Behringer 2-XM Synthesizer 279 Euro !!!

Behringer heeft de 2-XM Synthesizer uitgebracht, een kloon/replica van de Oberheim Two-Voice analoge Synthesizer. Hij wordt nu verzonden en is klaar voor pre-order bij Thomann.
De Behringer 2-XM beschikt over twee authentieke Oberheim SEM-klonen/replica's plus een patchmatrix in één Eurorack-module. puur analoog signaalpad gebaseerd op authentieke VCO-, VCF- en VCA-ontwerpen twee onafhankelijke stemmen voor polyfone, gesplitste of vier-oscillator unisono-geluiden 2 variabele oscillatorvormen met instelbare pulsbreedte voor inspirerende geluiden oscillator sync twee state-variabele multi-mode filters met low-pass, high-pass, band-pass en notch-modi twee speciale en volledig analoge LFO's met sinusgolfvorm vier analoge envelopgeneratoren voor uitgebreide controle van filters en versterkers ruisgenerator breidt golfvormgeneratie aanzienlijk uit uitgebreide modulatiemogelijkheden, inclusief interne en externe bronnen 2-kanaals mixersectie met niveau- en panregelaars voor intense stereogeluiden portamentofunctie toepasbaar op beide stemmen voor geweldige pitch-glijdende effecten 2 externe audio-ingangen voor het verwerken van externe geluidsbronnen speciale audio-uitgangen plus een gecombineerde stereo-uitgang voor maximale flexibiliteit patchmatrix 16-stemmige Poly Chain maakt het combineren van meerdere synthesizers mogelijk voor maximaal 32-stemmige polyfonie complete Eurorack-oplossing - hoofdmodule kan worden overgebracht naar een standaard Eurorack-behuizing 67 bedieningselementen om u directe en realtime toegang tot alle belangrijke parameters MIDI- en USB-implementatie met MIDI-kanaal- en Voice Priority-selectie Ja, je kunt het ook polychainen en er een Oberheim 8Voice (4 x 2-XM) of 16Voice (8x 2-XM) kloon van maken. Dankzij de optie om de stemmen te pannen, is het ook een stereo analoge synth met speciale stereo-uitgangen.

_Behringer-2-XM-Synthesizer-1024x576.jpeg

Als deze qua klank net zo veel op mijn (intussen ex-) Two Voice lijkt als de klank van die Moog-kloon op mijn Moog, dan is zelfs 279 te veel geld.

Het zal vast weer geluid maken en zo, en dat is prima, maar ik heb het idee dat ze zich bij het klonen vooral richten op het juiste design en lettertype dan op het geluid van de originele apparaten.

Dit is te gek wel, de SEM is wat mij betreft de lekkerst klinkende vintage synth samen met de Minimoog.

Ik snap de opmerkingen over de kwaliteit van de sound van Behringer clones niet. Heb al veel Youtube vergelijkingingen gezien en - een paar uitzonderingen daargelaten - kwamen ze er goed uit.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Ben ook wel benieuwd of -ie net zo goed klinkt. Wel leuk, de zoveelste UI van Uli, maar als ze allemaal hetzelfde klinken heb je daar uiteindelijk ook niet zoveel aan. Heb ik nu ook met de Kobol kopie. Tenzij het origineel ook als een doorsnee mono klonk.

Ik heb een paar van de Behringers gehad (of heb ze nog steeds). Klinken allemaal anders. Odyssey lijkt niet op de Minimoog, en die klinken allebei weer anders dan de Neutron. In directe vergelijkingen met originelen of re-issues vind ik ze er vrij goed uitkomen. Vaak zijn opmerkingen als “lijkt er niet op” gebaseerd op filmpjes met enkele patches die vergeleken worden met een herinnering aan een bepaalde synth. ;) Ik merk wel dat, nu zoveel clones beschikbaar zijn voor weinig geld, je je veel meer gaat afvragen hoe groot de verschillen tussen subtractieve synths eigenlijk zijn, en in hoeverre dat iets uitmaakt.

Ik heb een paar van de Behringers gehad (of heb ze nog steeds). Klinken allemaal anders. Odyssey lijkt niet op de Minimoog, en die klinken allebei weer anders dan de Neutron. In directe vergelijkingen met originelen of re-issues vind ik ze er vrij goed uitkomen. Vaak zijn opmerkingen als “lijkt er niet op” gebaseerd op filmpjes met enkele patches die vergeleken worden met een herinnering aan een bepaalde synth. ;) Ik merk wel dat, nu zoveel clones beschikbaar zijn voor weinig geld, je je veel meer gaat afvragen hoe groot de verschillen tussen subtractieve synths eigenlijk zijn, en in hoeverre dat iets uitmaakt.
Een coverband mist meestal ook de impact van de originele band als ze voor je spelen. Maar de nummers zijn hetzelfde en dan heb je wel tickets voor 10 euro ipv 100.

Qua subtractieve synths zal een leek de verschillen niet zo snel horen, en in een mix vallen ze ook minder op. Maar net als in de gitaarwereld zal een ervaren oor wel het verschil horen tussen een goeie oscillator en een slechte, of de verschillen in bijvoorbeeld synth-architectuur of filtertype. En los van de sound ruikt en voelt een synth uit 1975 compleet anders dan een goedkope industriële synth die vers uit een Chinese fabriek komt rollen, zeker als de vormfactor is aangepast. Dat heeft allemaal invloed op de productbeleving.

Een coverband mist meestal ook de impact van de originele band als ze voor je spelen. Maar de nummers zijn hetzelfde en dan heb je wel tickets voor 10 euro ipv 100.

Qua subtractieve synths zal een leek de verschillen niet zo snel horen, en in een mix vallen ze ook minder op. Maar net als in de gitaarwereld zal een ervaren oor wel het verschil horen tussen een goeie oscillator en een slechte, of de verschillen in bijvoorbeeld synth-architectuur of filtertype. En los van de sound ruikt en voelt een synth uit 1975 compleet anders dan een goedkope industriële synth die vers uit een Chinese fabriek komt rollen, zeker als de vormfactor is aangepast. Dat heeft allemaal invloed op de productbeleving.
Klopt allemaal en ik denk dat als je bijv Kebu een kloon geeft dat ie fantastisch zal klinken en geef 'm aan een doorsnee keyboard speler dan zal het resultaat ook minder zijn.
Echt goede muzikanten maken op mindere apparatuur nog steeds goede muziek.

ik snap hetzelfde gesnauw niet zo.
Natuurlijk klinkt hij niet hetzelfde.
Maar vind wel dat bv de PWM sound Sem achtig klinkt en klinkt op zichzelf leuk voor wat het is.

Klopt allemaal en ik denk dat als je bijv Kebu een kloon geeft dat ie fantastisch zal klinken en geef 'm aan een doorsnee keyboard speler dan zal het resultaat ook minder zijn.
Echt goede muzikanten maken op mindere apparatuur nog steeds goede muziek.
Ja absoluut, net als dat een topfotograaf met een telefoon ook betere foto's maakt dan een amateur met een dure camera.

Lastig te beoordelen aan de hand van korte klanken in sequensen. Ik heb sowieso geen referentie met een echte SEM, alleen met mijn Anyware Semtex XL maar dat is ook een kloon.

Dus je zou voorzichtig kunnen stellen dat veel SF leden niet de topspelers zijn en het dus wel af kunnen met een kloon. :D

Tja, die Kebu mag dan in bepaalde opzichten goed zijn als ik anderen mag geloven, maar het klinkt in mijn oren allemaal best saai. :gaap: Hier op het forum zijn er leden die misschien op zekere vlakken "minder" zijn, maar wel iets nieuws en fris laten horen dat echt interessant is. Dus Kebu kan het wel af met een Behringertje. :D

Komt trouwens meer voor, begaafde muzikanten met talent die erg goed spelen, maar wat ze ten gehore brengen kan niet erg kan boeien. Het voorbeeld van Jamiroquai heb ik al 'ns eerder genoemd.

Jan Wolkers schilderde met stront en werd gezien als groots kunstenmaker.

Maar ja, het blijft stront. :D

Ik ben 't voor een groot deel met je eens:
* Er zijn subtiele verschillen die sommigen horen en belangrijk kunnen zijn voor de totaalsound
* Productbeleving hangt erg samen met het design / de vormfactor, en inderdaad geven oude synths een totaal ander gevoel

Het ging me er meer om dat er een gapend gat zit tussen "komt zeer dichtbij het origineel", wat ik zie bij de vele gedetailleerde online vergelijkingen, en "ze klinken allemaal hetzelfde en lijken niet op 't origineel", wat vaak gebaseerd is op een vage herinnering. ;)

(Daarnaast denk ik dat juist de ervaren mensen, die de verschillen soms horen, er beter in zijn om ieder instrument naar zijn/haar hand te zetten.)

Het ging me er meer om dat er een gapend gat zit tussen "komt zeer dichtbij het origineel", wat ik zie bij de vele gedetailleerde online vergelijkingen, en "ze klinken allemaal hetzelfde en lijken niet op 't origineel", wat vaak gebaseerd is op een vage herinnering. ;)
De conclusie van een goeie vergelijking is meestal: het ene origineel klinkt ook niet zoals het andere origineel.

ik snap hetzelfde gesnauw niet zo.
Natuurlijk klinkt hij niet hetzelfde.
Maar vind wel dat bv de PWM sound Sem achtig klinkt en klinkt op zichzelf leuk voor wat het is.
Ik heb toevallig een TVS staan en dit klinkt echt totaal anders. Dat is, zoals je terecht zegt, helemaal niet erg. Zeker gezien het gigantische prijsverschil.
Maar, om het dan te promoten als een kloon vind ik te ver gaan. Je probeert dan mee te liften op het succes van het zeer begeerlijke origineel, zonder daar ook echt iets goeds en vergelijkbaars voor te leveren, behalve dan een beetje de look and feel. Dan kan je beter een eigen variant maken zoals de Neutron en de Proton en het dan "inspired by" noemen.

Back