Synthesizer - Easter eggs

rvanommen

Ouwe rot
Zoals ik al in het topic Motorsynth beschreef vond ik een hele leuke easteregg op de Motorsynth mk II.
Daar zit in de opties een scherm met een hangslotje. Dat hangslotje wiebelt als je geluid maakt, en als je maar genoeg herrie maakt dan unlocked ie (dat koste me best wat moeite om voor elkaar te krijgen zoals je in dat topic kunt nalezen).
Maar dan unlock je dus een soort computer spelletje, echt leuk gemaakt.
1723107459562.png

geinspireerd door deze vondst dacht ik eens te kijken of er ook dat soort leukigheidjes zijn in andere synths die ik heb.
Dus toen dacht ik, eens kijken of er al een topic bestaat hier waar dat soort dingetjes verzameld staan, en die kon ik niet vinden, dus ik maak hem bij deze :D

Welke eastereggs ken jij/heb jij ontdekt in je synths?
Als ik nog iets vind voor de andere devices zal ik het ook delen hier.

De Prophet-6 en OB-6 hebben een easter egg. Als je het effect op 'spring reverb' zet en je mept tegen de zijkant, dan hoor je een geluid dat lijkt alsof er een echte spring reverb in zit. Maar het is DSP natuurlijk. Dit zit erin omdat een of andere microcontroller die ze gebruiken standaard een gyroscoop aan boord heeft en dus beweging kan detecteren. Duurde geloof ik nog best lang voordat iemand het ontdekte.

Als ik het me goed herinner zat in een van de oude Kurzweil synths een ping-pong spel, en verscheen op vroege Elektrons (Machinedrum - Monomachine ?) soms plotseling Elvis op het scherm

De Prophet-6 en OB-6 hebben een easter egg. Als je het effect op 'spring reverb' zet en je mept tegen de zijkant, dan hoor je een geluid dat lijkt alsof er een echte spring reverb in zit. Maar het is DSP natuurlijk. Dit zit erin omdat een of andere microcontroller die ze gebruiken standaard een gyroscoop aan boord heeft en dus beweging kan detecteren. Duurde geloof ik nog best lang voordat iemand het ontdekte.
haha vet, vanavond ff checken

Ik had vroeger een Yamaha SY77, waarbij, wanneer de synth te veel MIDI-data moest verwerken, er een mannetje op het scherm verscheen die zei dat de synth de data niet kon verwerken.

Yamaha reface CP: de sound selector tussen 2 presets zetten en dan pas aanzetten voor een akoestische piano preset.

Niet echt een easter egg maar wel leuk als je een Eurorack oscillator en een Behringer TD3 heb liggen. De pitch out van de td3 in de externe osc en de output van een waveform naar keuze in de filter ingang van de TD3 en vervolgens de waveform schakelaar van de td-3 precies tussen de zaag en puls zetten zodat de interne osc bypassed wordt. Klinkt die ineens stukken volwassener.

Pelles mode op de nord rack 2

mooie boodschap op de print van de drumtraks

IMG_1594.jpeg

Het heeft helaas niet erg geholpen.
tja mensen doen die dingen niet open hé, daarom natuurlijk. Ze hebben t niet gelezen. Doh

Back