welke labvoeding voor kalibreren van VCO

demian

Ojee
ik wil een paar vco's kalibreren.
nu heb ik daarvoor denk ik een nauwkeurige spanning nodig, hoeveel decimalen achter de komma is genoeg? 2 of 3?

per 1mV instelbaar lijkt het hoogst haalbare als het onder de 200 euro moet blijven.

ik heb deze nu op het oog.

Probeer toch voor een 2kanaal of 3kanaal te gaan als dit je eerste en enige is.

Bv:

OWON ODP3033​

Ik heb wat slechtere ervaring met OWON, nu is mijn main labvoeding:

Rigol DP832A labvoeding​

Heb een ouder model van deze.

Je hebt voor het kalibreren geen power nodig
Ik denk dat de makkelijkste manier is om gewoon een Midi naar CV interface te gebruiken. Uiteindelijk moet je VCO het daar mee doen.
een kalibratie spanning op basis van een spanningsreverentie (LM4040 10V) en dan delen naar 1V, 2V. 3V, enz buffer er achten en klaar (dat heb ik dus zo gemaakt)
of een speciale Module Tester van mutable instruments (heb ik ook...)

Lijkt me meer dan nauwkeurig genoeg? Is dit voor eurorack? Misschien heb je dan meer aan een nauwkeurige voltage source die je ook in eurorack kan gebruiken. De Joranalogue Bias voor 75 euro bijvoorbeeld.

als je midi cv interface niet te calibreren is kun je het beste daarmee je vco's calibreren in het systeem waarin je ze gaat gebruiken.
natuurlijk goed laten opwarmen voor het calibratie process.

17391105639757337156704604531225.jpg

Ik heb deze ☝🏻😄
Maar die zal na, wat zal het zijn...50 jaar? wel weer eens gekalibreerd mogen worden.
Laagste spanning op de dial is 0.003mV

Wat je instelt op de meter van de voeding is niet per definitie hetgeen wat er uit komt. De meter van de voeding is meestal niet heel nauwkeurig. Je wil een nauwkeurigheid van +/- 1mv. Je kan het nameten met een multimeter maar die moet ook redelijk nauwkeurig zijn anders weet je nog niks. Om te stemmen zou geen frequentie meter nemen maar digitaal de juiste toonhoogte genereren. Kan met een computer of een digitale synth. Je hoort heel duidelijk het verschil tussen de oscillator en de referentietoon en je kan veel preciezer stemmen.

Back