten

• Reverb en delay: Toevoegen van ruimtelijkheid en echo’s aan geluiden.
  • Compressie en limiting: Beheersen van dynamiek en voorkomen van oversturing.
  • Equalizers (EQ): Aanpassen van frequenties om het geluid te balanceren.
  • Distortion en overdrive: Toevoegen van crunch of vervorming aan geluiden.
  • Modulatie: Chorus, flanger, phaser voor textuur en beweging.

3. Mixing en Mastering

• Analysetools: Spectrum-analyzers en loudness-meters om geluiden technisch te beoordelen.
  • Automatische mastering: Plugins zoals iZotope Ozone helpen bij het optimaliseren van tracks.
  • Channel strip-plugins: Bundelen EQ, compressie en andere effecten in één interface.

4. MIDI-manipulatie

• Arpeggiators: Automatisch afspelen van akkoorden in een patroon.
  • Harmonie en akkoordgeneratie: Tools zoals Scaler om akkoorden te maken.
  • Randomizers: Voor het creëren van verrassende melodieën of ritmes.

5. Sample-manipulatie

• Time-stretching: Aanpassen van snelheid zonder toonhoogte te veranderen.
  • Pitch-shifting: Het verhogen of verlagen van de toonhoogte.
  • Granular synthesis: Het bewerken van samples op micro-niveau.

6. Creatieve effecten

• Glitch en stutter-effecten: Plugins zoals Glitch 2 voor spannende herhalingen.
  • Vocoder en autotune: Voor stemvervorming of tooncorrectie.
  • Sound design tools: Voor unieke effecten zoals vervorming, glitching, of ambient textures.

7. Emulatie van hardware

• Vintage synths en drumcomputers: Softwareversies van klassiekers zoals de Roland TR-808 of Moog Minimoog.
  • Analoge emulatie: Bijvoorbeeld tape-effecten, analoge compressors, of EQ’s zoals de Pultec EQ.

8. AI en automatische hulp

• AI-compagnons: Plugins zoals iZotope Neutron helpen automatisch bij het mengen van tracks.
  • Beat-detectie en quantization: Automatisch aanpassen van tempo of ritme.

Populaire plugin-formaten

• VST (Virtual Studio Technology): Meest gebruikte formaat (voor Windows en macOS).
  • AU (Audio Units): Specifiek voor macOS.
  • AAX: Voor gebruik in Pro Tools.

Als je een specifiek doel hebt in muziekproductie, zoals beatmaking of mastering, kan ik je gerichte aanbevelingen doen. 😊 Wat voor soort muziek werk je aan?

Niet getreurd.
Alles kan ook buiten de box of in de cloud.
Dat heb ik tot nu toe altijd gedaan.
Want ik haat computers als ze te veel moeten doen.
Het neemt tijd in beslag als ze weer op tilt gaan.
Opnieuw opstarten e.d.

Zonder computer kan ook. Lees ik net.
Behalve AI mixen heb ik altijd alles buiten de box gedaan.

Wat kunnen plugins met muziek doen?

ChatGPT zei:

Plugins voor muziek kunnen een breed scala aan functies en effecten bieden. Ze worden gebruikt in digitale audio workstations (DAWs) zoals Ableton Live, Logic Pro, FL Studio, of Cubase. Hier zijn enkele van de belangrijkste dingen die muziekplugins kunnen doen:

1. Geluidsopwekking (Synthesizers en Samplers)

• Virtuele synthesizers: Creëren van geluiden met oscillatoren, filters en modulaties. Bijvoorbeeld Serum, Massive, of Sylenth1.
  • Samplers: Afspelen en manipuleren van opnames, zoals Kontakt of EXS24.
  • Genrespecifiek: Plugins voor orkestrale geluiden, drums, of elektronische muziek.

2. Audio-effecten

• Reverb en delay: Toevoegen van ruimtelijkheid en echo’s aan geluiden.
  • Compressie en limiting: Beheersen van dynamiek en voorkomen van oversturing.
  • Equalizers (EQ): Aanpassen van frequenties om het geluid te balanceren.
  • Distortion en overdrive: Toevoegen van crunch of vervorming aan geluiden.
  • Modulatie: Chorus, flanger, phaser voor textuur en beweging.

3. Mixing en Mastering

• Analysetools: Spectrum-analyzers en loudness-meters om geluiden technisch te beoordelen.
  • Automatische mastering: Plugins zoals iZotope Ozone helpen bij het optimaliseren van tracks.
  • Channel strip-plugins: Bundelen EQ, compressie en andere effecten in één interface.

4. MIDI-manipulatie

• Arpeggiators: Automatisch afspelen van akkoorden in een patroon.
  • Harmonie en akkoordgeneratie: Tools zoals Scaler om akkoorden te maken.
  • Randomizers: Voor het creëren van verrassende melodieën of ritmes.

5. Sample-manipulatie

• Time-stretching: Aanpassen van snelheid zonder toonhoogte te veranderen.
  • Pitch-shifting: Het verhogen of verlagen van de toonhoogte.
  • Granular synthesis: Het bewerken van samples op micro-niveau.

6. Creatieve effecten

• Glitch en stutter-effecten: Plugins zoals Glitch 2 voor spannende herhalingen.
  • Vocoder en autotune: Voor stemvervorming of tooncorrectie.
  • Sound design tools: Voor unieke effecten zoals vervorming, glitching, of ambient textures.

7. Emulatie van hardware

• Vintage synths en drumcomputers: Softwareversies van klassiekers zoals de Roland TR-808 of Moog Minimoog.
  • Analoge emulatie: Bijvoorbeeld tape-effecten, analoge compressors, of EQ’s zoals de Pultec EQ.

8. AI en automatische hulp

• AI-compagnons: Plugins zoals iZotope Neutron helpen automatisch bij het mengen van tracks.
  • Beat-detectie en quantization: Automatisch aanpassen van tempo of ritme.

Populaire plugin-formaten

• VST (Virtual Studio Technology): Meest gebruikte formaat (voor Windows en macOS).
  • AU (Audio Units): Specifiek voor macOS.
  • AAX: Voor gebruik in Pro Tools.

Als je een specifiek doel hebt in muziekproductie, zoals beatmaking of mastering, kan ik je gerichte aanbevelingen doen. 😊 Wat voor soort muziek werk je aan?
???

heb je nu cubase 14 geïnstalleerd?

14 draait geen Vst2 plugins meer... tenzij je dat forceert, weet niet of dat alleen voor windows geldt... dat vst2 plugins in 14 nog kunnen werken...

over de izotope plugins.... zouden geen enkel probleem moeten opleveren.... wat cubase herkent: dat het geen vst plugins zijn:een groot deel van de .dll's van izotope. die melding kun je ook in de pluginmanager zien.

cubase handelt dat netjes af... zou niet tot crashes moeten leiden.... waarom dan bij vipal? wel? vreemd....

ik heb geen mac en ik zit op cubase pro 13.... verder kan ik niet helpen....

een bericht op de fora van steinberg of beter cubase forum werkt sneller.....

permissie problemen op de mac.?.. komt vaak voor schiinbaar.....

hier ook geen problemen met m1 Mac en cubase. Ik vermoed voor de OP een bepaalde vst die niet compatible is met het laatste OS.
Misschien staat een hint in de crashlog van cubase -> ~user/Library/Logs/Diagnostic Reports
Je kan die crashlog ook altijd sturen naar cubase support of posten op hun forum.

Hoi, wat shit dat Cubase crashed.. heb je al eens geprobeerd de Filenaam te wijzigen? Naar iets eenvoudigs zonder special characters

En ben ook benieuwd wat er gebeurd als je je audio-interface uitschakelt c.q. een andere driver kiest (asio?) en dan een Project inlaadt. Om audio-driver probleem uit te sluiten.

Heb zelf C13 op Windows10, en ook bij mij crashed die weleens.. als dat gebeurt dan heb ik doorgaans wel heel veel open (Uad pci plugins e.d.). Toch hoort t niet te gebeuren

Laatst gewijzigd:
@Eclectic > Ik denk dat er ook een hoop Cubase gebruikers zijn die zonder problemen hun werk kunnen doen. Dat wat je leest op het internet, als met zo veel zaken, zijn de moment opnames van wanneer het mis gaat.

@kurt > Bedankt voor je opmerking over het doorlezen van de crashlog. Cybernogwat (een distortion effect) was de uiteindelijke boosdoener, en zat op een aantal synth kanalen. Deze is nu ge-update en zo ver ik kan zien werkt het na behoren.

@Sander02 > Bedankt voor je medeleven, dat waardeer ik van je. Had vanmiddag al een trial versie van Logic gedownload, en merkte direct dat dit niet zou gaan werken voor mij. Voor de werkwijzen die ik gebruik is Cubase vele malen handiger. Het probleem is opgelost inmiddels, zie m'n antwoord bij Kurt.

@jserle > Hartstikke bedankt voor de meest nutteloze bijdrage :dubbel:

Denk dat ik wel weer terug ga naar Cubase 12, mits deze het verder goed blijft doen. De interface van 14 ziet er niet zo mooi en de nieuwe functies zijn voor mij niet bruikbaar of de moeite waard.

Ik ben happy met c14 op win 11. Heb ook geen problemen (gebruik alleen native vst3 en geen wrappers of andere zaken)

Ik refereerde naar Mac omdat met iedere update, het weer klachten regent van zaken die niet meer werken, door permissies of dat Apple in één keer beslist iets op een andere manier aan te vliegen, waardoor developers weer 6-12mnd lang catch-up spelen.

Ik ben happy met c14 op win 11. Heb ook geen problemen (gebruik alleen native vst3 en geen wrappers of andere zaken)

Ik refereerde naar Mac omdat met iedere update, het weer klachten regent van zaken die niet meer werken, door permissies of dat Apple in één keer beslist iets op een andere manier aan te vliegen, waardoor developers weer 6-12mnd lang catch-up spelen.
Om heel eerlijk te zijn, Apple maakt mooie hardware en met de M processor hebben ze (voor mij persoonlijk) een mooie stap voor (gehad) over Windows. Ding is super stil, heeft een lange batterij duur en draagt al m’n projecten zonder problemen. Maar… hun manier van software gebruik, zoals jij ook al aangeeft, is benende de maat. En laten we het vooral niet hebben over de criminele prijzen en hun achterwege gebleven innovatie. Sta nog altijd met m’n mond open te kijken hoe mensen Apple op handen en voeten dragen en zonder blikken en blozen hun portemonnee voor hun opentrekken.

Wellicht kopen mensen het wel omdat het gewoon erg prettig werkt?

Je hoeft ook niet direct een OS upgrade te doen als ie er is toch ? Het is niet verplicht om te updaten.

Dat was vroeger zo, maar nu niet meer..

Back