Help, mijn harde schijf loopt steeds vol (tips?)

bombario

Gepokt en gemazeld
Ik heb een oude Windows-pc, die het nog steeds prima doet. Daarop heb ik 2 partities, C: en D:. Het idee was destijds om C: enkel te gebruiken voor Windows, maar meer programma's maken er gebruik van. Ook met Cache, en tijdelijke bestanden etc. Gevolg is dat mijn C-schijf steeds vol loopt, en dat geeft problemen.

Van de week wilde ik een Library van Native Instruments installeren. Dat lukte niet, want hij had te weinig ruimte op C. Ik heb na een scan alle overbodige bestanden van C verwijderd, de prullenbak leeggemaakt, cache geleegd etc. Maar dan zit hij nog op 80% procent, en dat wordt langzaam aan weer meer.

Dan nu - eindelijk - mijn vraag. Wat kan ik hieraan doen? Volgens mij kan ik de C-schijf niet vergroten, toch?

P.S. Een nieuwe kopen kan altijd nog 😉

Ik heb hetzelfde met twee oude laptops, 1 op win7 de ander op win10.

Elke keer als ik ze gebruik doe ik een C: cleanuo en verwijder de windows update install files, maar toch loopt ie telkens vol.

Heb al een keer in progran data gekeken waar het nu zit, maar niet direct iets gevonden.

Welke Window versie heb je? Bij W10 schijnt het te kunnen.

Linkje

2tb op een imac sinds 2017 en ik ga nooit dat probleem hebben. In 2002 was ik t beu en deed t beste dat ik ooit deed: windows buiten. Sindsdien werk ik met een computer en nooit meer “aan” een computer. Maar dat antwoord wil je vast niet weten. Maar dat zou ik in jou geval dus doen

Dan nu - eindelijk - mijn vraag. Wat kan ik hieraan doen? Volgens mij kan ik de C-schijf niet vergroten, toch?
Wat zijn de specs van je pc? En dan met name je harde schijf. SSD of nog ouderwetse HDD?

Je kunt er altijd een grotere schijf inzetten. Geen enkel probleem. Je hebt dan wel een kloon programma nodig, omdat je Windows moet overzetten naar de nieuwe schijf. Een handige tool is Aomei Harddisk Partition Assistant Standard (gratis). Zie hier hoe het moet: How to Clone Hard Disk to SSD or HDD with AOMEI Partition Assistant

Je hangt dan de nieuwe schijf met een kabel aan je pc (afhankelijk van de aansluiting) en via het programma kloon je de schijf. De oude schijf haal je er daarna uit en vervang je door de nieuwe schijf (wel kijken of 'ie past :-) )

Heb je geen ruimte in je pc om er een EXTRA schijf in te zetten?

Laatst gewijzigd:
Je zou even kunnen proberen of het werkt als je een shortcut-link plaatst op de plek waar bv Konakt je samples verwacht. Die link verwijst dan natuurlijk naar de plek op de D-schijf waar de samples staan.
Anders nieuwe C-schijf van 2TB erin en alles opnieuw installeren of wat Lupkell zegt (heb ik geen ervaring mee). Ik heb na 5 jaar nieuwe install gedaan, was veel werk maar ook wel prettige opschoonactie.
Ik heb hier op het forum wel eens het (nieuwe PC koop draadje) advies gehad om een kleine C-schijf te nemen, blijkbaar werken sommigen hier naar tevredenheid met shotcuts.

-- Je heb een C en D, dus ga lekker verder op D? --

Dat gaat niet werken bij NI.
Bij het installeren word het bestand gedownload naar disk C.
(je kunt hiervoor geen andere disk opgeven)
Vervolgens word het bestand dat nu op disk C staat
uitgepakt en geïnstalleerd op de door jouw aangegeven disk.
Als dat is afgerond word het bestand verwijderd van disk C.

Laatst gewijzigd:
Wellicht library bestanden (ongeacht van welke plugin) op een externe ssd/hd zetten?

De Libraries zet ik sowieso altijd op D.
Je heb een C en D, dus ga lekker verder op D?

Klopt, doe ik ook. Maak hij gaat protesteren bij het installeren. Dan heeft - in dit geval Native Instruments - te weinig tijdelijke ruimte om de library te installeren.

Bij het installeren word het bestand gedownload naar drijf C.

Dat wist ik niet, dank. Dit was inderdaad een installer van 22 gig.

Nooit gehoord dat een HD automatisch vol geraakt ik heb jaaaren met xp gewerkt en achteraf ook heel lang met win 7,ben maar een paar maand nu op win10.

Als je c groter wil maken dan moet je eerst D partitie deleten en dan kan je C expanden

Edit: en dan kan je een extra schijf toevoegen voor de samples

Sowieso oppassen als je dingen gaat verplaatsen etc. met NI. Misschien dat het nu beter werkt, maar ik heb vroeger een keer op mijn oude Windows PC een complete Komplete installatie corrupt gekregen waarna een volledige herinstall nodig was, wat niet bepaald makkelijk ging omdat je eerst ook heel veel handmatig moest verwijderen. Het vreet zich echt diep in je OS en functies als 'Find Library' werken niet altijd vlekkeloos. Verder sluit ik me aan bij @klinkske , Windows is gewoon een vrij naar woekerend OS.

Ja, en tijdelijke bestanden/swap files die na crashes blijven staan etc. is ook wel een ding. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar vroeger was je echt wel veel tijd kwijt met housekeeping toestanden op Windows. Maar ik zit er sinds versie 7 al niet meer op dus ik neem aan dat daar inmiddels ook wel wat vooruitgang is geweest(?)

Bij het opstarten van de Maschine software word er een scan uitgevoerd.
Die gegevens worden opgeslagen als een een komplete.db3 bestand op disk C.
Het kan gebeuren dat dit bestand corrupt raakt en Maschine de weg kwijt is.

Oplossing voor dit probleem is dan om het komplete.db3 bestand te verwijderen.
Vervolgens start je Maschine op en er word een nieuw komplete.db3 bestand aangemaakt.

Bij het handmatig verplaatsen van mappen met inhoud moet je daarna
zelf binnen Maschine het oude pad verwijderen (uitzetten) en het nieuwe pad aanmelden.

Laatst gewijzigd:
Toch wel. Ik neem ook regelmatig video's op en dan schrijft hij tijdelijke bestanden weg naar Windows-mapjes. Die verwijdert hij achteraf alleen niet en dat loopt ook zo op naar vele gigs. Of browserbestanden etc.
Echt nooit van gehoord,ik gebruikte toen wel een door NL warez versies van XP Pro,in begin had ik een official XP Home,en daar heb ik dat ook nooit gezien eigenlijk.

Ik deed wel een hele waslijst van aanpassingen,bovenop wat toen aanbevolen werdt voor een DAW setting.

Vooral destijds waren de HD schijven klein van inhoud,dus het zou meteen opgevallen zijn.

Maar wat is je OS versie nu eigenlijk?

Ik heb hetzelfde met twee oude laptops, 1 op win7 de ander op win10.

Elke keer als ik ze gebruik doe ik een C: cleanuo en verwijder de windows update install files, maar toch loopt ie telkens vol.

Heb al een keer in progran data gekeken waar het nu zit, maar niet direct iets gevonden.
Zoek eens in google,je kan dit aanpassen in regedit dat deze updates gewist worden (ik dacht telkens) bij de volgende herstart,er staan dan how to do filmpjes ervoor op YT

Ccleaner
Wcleaner ... Windows Cleaner hahaha

Anyhow storage is toch wel het grote nadeel als je met sample libs werkt met multiesamples ed...
Ik gebruik zelf geen Kontakt ed.
Maar goed je kunt je ook eens bedenken wat je "dumpt" en dat zet je dan evt op een backup schijf.

Back