Roland Intros Mood Pan, een digitaal handpan-percussie-instrument

roland-mood-pan-synthesizer.jpg

Veelzijdig elektronisch handpercussie-instrument en geluidssysteem voor meditatie en muzikale verkenningExpressieve klank en bespeelbaarheid, ondersteund door Rolands toonaangevende elektronische percussietechnologieënNegen aanraakgevoelige pads die met de vingers bespeeld kunnen wordenSpeciale bedieningspad voor het toevoegen van expressieve kwaliteiten aan bepaalde geluidenIngebouwde luidspreker met een rijke, volle klank en een hoofdtelefoonaansluiting voor stille speelsessiesHandpan, tongdrum, gamelan, klankschaal en andere presetklanken, plus vier gebruikersslots met selecteerbare klankvariaties12 stemmingsstijlen voor authentieke culturele geluidenVerrijk het geluid met natuurlijke ambiance en interessante effectenAchtergrondmuziekfunctie met vier modi en zachte synthesizerpads, didgeridoo en natuurgeluidenBluetooth voor het streamen van nummers vanaf je mobiele apparaat via de ingebouwde luidsprekerUSB-C MIDI voor het triggeren van geluiden in muzieksoftware op computers en mobiele apparatenMood Pan Plus-app voor het selecteren van gebruikersgeluiden, het aanpassen van de padgevoeligheid en meerWerkt op zes AA-batterijen of USB-C.

De Mood Pan heeft een straatprijs van ongeveer 660 USD en zal naar verwachting in juli 2025 verkrijgbaar zijn.

Ik heb al eens naar de V-accordions van Roland gekeken (full disclosure: ik ben van huis uit accordionist). Maar van de prijskaartjes schiet het water in mijn ogen. Tijd voor een U-accordion.
Zeker ja.. maar die Korg is nog véél duurder.. Korg FISA SUPREMA BMBK Laat maar komen ja die U accordion. :) Toch zal er best veel reseach in zitten.. alles kost nu eenmaal geld. Een knopper versie is ook veel duurder trouwens.. misschien omdat dit minder gangbaar is?

Ik vind het vooral een interessant hoe je via de knoppenversie een chromatisch keyboard hebt.. net zoals gitaar een beetje.. daarom heb ik er ooit een keyboard versie van gekocht.. Solton MS10.. zie je soms wel te koop voor weinig. ≥ Solton MS10 knop keyboard — Keyboards — Marktplaats
Wat ik begreep van speeltechnieken op accordion bij een bellows shake bv.. nothing beats the real thing.. zelfs die Korg en de Roland niet. Maar een accordion stemmen en onderhouden is echt geen pretje. En ze zijn ook superduur. Zelfs tweedehands..

Laatst gewijzigd:
Lekker stereotyperend weer. Mijn vriendin heeft haar eigen yogastudio,
Niet erg sterk deze argumentatie haha

• Duimpje
Duimpjes: Nap
de kracht van die dingen zit natuurlijk in de resonantie etc, dat heeft plasticv niet erg, zal wel erg 2d klinken dan...

Niet erg sterk deze argumentatie haha
Jouw opmerking blinkt inderdaad niet uit van de sterke onderbouwing.
de kracht van die dingen zit natuurlijk in de resonantie etc, dat heeft plasticv niet erg, zal wel erg 2d klinken dan...
De kracht zit 'm in het duizenden jaren gebruik van dergelijke instrumenten tijdens allerlei rituelen en tradities. De handpan is wel vrij nieuw, maar dingen als klankschalen bestaan al heel lang. Inmiddels wordt dat commercieel uitgebuit en worden er moderne alternatieven ontwikkeld zoals dit ding, maar daarmee gaat Roland echt niet opeens een culturele evolutie triggeren waarbij alle monniken in Nepal deze Roland gaan inzetten. Ik zie het gewoon als een handig performance instrument met een dedicated UI. Het publiek hoort 't verschil meestal net zo goed als het verschil tussen een VST en hardware in een mix.

Kun je digitale klankschalen eigenlijk ook opladen in het maanlicht, of gaat dat alleen met echte analoge?

Zie m'n post #40, dat komt uit de handleiding. Alleen noten, kennelijk.
Oei, das wel erg ruk als je aftertouch en bends etc. niet kan opnemen in je DAW! Daar gaat je mooie performance. Maar mss geldt dat citaat uit de handleiding alleen als je hem als padcontroller gebruikt? Dat is me niet helemaal duidelijk….zou wel erg zonde zijn en een dealbreker.

Wel fascinerend dat het nieuws van een digitale handpan op dit forum meer reacties triggert dan het nieuws van een PPG 1002 synthesizer reissue.

Maar mss geldt dat citaat uit de handleiding alleen als je hem als padcontroller gebruikt? Dat is me niet helemaal duidelijk….zou wel erg zonde zijn en een dealbreker.

Ja, heel duidelijk is het niet. Ik denk dat we even moeten wachten totdat iemand eentje in handen heeft en kan vertellen wat wel of niet kan. Lijkt me inderdaad een gemiste kans als het echt zo beperkt is.

Goede review. Lijkt toch wel midi aftertouch en velocity etc. uit te zenden, maar nog met wat beperkingen. Mss na een update dat dat nog wordt verbetert...
Jammer dat de background sound niet aansluit bij de toonladder en/of grondtoon die kiest, dat is wel raar.

Voor de echte electronische handpanners wordt het dan toch in de buidel tasten voor een Neotone (2450 euro).

Ik heb zon Handsonic gehad destijds van Roland die HPD15, vond het wel toffe geluiden erin, maar totaal niet vergelijkbaar met een echte snaretrommel/bongo ofzo. Veels te mechanisch in praktijk met weinig nuance.
Wel met een dikke f*cking D Beam™. Was ook zo lekker praktisch.

De Soma Terra is trouwens ook wel een aanrader als je heel tactiel met esoterische klanken bezig wilt zijn. Wat ingewikkelder en obscuurder, maar erg leuk.

"Omarm de mysterieuze helende kosmische kracht van uitgestorven volkeren die meestal niet ouder dan 30 werden."

Dat kan wel een interessante discussie opleveren. De zorg slipte niet dicht, je was dood voor je een leesbril nodig had, en met je pensioen opbouw hoefde je ook heen rekening te houden. Voor botox was ook weinig animo als het begrip “hangend oogleden” pas relevant wordt na je 30e. Hoe mensen toen 30 jaar doorbrachten doen veel van mn buren 1x per jaar voor 3 weken op een stuk gras in Frankrijk als de ultieme beloning op een jaar zwoegen, alleen het jagen in het bos is vervangen door een dagelijks bezoek aan de supermarché. Ik denk dat ik een handpan van tefal ga halen en de pfas eraf gaat likken om mn levensverwachting ook wat bij te stellen!

Ik vind "handpan" trouwens wel getuigen van een enorme creativiteitsbeperkende ingesteldheid. Alsof je dat ding geen knietje kan geven, ritmisch kopstoten, elleboogjes in driekwartsmaat, circulair swaffelen, neuzeneuzen, teentappen, schuddebillen, ja zelfs manbunkwispelen.

Back