Hoe omgaan met grote hoeveelheid aux-returns

Mijn mixer geeft me feedback, eq en analoge saturatie naast de effecten natuurlijk.
Weet niet of je wel eens feedback via een pedaal naar Ableton het gedaan? maar dan he je altijd een beetje latency en kun je bv geen negative feedback truukjes doen en het klinkt anders.

Op een eiland heb ik zo n sm10

Ben er niet wild van. Ik vind m onoverzichtelijk. Misschien moet ik wat knoppen voorzien van n kleurtje.
Ja, heeft me ook best wat tijd gekost om te wennen aan de lay out.
Uiteindelijk erg tevreden mee.
Over de bouwkwaliteit lees ik ook verschillende verhalen, maar tnt geen problemen ondervonden.

Alternatieven van andere merken, hebben geen Mute knop per kanaal, of heb ik er nog één over het hoofd gezien?

Over de bouwkwaliteit lees ik ook verschillende verhalen, maar tnt geen problemen ondervonden.

Alternatieven van andere merken, hebben geen Mute knop per kanaal, of heb ik er nog één over het hoofd gezien?

Voor 99 euro is er nog de Behringer RX1602 V2, met mute en panning per kanaal:

Maar dan kan het zijn dat ik meer ruis dan reverb hoor als ik een signaal terug krijg... 😅 Alhoewel, in reviews komt ie er best okay uit!

Laatst gewijzigd:

de mute knoppen blijven plakken, mijne is n 2ehandsje maar ik zou m niet meer kopen.
Ik kocht m omdat ik zag dat alex ball er 2 gebruikt. Ik prik wat in de patchbay qua input en dan merk ik dat ik telkens op zoek moet naar waar ik in hemelsnaam binnen kom op de mixer :D (patchbay staat er niet onder trouwens, wat ook niet echt helpt natuurlijk) maar ik denk dat ik de patchbay en mixer moet color coden.

Precies dit is een van de belangrijkste redenen waarom ik een aantal jaar geleden voor mixing 100% itb ben gegaan. Aan hardware fx heb ik alleen al 10 send/return (stereo) fx in gebruik ... dat zouden dus 20 kanalen in en 20 kanalen uit zijn op een mixer. Daarnaast kan ik met External Audio Effect in Live net zo makkelijk een effect als insert inzetten als send/return door hem op een instrument kanaal te slepen of op een return track te zetten. Ook is er niet echt verschil in gebruik tussen een hardware of software effect qua routing etc. Waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen, maar ik denk wel echt dat het voor dit soort dingen veruit de beste oplossing is.
Hier dezelfde reden om 100% itb te mixen, dan wel met heel veel kanalen op de geluidskaart (120 in/out) en nu een SSL UF8 als controller.

Ik heb alleen een stereo delay en een reverb op mijn auxen zitten aangezien ik die graag over meerdere kanalen wilt gebruiken. de rest is allemaal inline via een pacthbay. Inserts gebruik ik nooit en zie ook niet het voordeel in daarvan ten opzichte van inline. Ik heb dan nog 2 aux bussen over op mijn mixer die ik dan op een patchbay heb aangesloten zodat ik daar nog een extra fx aan kan hangen. Ik zie geen reden waarom je iets perse over auxen wl doen als het toch maar op 1 kanaal te horen is dan kan het toch net zo goed inline??!

Inserts gebruik ik nooit en zie ook niet het voordeel in daarvan ten opzichte van inline.
Nou ja als je mic signaal gebruikt of de gain moet opkrikken is het wel handig.
Inline ? dan heb je eigenlijk een insert gemaakt maar dan passief dus ook gevaar voor tonesuck ivm met impedantie verschillen.

Ik zie geen reden waarom je iets perse over auxen wl doen als het toch maar op 1 kanaal te horen is dan kan het toch net zo goed inline??!
Het betreft in mijn geval algemene reverb- & delay-effecten. Die wil je doorgaans niet als insert draaien, tenzij het bijvoorbeeld een gated reverb effect op een snare is ofzo. En bovendien zou je dan voor iedere synth een los effect nodig hebben, wat ook niet lekker schaalbaar is.

Hier dezelfde reden om 100% itb te mixen, dan wel met heel veel kanalen op de geluidskaart (120 in/out) en nu een SSL UF8 als controller.
Wow dat zijn een hoop kanalen! Ik kan mij voorstellen dat zo'n 'External Instrument' wel handig en flexibel werkt qua routing in Ableton als je de boel eenmaal ingeregeld hebt.

Over mijn mixer-based workflow ben ik tevreden, het is puur dat ik nu wat veel inputs kwijt ben aan de diverse FX-returns. De SQ-5 biedt een vrije complete channel strip per kanaal (preamp, saturation, high pass, gate, compressie, EQ, etc.) en biedt daarnaast zeer goed klinkende addons die je als channel/bus-insert of aux kan draaien. In mijn init scene staan alle synth inputs netjes op mixer-kanalen gemapped, de meeste effects als aux sends, en dan verder de submixes enzo. Dus ik hoef zelden überhaupt nog effecten te assignen, omdat alle beschikbare effecten in principe al toegankelijk zijn vanuit mijn init scene. Alleen met MIDI-clock kan de SQ-5 niet goed omgaan, wat suf is omdat ik daarom de goedklinkende interne delay-emulaties niet goed kan syncen met Ableton. Dus ik gebruik meerdere externe delay-effecten die wél kunnen syncen en ook nog een BigSky voor de lekkere galm. De SQ-5 is van nature meer een live-machine en daardoor voelt ie waarschijnlijk zo intuïtief en gebruiksvriendelijk, ook in de studio.

Laatst gewijzigd:
Grappig, toen ik tegen de initiële input-limieten van de SQ5 aan liep, heb ik deze niet de deur uitgedaan maar juist uitgebreid (met een Ferrofish A32 Pro Dante). Dat werkt echt heel fijn qua patchbaarheid (de patch wordt mee opgeslagen in de scene), maar nu loop ik dus tegen nieuwe (minder kritieke) limieten aan.

Naast fijn werken op een goede digitale mixer met near-zero latency vind ik het voordeel dat mijn computer lekker uit kan blijven tijdens het jammen of sound designen. Pas als ik een track ga sequencen/opnemen, heb ik Ableton nodig. En eventueel kan ik een direct input nog door Ableton heen patchen voor software effects (wel met een tikkie latency).
De SQ-series werkt super fijn. Ik kan niet anders zeggen. Als ik meer ruimte zou hebben was deze denk ik gebleven. Dante was inderdaad een optie geweest qua uitbreiding.

Wat ik er niet bij heb verteld is dat ik de studio en live setup enigszins gelijk wil houden. En de live setup ook licht en compact. De SQ is dan best wel weer groot voor 3/4 devices die ik gebruik tijdens een live optreden. Ach ja, uiteindelijk zijn het luxe problemen.

Nou ja als je mic signaal gebruikt of de gain moet opkrikken is het wel handig.
Inline ? dan heb je eigenlijk een insert gemaakt maar dan passief dus ook gevaar voor tonesuck ivm met impedantie verschillen.
Jij zegt dus dat inserts (in mijn geval op de a&h wz20:8:4) buffered zijn? of begrijp ik het nu verkeerd?

een insert de send daarvan in vaak na de pre-amp en voor de eq.
wat ik van mijn k2 mixer weet is dat de inserts in en out gebuffered zijn.

Voor 99 euro is er nog de Behringer RX1602 V2, met mute en panning per kanaal:

Maar dan kan het zijn dat ik meer ruis dan reverb hoor als ik een signaal terug krijg... 😅 Alhoewel, in reviews komt ie er best okay uit!
Ik ga deze Behringer voor de verandering toch eens een kans geven. De reviews zijn 99% super positief – ook qua noise en in in verhouding met veel duurdere concurrenten – dus als ik voor 99 euro mijn probleem kan oplossen ben ik tevreden.

En als het helemaal niks is kom ik met hangende pootjes terug en mogen jullie mij alsnog uitlachen. 😬

Bedankt voor alle input! 🙏

Laatst gewijzigd:
Ik heb voor effecten en een aantal drumcomputers te summen al jaren een Roland M24-R als summing mixer gebruikt als set and forget met 4 aux en 2 stereo bussen die via een patchbay naar mijn 19 inch rack mixer wordt gestuurd. Om zonder computer live te kunnen jammen. Ik ben pas geüpgraded naar een LM3204 dus als je wilt mag je deze redelijk compacte mixer overnemen voor een zacht prijsje :)

Ik heb voor effecten en een aantal drumcomputers te summen al jaren een Roland M24-R als summing mixer gebruikt als set and forget met 4 aux en 2 stereo bussen die via een patchbay naar mijn 19 inch rack mixer wordt gestuurd. Om zonder computer live te kunnen jammen. Ik ben pas geüpgraded naar een LM3204 dus als je wilt mag je deze redelijk compacte mixer overnemen voor een zacht prijsje :)
Hey bedankt, dat is vriendelijk en Roland heeft heel veel features in dat rack weten te proppen, maar ik zocht juist een compacte 1U rack oplossing met minimale features. Misschien dat je iemand anders op dit forum er blij mee kunt maken?

Ik ga deze Behringer voor de verandering toch eens een kans geven. De reviews zijn 99% super positief – ook qua noise en in in verhouding met veel duurdere concurrenten – dus als ik voor 99 euro mijn probleem kan oplossen ben ik tevreden.

En als het helemaal niks is kom ik met hangende pootjes terug en mogen jullie mij alsnog uitlachen. 😬

Bedankt voor alle input! 🙏
Als je van het "Noise" genre houdt, zit je goed :D Maar het zal wel meevallen denk ik!

Als je van het "Noise" genre houdt, zit je goed :D Maar het zal wel meevallen denk ik!
De noise zou volgens de reviews niet te horen moeten zijn. En anders valt ie toch weg tegen de typische noise van een Roland chorus. 😅

Voor weinig een Yamaha MV802 mixert scoren.
Die heeft een bus en heb ik zo via de bus inserts gechained dus verlies ik geen mixer kanalen.

De Behringer RX1602 V2 is inmiddels binnen en klinkt helemaal prima. Geen hoorbare invloed op de audio-chain en de bouwkwaliteit valt me ook niet tegen, dus voor 99 euro heb ik mijn probleem opgelost en 6 inputs vrijgespeeld voor 3 nieuwe stereo-synths of 6 mono-synths! *D

Back