Maffez eurorack DIY

zo, na lang wachten op componenten die maar niet geleverd werden, ben ik vandaag eindelijk met een maffez module aan de slag kunnen gaan.
mijn eerste smd-werk is niet om aan te zien, maar... de model 5 werkte van de eerste keer! bevalt me ook zeer van klank.

Ik kijk daarvoor naar het circuitschema. Je kunt aan de pijltjes zien welke PNP en NPN zijn.
ok, dus dan zou het zijn:

02x BC847BS (SOD) - Q3, Q4
01x BC857BS (SOD) - Q2

correct?

ik kan ook voor de model Y de bom naar maffez doorsturen, met de footprints, dan kan die ook op de site.

Het zit even niet mee met het knutselen. Ik heb drie nieuwe modules "af" qua solderen en ze doen het alledrie niet!

- Model Y: geen geluid
- Model A+: het tweede kanaal werkt maar het eerste niet
- Poley: alleen de "2HP" uitgang geeft geluid en dat komt waarschijnlijk omdat de ingang daar in gemixt zit

Ik heb op alle drie naar problemen zitten zoeken maar nog niks gevonden. Blijven zoeken.

Dankje, had ik al naar gekeken.

A+ doet het nu, het was een micro-kortsluiting tussen pin 4 en 5 van U3 (een TSSOP14 opamp). Gedesoldeerd met hete lucht, pads schoongemaakt met flux en litze, en opnieuw gesoldeerd met de soldeerbout. Nu doet het linkerkanaal het wel.

Nu die Y en Poley nog.

Heb gisteren 2 model y’s gemaakt. 1 deed het eerst niet… Ik denk dat het probleem bij mij bij die immens kleine transistoren zat. Reflowen heeft geholpen.

Attachments

• IMG_6151.jpeg
    IMG_6151.jpeg
    152,5 KB · Bekeken: 88
  • IMG_6152.jpeg
    IMG_6152.jpeg
    176,4 KB · Bekeken: 92
  • IMG_6161.jpeg
    IMG_6161.jpeg
    132 KB · Bekeken: 87
Leuk met de gekleurde ringetjes op de minijacks!
dank! ik heb al mijn modules van bananuts voorzien. groen voor v/oct, zwart voor cv in, zilver voor audio in, goud voor trigger/gate in etc. maakt het patchen heel duidelijk.

voor de model y: check zeker Q2, Q3, Q4. volgens mij was dat het bij mij. zelfs met een vergrootglas leek alles ok, toch even wat soldeer erop en opnieuw gedaan, en dan werkte de module opeens wel...

Ja mijn eerste Y werkte ook niet aanvankelijk vanwege Q2 niet goed gesoldeerd. Ik heb reflowen al geprobeerd maar het heeft nog niet geholpen. Misschien ook maar even helemaal eraf halen zoals hielp bij A+. Net de SSI2140 helemaal verwijderd en teruggeplaatst op Poley zonder effect.

Tweede Model Y doet het nu ook. Toch nog maar een keer een reflow op de piepkleine BS transistoren en nu is het eindelijk goed.

Alleen Poley nog. Ik had de SSI2140 gedesoldeerd en wilde hem wegleggen maar toen viel 'ie op de grond. Kan hem niet meer vinden :( dus voorlopig staat dat weer even stil.

Dit is me nu al meerdere keren gebeurd, dat een SMD DIY project stilvalt omdat ik een onderdeel kwijtraak. Tja het zijn zulke kleine onderdelen... toch vind ik SMD eigenlijk nog steeds wel best, ik ben geen THT-nostalgiekeling.

bij mijn model 5 bericht had ik geen foto’s gezet wegens niet al te best, maar ik zal het perfectionisme laten varen en gewoon accepteren dat het mijn eerste smd was en de module werkt 😁

Attachments

• IMG_6162.jpeg
    IMG_6162.jpeg
    165,1 KB · Bekeken: 78
  • IMG_6166.jpeg
    IMG_6166.jpeg
    95,6 KB · Bekeken: 79
  • IMG_6163.jpeg
    IMG_6163.jpeg
    79 KB · Bekeken: 85
  • Duimpje
Duimpjes: jvq
Tweede Model Y doet het nu ook. Toch nog maar een keer een reflow op de piepkleine BS transistoren en nu is het eindelijk goed.

Alleen Poley nog. Ik had de SSI2140 gedesoldeerd en wilde hem wegleggen maar toen viel 'ie op de grond. Kan hem niet meer vinden :( dus voorlopig staat dat weer even stil.

Dit is me nu al meerdere keren gebeurd, dat een SMD DIY project stilvalt omdat ik een onderdeel kwijtraak. Tja het zijn zulke kleine onderdelen... toch vind ik SMD eigenlijk nog steeds wel best, ik ben geen THT-nostalgiekeling.
super dat die 2de model y nu ook werkt!

ik heb ook al heel wat onderdeeltjes laten vallen - nog maar 4 dagen en 3 modules op smd-avontuur, maar ik heb al geleerd dat ik de onderdelen best in veelvoud bestel.
hoewel ik uiteindelijk alles teruggevonden heb, was dat gewoon niet op het moment dat ik ermee bezig was...

mijn ogen zijn ook niet meer zo goed dat ik smd zonder pieren kan doen. tht kan wel nog zonder loep. smd is echt een heel andere aanpak.
ik ben nog geen half jaar met diy bezig dus het is nog niet zo dat ik verknocht ben aan een bepaalde aanpak. ik doe gewoon alles, in hyperfocus 😬

Ik ben iets dichterbij een werkende Poley. Ik heb de SSI2140 vervangen. Dat was niet genoeg maar het zag er wel beter uit. Daarnaast een weerstand vervangen (R30) en nu doen sommige filters het een beetje maar de 4-pole nog niet. Resonance ook niet ok. Ik ga voor de zekerheid maar meer weerstanden rond de 2140 (R30-R33, R25-R28 ) vervangen. Moet ik alleen wel weer bestellen.

Ik begrijp niet wat er mis is gegaan, hoe maak ik een weerstand stuk? Maar ik denk dat ik op de goede weg ben nu.

Als R30 stuk is gaat er geen geluid het filter in.

Screenshot 2025-05-16 at 20.06.18.png

Na vervangen van R30 klinken de 2HP en 1LP uitgangen OK, de andere twee niet. 4LP is heel zacht. Ik denk dat er in die filterketen dus wat misgaat bij 3e of 4e cel.

Screenshot 2025-05-16 at 20.06.39.png

Resonance klinkt niet goed. Dat is feedback gecombineerd van Pole1 en Pole4. Als Pole4 niet goed is, zoals ik eigenlijk al weet, dan lijkt het ook logisch dat de resonance het niet doet.

Screenshot 2025-05-16 at 20.09.08.png

Aangezien ik sowieso 1 kapotte weerstand heb rond die gain cells vervang ik de rest ook maar.

is het gelukt met de Poley?
(ik heb voor de de mijne nog een paar componenten op de wachtlijst en heb ondertussen een paar tht modules afgewerkt, hopelijk in juni Poley, Model F en Model A+)

Ja ik heb Poley vandaag eindelijk volledig aan de praat gekregen. Ik begrijp nog steeds niet wat er mis is gegaan. De eerste 2140 is stuk gegaan en een weerstand was stuk. Op de Model P zitten 2x 2140 en die heb ik wel in een keer goed gesoldeerd en daar is niks stuk gegaan.

Back