Roland Intros Mood Pan, een digitaal handpan-percussie-instrument

roland-mood-pan-synthesizer.jpg

Veelzijdig elektronisch handpercussie-instrument en geluidssysteem voor meditatie en muzikale verkenningExpressieve klank en bespeelbaarheid, ondersteund door Rolands toonaangevende elektronische percussietechnologieënNegen aanraakgevoelige pads die met de vingers bespeeld kunnen wordenSpeciale bedieningspad voor het toevoegen van expressieve kwaliteiten aan bepaalde geluidenIngebouwde luidspreker met een rijke, volle klank en een hoofdtelefoonaansluiting voor stille speelsessiesHandpan, tongdrum, gamelan, klankschaal en andere presetklanken, plus vier gebruikersslots met selecteerbare klankvariaties12 stemmingsstijlen voor authentieke culturele geluidenVerrijk het geluid met natuurlijke ambiance en interessante effectenAchtergrondmuziekfunctie met vier modi en zachte synthesizerpads, didgeridoo en natuurgeluidenBluetooth voor het streamen van nummers vanaf je mobiele apparaat via de ingebouwde luidsprekerUSB-C MIDI voor het triggeren van geluiden in muzieksoftware op computers en mobiele apparatenMood Pan Plus-app voor het selecteren van gebruikersgeluiden, het aanpassen van de padgevoeligheid en meerWerkt op zes AA-batterijen of USB-C.

De Mood Pan heeft een straatprijs van ongeveer 660 USD en zal naar verwachting in juli 2025 verkrijgbaar zijn.

Haha cool, van dit soort innovatie wordt ik stiekem veel blijer dan de zoveelste nieuwe mono synth. Het tactiele van een hand pan of tongue drum vind ik heel gaaf en inspirerend – zeer rustgevend – en je kan er nog verrassend veel verschillende geluiden mee maken. En dit is zo te zien ook een MIDI controller, dus je kan er ook een Moog Pan van maken. Qua afwerking en materiaalkeuze had ik 'm wel liever wat authentieker gezien ipv wit plastic, bijvoorbeeld een mooie houten/bamboe behuizing onderaan.

De muzikale poffertjespan :D

Ik vind dit soort dingen ook wel leuk, wel beetje duur misschien. Maar Roland kennende zal het snel genoeg goedkoper worden en/of voor een leuke prijs 2e hands te krijgen zijn. Misschien wil ik er wel een keer een proberen.

erg duur voor een hoog plastic speelgoed gehalte... je zou nog denken dat het van teenage enginering is

het idee is wel leuk maar ik vraag me af hoe vaak je zo iets zou gebruiken, en wat de controls precies kunnen zijn het verborgen simpele drum pads (lijkt helaas zo als ik filmpje kijk) of zit er bijvoorbeeld nog een X Y achter dat het uitmaakt waar je hem aanslaat dit zou het veel interesanter maken dan kun je bv over glas of ijzer "strelen" voor resonaties veel beter simuleren

Lijkt me een leuk ding, maar zoals al aangegeven, erg duur voor zo'n hand percussie ding. Maar weet me te herinneren dat de Sony DRP2 handpercussie in het begin ook tegen de 200 euro was en later kon je hem voor 25 euro krijgen. Dus wellicht even een jaartje wachten en dan zal hij ook wel in prijs zijn gezakt. Maar wel interessant dus.

Mood Pan Plus-app voor het selecteren van gebruikersgeluiden, het aanpassen van de padgevoeligheid en meer

Hoe afhankelijk is het van die app, hoeveel functionaliteit verlies je als die app het mogelijk niet meer doet op een gegeven moment in de toekomst?

Misschien dat Uli binnenkort met een goedkopere versie komt.

Lijkt me stug, Uli kopieert alleen classics en/of mass sellers. Dit ding lijkt me nogal niche.

Voor een handpan is dit een prima betaalbaar alternatief. Gezien een originele Handpan zo'n €2500,- kost. En heb je bovendien nog meer digitale opties ook. Geinige ontwikkeling

Voor een handpan is dit een prima betaalbaar alternatief. Gezien een originele Handpan zo'n €2500,- kost. En heb je bovendien nog meer digitale opties ook. Geinige ontwikkeling

Wat ik zo hoor mist het wel de finesse van de sound van een echte handpan. De sitar klinkt ook niet als een echte sitar, maar dat instrument kan ook niet goed nagebootst worden op een elektrisch instrument. Ik speel zelf veel sitar, dus ik mag dat zeggen! :)

Op synth gebied blijft het eereg stil.

Roland, moest je daar nu zonodig weer een Jupiter8, fake synth induwen..Pff

Roland, moest je daar nu zonodig weer een Jupiter8, fake synth induwen..Pff
Jazeker want het blijft Roland, Jupiter8 fake synths in producten douwen in hun trademark :P

*Neem deze reactie alsjeblieft niet serieus*

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik denk dat bij een handpan, naast het geluid dat uit zo'n ding komt, vooral het fysieke aspect belangrijk is... het gewicht, het gevoel van metaal onder je vingers. Ik verwacht daarom ook niet dat dit een 'huge seller' gaat worden.

Daarnaast worden handpans volgens mij vooral gebruikt door mensen met oranje linnen broeken die hun haar de afgelopen 20 jaar (hooguit) slechts 3 keer gewassen hebben en die tussen het boomknuffelen door graag wat muziek maken voor moeder natuur als blijk van waardering en namasté. Ik weet ook niet of zij staan te springen om deze digitale innovatie.

Daarnaast worden handpans volgens mij vooral gebruikt door mensen met oranje linnen broeken die hun haar de afgelopen 20 jaar (hooguit) slechts 3 keer gewassen hebben en die tussen het boomknuffelen door graag wat muziek maken voor moeder natuur als blijk van waardering en namasté. Ik weet ook niet of zij staan te springen om deze digitale innovatie.
Lekker stereotyperend weer. Mijn vriendin heeft haar eigen yogastudio, heeft sterke interesse in deze Roland, en wast zich ook nog eens dagelijks. Als je uitrekent wat een handpan, tongue drum, set klankschalen en crystal bowls bij elkaar kost, dan is dit echt een koopje. En dan heb ik het nog niet eens over de hele boel goed "in tune" krijgen, want dat vereist ouderwets timmerwerk van een expert. Deze Roland is dan misschien niet akoestisch of "authentiek" (whatever that is), maar het lijkt mij echt wel interessante en gevarieerde toepassingen hebben (zoals sessies op locatie). En in tegenstelling tot mijn eigen opmerking hierboven vond ze de witte kleur juist wel handig, dan kan ze 'm beschilderen/stickeren/aankleden zoals ze zelf wel.

Roland brengt zoiets ook niet zomaar op de markt lijkt me. Ze polsen vast wel eerst of er interesse voor zou zijn, voordat ze tig euro in de ontwikkeling gaan stoppen. Bovendien is Meinl, een grote commerciële leverancier van allerlei hand pans en klankschalen (hun Sonic Energy collection), ook al onderdeel van Roland. Roland "concurreert" dus vooral met zichzelf.

Back