Moog Messenger

De Messenger levert een enorm geluid in een compact pakket en beschikt over twee oscillatoren met wavefolding-functionaliteit, een suboscillator met continu variabele golfvormen, dubbele looping ADSR-envelopes, 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch, en het legendarische Moog-ladderfilter, aangevuld met resonantiebascompensatie, meerdere filterhellingen en echte multimode-functionaliteit.

Volledige lijst met functies

• 32 semi-gewogen full-size toetsen met aanslaggevoeligheid en aftertouch voor een responsieve feel en dynamische controle
  • Twee continu variabele VCO's en unieke hybride wavefolders, sync- en FM-mogelijkheden
  • Sub-oscillator met continu variabele golfvorm voor extra basgewicht
  • White noise generator voor interessante textuur en diepte
  • Moog transistor ladderfilter met uniek pole-mixing ontwerp voor 4-polige low-pass, 2-polige low-pass, band-pass en high-pass responsen
  • Resonantiecontrole met resonantiebascompensatie (RES BASS) schakelaar om de lage tonen te behouden en te accentueren
  • Externe ingang voor filter, feedback en VCO FM van filter cutoff voor uitgebreide audioverwerking
  • Dubbele loopbare ADSR-envelopes met aanslaggevoeligheid en multi-trig
  • Variabele LFO (LFO 1) met sync, reset en onafhankelijke modulatiebus voor pulsbreedtemodulatie, dynamische wavefolding, filter FM en meer
  • Triangle-wave LFO (LFO 2) gekoppeld aan MOD-wiel en routeerbaar naar meerdere bestemmingen
  • Pitchwiel, octaaftransponering en variabele respons-gliding
  • 256 presetlocaties met 240 fabriekspresets, verdeeld over 16 gecategoriseerde banken, voor directe toegang tot professioneel ontworpen klanken en texturen (bassen, leads, pads, arps, percussie en meer)
  • Sla tot 256 sequenties op, elk met maximaal 64 stappen, en voeg probabilistisch generatief gedrag en parameterregistratie toe
  • Unieke configureerbare arpeggiator met meerdere patroonmodi en ritmische programmering
  • Hoofdtelefoonuitgang
  • Analoge klok-in/-uit, stuurspanning-in/-uit, gate-in/-uit via 6x 3,5mm-aansluitingen voor koppeling met analoge synthesizers en Eurorack
  • MIDI-IN/-UIT via 5-pins DIN of USB-C voor compatibiliteit met je favoriete DAW
  • Sustainpedaal- en expressiepedaalingangen via 2x 6,5mm-aansluitingen voor verdere controle over het geluid in performance-instellingen

moog-messenger-09.jpeg

Attachments

• moog-messenger-08.jpeg
    moog-messenger-08.jpeg
    77,7 KB · Bekeken: 234
  • moog-messenger-06.jpeg
    moog-messenger-06.jpeg
    81,7 KB · Bekeken: 166
  • moog-messenger-05.jpeg
    moog-messenger-05.jpeg
    71,7 KB · Bekeken: 161
  • moog-messenger-04.jpeg
    moog-messenger-04.jpeg
    117,4 KB · Bekeken: 164
  • moog-messenger-02.jpeg
    moog-messenger-02.jpeg
    115,2 KB · Bekeken: 161
  • moog-messenger-01.jpeg
    moog-messenger-01.jpeg
    112,3 KB · Bekeken: 176
  • moog-messenger-03.jpeg
    moog-messenger-03.jpeg
    283,4 KB · Bekeken: 175
  • moog-messenger-07.jpeg
    moog-messenger-07.jpeg
    56,6 KB · Bekeken: 241
Last edited by a moderator:
ik gok 899,-
Als ik die foto's bekijk, dan zit er geen reverb/delay erin. Jammer, anders had ik overwogen om mijn Grandmother aan de kant te doen en deze te halen voor door jouw genoemde prijs.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat jou Grandmother echt een leuk ding is maar wellicht +- 900,- uitgeven aan een goed filter zoals iets van Cwejman interessanter om met je moog te misbruiken :)

Reken maar niet op. Ik gok rond de 1500 euro.
Dat zou prijzig zijn. Ik heb voor nog geen 200 euro meer vorig jaar matriarch gekocht. Die toch net wat meer heeft dan deze denk ik.

Zoals in de andere draad dacht ik eerst dat dit een betaalbaar alternatief zou zijn voor de Muse (zelfde idee als wat Sequential heeft gedaan met de Take-5 en Teo-5), maar ik zie geen enkele indicatie dat dit een polysynth zou zijn - functies als Unison, Detune, Mono etc. of voice-indicatie LEDs lijken niet aanwezig. Oh en alleen mono out ook zie ik nu. Als het alleen maar een eenvoudige monosynth is (opvolger Subsequent 25?) zou het wel licht teleurstellend zijn, zelfs al zou ie goedkoop zijn.

Laatst gewijzigd:
Dit gaat een 599 / 499 Moog zijn. Wordt er niet warm van. Plastic bakkie. Zo'n sub25 is veel aantrekkelijker!

Minilogue voor een Moog prijs.
Als hij 4 voice word wel leuk maar de klank is niet erg spannend.
Niet slecht ofzo maar klinkt ( wat ik in die gare intro video hoor ) niet echt heel karaktervol.

Dus waarschijnlijk een slap aftreksel van de Matriarch, 4 voice met sequencer?

Zoals in de andere draad dacht ik eerst dat dit een betaalbaar alternatief zou zijn voor de Muse (zelfde idee als wat Sequential heeft gedaan met de Take-5 en Teo-5), maar ik zie geen enkele indicatie dat dit een polysynth zou zijn - functies als Unison, Detune, Mono etc. of voice-indicatie LEDs lijken niet aanwezig. Oh en alleen mono out ook zie ik nu. Als het alleen maar een eenvoudige monosynth is (opvolger Subsequent 25?) zou het wel licht teleurstellend zijn, zelfs al zou ie goedkoop zijn.
Ooh hoorde in die eerste pseudo artie teaser dacht ik poly pads ed... das dan wel misleidend.

Ooh hoorde in die eerste pseudo artie teaser dacht ik poly pads ed... das dan wel misleidend.
Ja, dat zette mij dus ook op het verkeerde been. Als mijn aanname klopt tenminste.

ja maar een 2vco mono... dan riekt het toch meer naar een 4 voice of het word een budget mono en gaan ze de bh markt in.

ja maar een 2vco mono... dan riekt het toch meer naar een 4 voice of het word een budget mono en gaan ze de bh markt in.
is de sub dan geen eigen osc denk je maar een verlaagd octaaf verhaal? Jammer dat er niet een sub osc output op zit.. dat is dan wel weer netjes van de Moog one..

Het is Moog he jongens. Ik reken op 1000 euro +

is de sub dan geen eigen osc denk je maar een verlaagd octaaf verhaal? Jammer dat er niet een sub osc output op zit.. dat is dan wel weer netjes van de Moog one..
Een suboscillator is altijd gekoppeld aan een 'gewone' osc voor zover ik weet, geen apart te tunen ding. Heeft geloof ik iets te maken met het delen van de hoofdfrequentie door 2 (of andere waarde) om de lagere 1-2 octaaf lagere tonen te maken.. De sub outs op de Moog zijn niet voor de suboscillators (de Moog One heeft die ook niet), maar gewoon aparte outputs waar je layers heen kunt routen.

Een polysynth heeft doorgaans meer dan 2.5 octaaf aan keys, dus dit lijkt me een monosynth.
De Take-5/Teo-5 hebben ook een klein keyboard (wel wat meer dan 2.5 octaven dan weer wel)

1746608957499.png

Of de JD-Xi
1746609197657.png

Of de Minilogue (al heeft die maar 4 voices als ik me niet vergis):
1746609218974.png

Een suboscillator is altijd gekoppeld aan een 'gewone' osc voor zover ik weet, geen apart te tunen ding. Heeft geloof ik iets te maken met het delen van de hoofdfrequentie door 2 (of andere waarde) om de lagere 1-2 octaaf lagere tonen te maken.. De sub outs op de Moog zijn niet voor de suboscillators (de Moog One heeft die ook niet), maar gewoon aparte outputs waar je layers heen kunt routen.
Nee dat is niet zo, maar wellicht wel in veel hardwired synths ivm design kosten concessies. Maar dit zou een leuk topic kunnen zijn al verwacht is weinig volgers haha
Wat betreft de routing van de outputs van de Moog One weet ik idd niet maar ga daar wel eens naar kijken uit nieuwsgierigheid.

De Take-5/Teo-5 hebben ook een klein keyboard (wel wat meer dan 2.5 octaven dan weer wel)

Of de JD-Xi

Of de Minilogue (al heeft die maar 4 voices als ik me niet vergis):
Ja, de Jupiter-Xm past ook wel in dat rijtje met 3.5 octaven. 2.5 octaaf is wel nog een maatje kleiner.

Qua marketing gaat er wel iets verkeerd als er zoveel discussie is over wel/geen polysynth.

Ik ben op zich wel fan van die compacte 101-achtige maatvoering voor synths – je kan ze makkelijk kwijt in de studio of meenemen als compacte vakantie-synth, zonder dat het een miniscuul Boutique-formaat is.

Nee dat is niet zo, maar wellicht wel in veel hardwired synths ivm design kosten concessies. Maar dit zou een leuk topic kunnen zijn al verwacht is weinig volgers haha
Wat betreft de routing van de outputs van de Moog One weet ik idd niet maar ga daar wel eens naar kijken uit nieuwsgierigheid.

"[A sub oscillator] uses a frequency divider circuit on the output of the master oscillator to derive exact subdivisions. You can't detune it because it's derived from the oscillator in much the same way triangle, square, sine, and pulse are - they take a core shape (which is why some oscillators are said to be "triangle core" or "square core") and process it through components to derive other shapes.

In analogue synths they're typically done using chained flip flops on the square wave output."

Een suboscillator is gewoon een oscilator op laag frequentie. Dat je een vco door een -1-2 divider kunt halen klopt.
Tis een keuze.

Back