River Blues [House]

So hey, deze is zo goed man. Alles zoals het hoort. En een prachtige stem die erbij past. Variatie genoeg. Chance dat ik van goeie Blues houd. :biertje:

Mss wat meer uitleg erbij over hoe en met wat?

:yamaha:

Dank @e-Gloomy-nations Meer uitleg..

Tja wilde dus een blues house track maken en daarbij dacht ik welke instrumenten daar bij zouden passen: accoustische gitaar, piano, orgel, rhodes en mondharp. Ik ben dan opzoek gegaan naar passende samples. Wilde deze track door mijn buurman laten zingen die van blues houdt en goed kan zingen maar ik vond al direct bijpassende vocal samples. Ben de track begonnen met een upright basloop en daar heb ik een passende kickdrum bijgezocht. Daarna de verschilende instrumenten op die track gezet en daarbij zoeken naar de meest passende. Deze door een gitaar amp gehaald voor wat meer rauwe blues sound.

Bij het componeren heb ik het vraag en antwoord principe toegepast. Dus één instrument speelt 4 bars een riedeltje en daarna antwoord een ander instrument daar 4 bars op. Daarna een percussie loop gezocht. Dan de aanvulende drumsamples gezocht waarbij ik het minimaal heb gehouden. Er zit bijvoorbeeld geen hi-hat in deze track maar wel een tambourijn en een shaker. Verder alleen ride, snare en clap.

Daarna komt het op de mix aan waarbij het de kunst is alle instrumenten goed uit de verf te laten komen zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Daarbij veel gebruikt gemaakt van EQ. Als de bas en bijvoorbeeld orgel op de zelfde frequentie zitten haal ik er bij het orgel iets uit op het conficterende gebied. Met Fabfiler Pro-Q kan je dit mooi visualiseren. Tot slot sidechain op alle instrumenten gezet aangestuurd door de kick. Instrumenten die ik meer op da achtergrond wil hebben geef ik meer sidechain.

Laatst gewijzigd:
Heeft zeker potentie en ik vind het een leuk idee, maar er zijn wel wat dingen die aandacht vragen.
Die vocal op 1.03 mag wel hoger gepitcht worden, hij wringt. De gitaar zit er naast die er inkomt op 2.08 is vals zo mag hoger ook.

Dank voor de feedback @Dilago
Ik heb de vocalen een halve noot opgepitched.
Alleen op 02:08 komt er geen gitaar in hoor.. bedoel je de mondharmonica?
Die zit volgens mij wel in key maar de vocals zijn nu opgepited en daarmee wellicht opgelost?
(audio geüpdate)

Nee, die vocalen mogen echt hoger, smurfen sound zeg maar. Ook de eersten.

En die gitaar/mondharmonica zit er echt naast helaas en flink ook. Alleen het laag en de piano's kloppen de rest needs some work!

De vocalen kloppen zo overigens wel, maar hoger zal beter passen omdat het dance is met blues invloeden.

Heb er ff wat bijgespeeld, nu kan je goed horen dat de gitaar/mondharmonica out of tune is. Vanaf 1.30 kom ik er wat in.

Attachments

• nightly build.mp3
    11,8 MB
Lekker sfeertje.
Die bas mag wel iets meer variatie van mij, maar de swing zit er lekker in.
Ik miste een moment waarop 'ze allemaal' los gaan, nu is het vooral call and response.

@Dilago dank voor je input! Check je pm voor verdere afhandeling.

@Montfrooij dank voor je tip. Bas meer variatie gegeven en ook nog door een amp gehaald voor wat meer grit.

(audio geüpdate)
Ja veel beter.
Als ik nog een voorstel mag geven, ik zou af toe ook de typische blues progressie doen ipv steeds in hetzelfde akkoord blijven hangen.
Ik gok dat je hem wel kent, maar anders moet ik vanavond even m'n basgitaar erbij pakken.

Echt lekkere track trouwens. Stilzitten is geen optie.

Als ik nog een voorstel mag geven, ik zou af toe ook de typische blues progressie doen ipv steeds in hetzelfde akkoord blijven hangen.
Ik gok dat je hem wel kent, maar anders moet ik vanavond even m'n basgitaar erbij pakken.
Is zeker een tof idee maar misschien toch voor een volgend nummer misschien.
Je mag het een gooi geven hoor als je zin en tijd hebt

Echt lekkere track trouwens. Stilzitten is geen optie.
Dank! Ik ben het met je eens alleen denk ik dat er nog ruimte is voor verbetering.
Weet alleen niet zo gauw wat.
Meestal is dit het moment om hem even aan de kant te zetten en met andere nummers bezig te gaan.
Dan komt meestal het 'Eureka' moment vanzelf :)

Wellicht de hoge percussie sounds een tikje luid?
Aangepast (audio geüpdate).

Het viel mij ook op dat de bas haast helemaal wegvalt op laptop- en pc speakers dus heb ik er wat saturatie op gezet. Alleen nu gaat de bas wellicht meer een hoofdrol spelen en zal ik weer naar de andere instrumenten moeten kijken

Back