Maffez eurorack DIY

die componenten zijn zo klein dat het niet zo simpel is om erachter te komen wat er niet klopt als het niet werkt... dat is toch zeker de vrees die ik heb voor de volgende modules... ben blij voor je dat hij nu naar verwachtingen werkt!

• Duimpje
Duimpjes: jvq
Voor anderen die het leuk vinden: ik heb nog steeds PCB+panel sets beschikbaar voor Model A+, Model A2, Model P, Model Y, Model F, Model 5 en Poley.

Ik zou graag met deze PCBs wat modules willen bouwen. Iemand een suggestie voor waar ik voordelig componentjes vandaan kan halen? Ik ben nu bij Farnell Nederland aan het kijken - die heeft de laagste verzendkosten die ik tot nu toe ben tegengekomen.

Het lukt mij meestal niet om alles bij 1 winkel te kopen maar ik heb Farnell niet geprobeerd.

Je hebt te maken met drie soorten onderdelen. (A) standaard onderdelen, (B) synth/eurorack onderdelen, en (C) speciale onderdelen voor deze modules. Een winkel als Thonk heeft B en C maar geen A. Er zijn winkels die A en B hebben (Tayda, Mouser, Digikey) maar dan moet je extra opletten dat de B onderdelen de juiste zijn. Dat is bij Thonk weer heel makkelijk. Pots en sockets moeten bijvoorbeeld precies dezelfde hoogte zijn. Met switches kan het ook gedoe zijn dat ze net te hoog zijn, dat gaat bij Thonk makkelijker goed. Als het allemaal op voorraad is.

En soms ben je aangewezen op een aparte winkel voor een onderdeel in categorie C. Thonk bijvoorbeeld heeft wel de AS662D (voor Model A+) maar niet de AS3109D (voor Model F). Erica Synths heeft die allebei maar dan weer niks in categorie A en B.

Ik probeer het meestal zo op te lossen dat ik categorie B en C bij Thonk koop en categorie A bij Reichelt. Maar dat lukt dus niet altijd. Voor de zwik Maffez modules die ik nu gebouwd heb heb ik onderdelen gekocht bij Thonk, Erica Synths, Reichelt, TME en Mouser. Vaak ook weer in combinatie met onderdelen voor andere projecten.

Synth/eurorack onderdelen ("categorie B") kan je ook vinden bij winkels als Banzai, Musikding, en vast nog meer.

Nog een vraage: ik ben nu de onderdeeltjes aan het uitzoeken die ik nodig zal hebben, en ik moet voor de Model A+ een BA662D OTA hebben. Het probleem is dat die niet meer gemaakt wordt en als "erg zeldzaam" beschouwd wordt. Nu zijn er wel een aantal vervangende ICs die proberen de BA662D na te bootsen, maar ik weet nou niet zeker of ik nou zo'n vervanger en welke ik dan moet hebben. Ik neem aan dat jij al deze modules al gebouwd hebt, @jvq? Hoe heb jij dit opgelost?

@mathias_v ik weet niet waar je dat leest maar BA662D klopt niet. De A+ is ontworpen rond de AS662D wat een soort moderne, dubbele versie is van de oude BA662. En die AS662D is te krijgen bij oa Thonk en Erica Synths.

@mathias_v ik weet niet waar je dat leest maar BA662D klopt niet. De A+ is ontworpen rond de AS662D wat een soort moderne, dubbele versie is van de oude BA662. En die AS662D is te krijgen bij oa Thonk en Erica Synths.
BA662D staat in de BOM-lijst onderaan de pagina van de Model A+, staat ook meerdere keren in de schematic, beetje verwarrend. Helemaal bovenaan de pagina staat inderdaad wel dat ie op de AS662D is gebaseerd, daar heb ik dan overheen gelezen

Ja dit soort verwarring zul je meer tegenkomen bij deze PCB's. Het is de keerzijde van dat Maffez de ontwerpen gratis beschikbaar heeft gesteld.

@feindbild klopt de A+ BOM op maffez.com inmiddels?

@jvq - nee, hij heeft bedankt voor de correctie maar die nog niet aangepast op de site... ging hij 'die tage noch hochladen' - dat is natuurlijk een vaag tijdsbestek maar ik vermoed dat hij dit keer ook zelf even wil checken of alles klopt alvorens hij het op zijn site zet.

die BA662D staat zo in het schema en hadden wij dientengevolge ook zo in de BOM gezet... is idd makkelijker als we dat ook in BOM aanpassen...

Laatst gewijzigd:
hier de BOM voor de model a+
als het goed is, staat hij dit weekend ook op de site zelf, heb hem nog eens deze versie doorgegeven met as662d ipv ba662d

Attachments

• Maffez_Model_A_Plus_BOM_corrected.xlsx
    11,2 KB · Bekeken: 66
boh, gelukkig dat ik bovenstaande gepost heb. hij heeft er blijkbaar niet zoveel haast mee. versie op de site is nog altijd de oude...
heeft er hier iemand nog een maffez module gebouwd ondertussen?
ik plan tegen einde deze maand de poley en a+ af te hebben - laatste ontbrekende componenten zijn bijna binnen.

Haha ja daarom vroeg ik je om het hier te posten, ik had al zo'n vermoeden.

Ik heb in middels van alle PCB's die ik had een exemplaar afgebouwd. Maar ik ben nu vooral met oude MIDI synths bezig en niet met eurorack dus ik gebruik de modules nog niet echt.

Back