Glitch in opname allen & heath ZED22fx

monotone

Ingeburgerd
Hi. Ik probeer mijn nieuwe(lees:de oude van een ander) zed22fx te koppelen aan ableton. Afspelen vanaf de laptop gaat foutloos alleen... als ik wil opnemen in sterio dan speelt alles goed af maar als ik terugspeel dan glitched het geluid. Op het mengpaneel maar ook op de laptop speakers of headphones.

Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos. Aan bekabeling ligt t in ieder geval niet.

Een aantal vragen:
- Hoe heb je het geheel aangesloten? Gebruik je de usb op de ZED22FX of heb je nog een andere interface?
Let er op dat het signaal wat je uistuurt niet ook weer wordt opgepakt als ingang (feedback)

- Welke instellingen gebruik je in Ableton (geluidksaart, driver, latency)?
Zie ook: https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/211476789-Setting-up-an-Audio-Interface
Kijk vooral ook naar de buffer size. Deze mag niet te klein staan.

- Kun je een stukje opname delen?

Goedendag Mark.
Dank je voor je reactie.

De laptop is direct via usb verbonden met de mixer.

Je opmerking over het heen en weer sturen van data is een punt van aandacht dat ben k met je eens ik zou daa zeker naar kijken. Maar weet dan niet gelijk de beste methode om deze feedback uit te sluiten.

Er is wel wat ontwikkeling mbt de instellingen in ableton. De waardes van input en output waren standaard ingesteld. Ik heb hierop de inputwaarde omhoog gezet. Naar high quality sample rate 96000. De latency buffer size in en out had ik gehouden zoals t was volgens mij rond de 11000. In en uit.
Met het verhogen van de sample rate leek het probleem verholpen. Ik heb daarna een aantal foutloze opnames kunnen maken. Toen ik echter na een paar dagen weer verderwilde gaan bleek alles te glitchen. Zowel de opnames als het afspelen van opnames waarvan ik weet dat ze goed waren. Ik heb vervolgens de latency buffers maximaal omhoog geschroefd. Daar werdt het niet beter van.

Ik kan morgen even kijken of ik wat kan delen. En ook hoe ik dat efficient kan doen. Als je tussentijds nog suggesties hebt dan hoor ik t graag.

Heb je toevallig effecten aan staan op de kanalen waar je op opneemt?
Bij Reaper stuitert mijn sessie als ik dat heb (in mijn template heb ik ook alle effecten al zitten, maar die moet ik dan dus uitzetten en goed aan denken voor ik begin met opnemen)

Hi. Dank voor je reactie

Ik schreef eerder iets maar dat kwam geloof ik niet door. Vandaar de vertraging.

Ik heb de mixer via usb aangesloten met de laptop. Zit niets tussen. De suggestie dat t feedback kan zijn lijkt me best aannemelijk. Hoe sluit ik dat uit?

Inmiddels ben ik er achter dat t geluid via koptelefoonuitgang van de laptop wel goed afspeeld.

De mixerstaat nu bij preferens op: luidsprekers (usb Audio CODEC) aangesloten. een asio driver voor de mixer heb ik nog niet gevonden en dus ook nog niet geinstalleerd.

In preferences staat de sample rate op 96000/high quality
Latencystaay op 24128 voor in en output buffer.

Waar kan ik t best mee verder?

Heb je toevallig effecten aan staan op de kanalen waar je op opneemt?
Bij Reaper stuitert mijn sessie als ik dat heb (in mijn template heb ik ook alle effecten al zitten, maar die moet ik dan dus uitzetten en goed aan denken voor ik begin met opnemen)
Ik weet dat niet exact. Ben nog niet helemaal bekend met de effecten van de mixer. Hij staat hier pas een pasr dagen als t goed is staat dat uit. Er staat wel een effect geselecteerd maar deze zit beslist niet in de mix. Maarja wellicht zie ik iets over het hoofd

Ik weet dat niet exact. Ben nog niet helemaal bekend met de effecten van de mixer. Hij staat hier pas een pasr dagen als t goed is staat dat uit. Er staat wel een effect geselecteerd maar deze zit beslist niet in de mix. Maarja wellicht zie ik iets over het hoofd
Ik heb het over effecten in je DAW.
Als ik die aan laat in Reaper en ik ga de band opnemen, krijg ik allemaal glitches in de audio opname. (mogelijk gaat dat bij Ableton wel goed, maar bij Reaper dus niet)

Ik heb het over effecten in je DAW.
Als ik die aan laat in Reaper en ik ga de band opnemen, krijg ik allemaal glitches in de audio opname. (mogelijk gaat dat bij Ableton wel goed, maar bij Reaper dus niet)
Aha. Goed om te weten. De template die ik gebruik voor opname is echter helemaal clean.

Zoals altijd met dit soort dingen: 1 voor 1 de mogelijke stoorzenders proberen uit te sluiten..

Gewoon audio afspelen (bvb youtube) gaat wel goed begrijp ik en via de koptelefoonuitgang van je laptop klinkt het ook normaal. Maw, er gaat iets mis wanneer het signaal teruggestuurd wordt vanaf je DAW naar je tafel. Kun je eens een stukje opnemen (desnoods gewoon met je telefoon) van hoe het geluid glitched?

Twee dingen die je zou kunnen checken:
Is de samplerate die in je preferences staat dezelfde als de samplerate van het materiaal wat je hebt opgenomen?
En als je het materiaal exporteert als wav/mp3, heb je dan nog dezelfde glitches in je audio?

Dag allen. Het probleem is opgelost!

Ik heb vanalles geprobeerd. Uiteindelijk zocht ik het toch in de geselecteerde driver. Ik had nog gen asio driver voor de mengtafel. Maar mdat t eerder wel werkte zag ik daar overheen. Uiteindelijk heb ik met hulp van een vriend die ook muzikant is.... en daarbij werk in it doet, het systeeem nagelopen en asio4all geinstalleerd.

Nu werkt t vlekkeloos. Ja... behalve dan dat ik steeds bij het opstarten van ableton opnieuw di asio moet selecteren.

Ik brn blij. Ik ksn weer verder.

Dank allen

Back