Hoe omgaan met grote hoeveelheid aux-returns

Phontaq

+---O---+
Hoi allemaal,

Over de jaren heen heb ik meerdere effects-racks/pedaaltjes verzameld, ieder met hun eigen leuke features en karakter. Een kleine deel (bv. distortion) gebruik ik als insert via mijn patchbay, maar de meeste hangen via een aux send/return aan mijn mixer (een SQ-5), zoals gebruikelijk. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de meeste apparaten volledig stereo zijn (delays, reverbs), dus dat vreet nogal veel inputs op mijn mengpaneel om ze als aux-return weer aan te sluiten.

In hoeverre hebben jullie ervaring met het gebruik van bijvoorbeeld een simpele stereo summing mixer om alle aux returns eerst te groeperen voordat deze weer terug het mengpaneel in gaan? Ik zou er een klein stukje controle mee verliezen, maar wel een hoop inputs mee vrijspelen. Of wellicht zijn er nog andere strategieën?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Laatst gewijzigd:
ik hem een line mixer voor mijn returns. heb 6 6 sends en geen returns op mijn mixer.

vergeet ook niet effecten te chainen. niet alles hoeft appart via een send.

Precies dit is een van de belangrijkste redenen waarom ik een aantal jaar geleden voor mixing 100% itb ben gegaan. Aan hardware fx heb ik alleen al 10 send/return (stereo) fx in gebruik ... dat zouden dus 20 kanalen in en 20 kanalen uit zijn op een mixer. Daarnaast kan ik met External Audio Effect in Live net zo makkelijk een effect als insert inzetten als send/return door hem op een instrument kanaal te slepen of op een return track te zetten. Ook is er niet echt verschil in gebruik tussen een hardware of software effect qua routing etc. Waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen, maar ik denk wel echt dat het voor dit soort dingen veruit de beste oplossing is.

ik hem een line mixer voor mijn returns. heb 6 6 sends en geen returns op mijn mixer.

vergeet ook niet effecten te chainen. niet alles hoeft appart via een send.
Ja, dat lijkt wel wat op mijn setup: 12 outputs op de SQ-5 ik o.a. als send of monitoring out kan inzetten, en geen returns. Dus iedere mono/stereo return kost me nu een 1 of 2 inputs.

Chainen is nog wel interessant en wellicht mogelijk, ga ik even naar kijken, bedankt!

Precies dit is een van de belangrijkste redenen waarom ik een aantal jaar geleden voor mixing 100% itb ben gegaan.
Ook alle effecten/pedaaltjes in the box? Anders heb je toch alsnog een input/output-uitdaging?

Misschien een idee om speciaal voor dit doeleinde een (extra) audio-interface aan je PC te hangen? Voor weinig geld heb je bijv. een Motu interface met 8 i/o, die je dan in je DAW aanwijst als je Send/Returns.

Ook alle effecten/pedaaltjes in the box? Anders heb je toch alsnog een input/output-uitdaging?
Ik heb 1 lineaire gitaar chain (onder) en de rest zit inderdaad los. Ik heb 56 inputs en 32 outputs op mijn DAW.

1746516834992.png

Misschien een idee om speciaal voor dit doeleinde een (extra) audio-interface aan je PC te hangen? Voor weinig geld heb je bijv. een Motu interface met 8 i/o, die je dan in je DAW aanwijst als je Send/Returns.
Ik gebruik mijn computer + Ableton voornamelijk als recording tool en voor wat speciale plugins. Al het mix-werk doe ik op de SQ-5 (volgens het 'mix before you record' principe) en dat bevalt heel goed. Ik kan nog wel extra connecties toevoegen aan de SQ-5 via ADAT of Dante, maar intern kun je maximaal 48 inputs patchen. Een extra audio-interface of input-rack zou in mijn geval daarom niet helpen, omdat ik al tegen de input-limiet aanloop.

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb maar 4 sends en kom terug op kanalen. Gebruik geen return. Maar ik heb alles op de patchbays dus ik kan met kabels wel wat. Inserts heb ik niet op de patchbays trouwens.

Maar k kan met eilanden werken voor de mixer: elk eiland heeft n mixer met eventueel weer wat fx die ook send en wel return hebben. Die dan al dan niet via die eerdere mixer baar de laatste mixer gaan.

Kort: het maakt allemaal niet zo uit. Ik gebruik bijvoorbeeld veel fx mono. Ik vind keuzes nemen gewoon ook knopen hakken. Niet teveel piekeren maar gewoon verder doen met beperking. Deden ze vroeger ook.

Qua Hardware, dawless out of the box, etc..

Passieve submixers bijvoorbeeld

Actief
Ook veel andere keuzemogelijkheden, oa, tascam, behringer, Art, Rolls, etc.

Wel risico op ground loops.

Ik heb 1 lineaire gitaar chain (onder) en de rest zit inderdaad los. Ik heb 56 inputs en 32 outputs op mijn DAW.

Bekijk bijlage 3861276
Ja, met dat aantal kom je een heel eind. Met mijn SQ-5 (22 analoge inputs) + A32 (32 analoge inputs + 4 x ADAT) heb ik in theorie tot 86 inputs, maar in de praktijk kan ik er dus 48 tegelijk als daadwerkelijke input patchen. Met een paar drumcomputers, stereo-synths en effect-bakken gaat 't dan toch hard qua inputs. Patchbays zijn handig als tussenstation, maar ook een hoop gedoe om bij te houden welke setting je per track ook alweer had. Dus ik probeer zoveel mogelijk semi-permanent aangesloten te houden.

Qua Hardware, dawless out of the box, etc..

Passieve submixers bijvoorbeeld

Actief

Wel risico op ground loops.
Goeie tips, dank je!

FX pedaaltjes kan je toch gewoon inline gebruiken??
Een distortion pedaaltje op bijv. een bassdrum uit een drumcomputer ga je toch niet via send/retrun gebruiken??
Dat klopt inderdaad, en dat doe ik ook deels. Mijn distortion hangt bv. direct (via de patchbay) aan een kick of monosynth. Mijn probleem speelt vooral rondom de diverse delays, reverbs en een algemene effectrack. Die sluit ik toch liever niet inline aan, maar via aux send/return.

Er zijn zoveel manieren.
Ik en van plan om een 16x16 xbay voor fx te gaan gebruiken.
Zo kun je chains maken in je browser en recallen.
Volgens mij bestaan daar nu ook gitaar oplossingen voor.

De Shure Auxpander is ook zo een tof ding alleen zie je die net zo vaak als een Ijsvogel.

Wat @Nap zegt is een manier maar dat heeft niets te maken met wat ik met mijn mixer doe.
Je kan wel wegblijven van de mixers maar zodra je met meerdere signalen werkt zonder DAW is dat geen optie.

Ik heb jaren een RME interface gebruikt, maar ik wilde weer terug een echte mixer. Dat zal ongeveer in 2019 zijn geweest. Dus een SQ5 gekocht. Top ding, echt waar. Maar het aantal inputs is beperkt als je veel stereo gear hebt. Of synths met meerdere inputs en outputs. Dus ik moest continue analoge sub-mixjes maken. Je blijft patchen op die manier. En in een kleine studio wordt je daar niet vrolijk van. Daarom heb ik eind vorig jaar een RME UFX3 en een Ferrofish Pulse MX 16/16 in/out gekocht. Beiden met een mooie korting.

Alle gear zit nu op de Ferrofish en de RME zelf aangesloten. Ik kan nu ook makkelijk uitbreiden via adat of Madi. Naast wat basis routing in de RME (fixed), gebruik ik, net als Nap, Ableton external instruments voor send/returns. Mijn pedalboard maakt gebruik van switchers. En is dus stereo in/out, maar ik kan de volgorde wijzigen via midi. Midi loopt via een iConnectivity MioXL.

Alles werkt simpel, en goed. Het werkt zelfs zonder laptop als je een Push 3 standalone gebruikt. Ik mis de SQ5 nog wel, maar qua patching en routing werkt deze setup 10x beter. Als compromis gebruik ik af en nog een Vestax VCM600 als Ableton Live mixer. Maar ik gebruik de Push 3 steeds vaker ook als mixer. Zoveel tracks gebruik ik niet meer tegelijkertijd.

Bij jams vind ik die schuiven nog wel handig, voor de rest heb ik mijn mixers geen moment gemist. Sterker nog, ik ben blij dat ik er vanaf ben. De flexibiliteit met routing etc in de DAW vind ik superfijn werken. Op zich kom ik er met de Push 3 en Kontrol S61 ook wel als ik echt perse volume wil regelen zonder muis. Maar goed, dat is verder off-topic gezien de vraag/wens van TS.

Qua Hardware
Actief
Op een eiland heb ik zo n sm10

Ben er niet wild van. Ik vind m onoverzichtelijk. Misschien moet ik wat knoppen voorzien van n kleurtje.

Ik heb jaren een RME interface gebruikt, maar ik wilde weer terug een echte mixer. Dat zal ongeveer in 2019 zijn geweest. Dus een SQ5 gekocht. Top ding, echt waar. Maar het aantal inputs is beperkt als je veel stereo gear hebt. Of synths met meerdere inputs en outputs. Dus ik moest continue analoge sub-mixjes maken. Je blijft patchen op die manier. En in een kleine studio wordt je daar niet vrolijk van. Daarom heb ik eind vorig jaar een RME UFX3 en een Ferrofish Pulse MX 16/16 in/out gekocht. Beiden met een mooie korting.

Alle gear zit nu op de Ferrofish en de RME zelf aangesloten. Ik kan nu ook makkelijk uitbreiden via adat of Madi. Naast wat basis routing in de RME (fixed), gebruik ik, net als Nap, Ableton external instruments voor send/returns. Mijn pedalboard maakt gebruik van switchers. En is dus stereo in/out, maar ik kan de volgorde wijzigen via midi. Midi loopt via een iConnectivity MioXL.

Alles werkt simpel, en goed. Het werkt zelfs zonder laptop als je een Push 3 standalone gebruikt. Ik mis de SQ5 nog wel, maar qua patching en routing werkt deze setup 10x beter. Als compromis gebruik ik af en nog een Vestax VCM600 als Ableton Live mixer. Maar ik gebruik de Push 3 steeds vaker ook als mixer. Zoveel tracks gebruik ik niet meer tegelijkertijd.
Grappig, toen ik tegen de initiële input-limieten van de SQ5 aan liep, heb ik deze niet de deur uitgedaan maar juist uitgebreid (met een Ferrofish A32 Pro Dante). Dat werkt echt heel fijn qua patchbaarheid (de patch wordt mee opgeslagen in de scene), maar nu loop ik dus tegen nieuwe (minder kritieke) limieten aan.

Naast fijn werken op een goede digitale mixer met near-zero latency vind ik het voordeel dat mijn computer lekker uit kan blijven tijdens het jammen of sound designen. Pas als ik een track ga sequencen/opnemen, heb ik Ableton nodig. En eventueel kan ik een direct input nog door Ableton heen patchen voor software effects (wel met een tikkie latency).

Laatst gewijzigd:
Op een eiland heb ik zo n sm10

Ben er niet wild van. Ik vind m onoverzichtelijk. Misschien moet ik wat knoppen voorzien van n kleurtje.
Op zich zou 't in mijn context 'set and forget' zijn, aangezien het alleen wat fx returns hoeft te summen. Voor algemeen mix-gebruik lijkt me het niet ideaal inderdaad.

De Tascam LM-8ST 8-Channel Stereo Line Mixer zag ik ook nog, maar dan ben je weer bijna 400 euro verder.

Ik heb nog een oude Motu Traveler v1 liggen (die overigens niet meer wil opstarten) en die kan toevallig ook standalone mixen, dus wellicht moet ik die eerst eens proberen te reanimeren. Dat zou wel een onnodige AD/DA stap introduceren.

Laatst gewijzigd:
Back