Roland Intros Mood Pan, een digitaal handpan-percussie-instrument

roland-mood-pan-synthesizer.jpg

Veelzijdig elektronisch handpercussie-instrument en geluidssysteem voor meditatie en muzikale verkenningExpressieve klank en bespeelbaarheid, ondersteund door Rolands toonaangevende elektronische percussietechnologieënNegen aanraakgevoelige pads die met de vingers bespeeld kunnen wordenSpeciale bedieningspad voor het toevoegen van expressieve kwaliteiten aan bepaalde geluidenIngebouwde luidspreker met een rijke, volle klank en een hoofdtelefoonaansluiting voor stille speelsessiesHandpan, tongdrum, gamelan, klankschaal en andere presetklanken, plus vier gebruikersslots met selecteerbare klankvariaties12 stemmingsstijlen voor authentieke culturele geluidenVerrijk het geluid met natuurlijke ambiance en interessante effectenAchtergrondmuziekfunctie met vier modi en zachte synthesizerpads, didgeridoo en natuurgeluidenBluetooth voor het streamen van nummers vanaf je mobiele apparaat via de ingebouwde luidsprekerUSB-C MIDI voor het triggeren van geluiden in muzieksoftware op computers en mobiele apparatenMood Pan Plus-app voor het selecteren van gebruikersgeluiden, het aanpassen van de padgevoeligheid en meerWerkt op zes AA-batterijen of USB-C.

De Mood Pan heeft een straatprijs van ongeveer 660 USD en zal naar verwachting in juli 2025 verkrijgbaar zijn.

Voor een handpan is dit een prima betaalbaar alternatief. Gezien een originele Handpan zo'n €2500,- kost. En heb je bovendien nog meer digitale opties ook. Geinige ontwikkeling
Musicstore verkoopt 'huismerk' handpans voor onder de 1000 euro. Tongue drums vanaf een paar honderd euro. Vergeleken daarmee is zo'n digitale wel flexibeler maar als ik de demo hoor vind ik 'm wat 'doods' klinken. Lijkt meer op een sample player dan dat er echt geprobeerd is de resonantie en sustain van een echte handpan te modelleren.
Qua concept moet ik gelijk denken aan de Korg Wavedrum. Die klinkt ook totaal niet als een echte trommel ;)

Dacht al dt het aan mij lag, ben niet alleen dus, de Jupiter8 sample je niet kunnen overtuigen Nap

Ja wat is duur met zoiets?
Ik heb een tongue drum van Nova, de grootste in diameter en die was indertijd meer dan 500 euro dacht ik en dan heb je niet al die andere dingen die hierin zitten.
Ik denk dat het in een studio wel handig is als je verschillende instrumenten in één apparaat hebt en deze kan je ook helemaal instellen zoals je wilt.
Maar je kan zoals @Bahamut al zei, ook met je keyboard en samples hetzelfde resultaat krijgen al is de beleving wel weer anders op die manier.
Over beleving gesproken, zo'n grote stalen drum is qua beleving ook wel weer anders lijkt me dan zo'n Roland, misschien is het enigzins te vergelijken met het spelen op een piano en een midikeyboard, da's ook een heel verschil al is een midikeyboard wel erg handig natuurlijk.

De TB-303 klonk nou ook niet bepaald als een basgitaar, dus misschien onderschatten we de potentie van deze 'handpan' wel. ;)
Denk dat de 303 het gered heeft omdat het ding een 'nieuwe' klank had. Dit ding klinkt net te realistisch om cult te zijn en te nep om voor echt door te gaan.

Over beleving gesproken, zo'n grote stalen drum is qua beleving ook wel weer anders lijkt me dan zo'n Roland, misschien is het enigzins te vergelijken met het spelen op een piano en een midikeyboard, da's ook een heel verschil al is een midikeyboard wel erg handig natuurlijk.
Met digitale piano's heb je grote verschillen in speelbaarheid. Met een gewogen klavier en realistisch piano model er onder kan je je fantastisch muzikaal uiten. Dit apparaat lijkt gewoon een simpele sample player met een hippe trigger controller.

Hoe afhankelijk is het van die app, hoeveel functionaliteit verlies je als die app het mogelijk niet meer doet op een gegeven moment in de toekomst?

In combi met een physical modellingsynth, een Steampipe of een Anymya Phi, kan dit best een leuke controller zijn. Maar ik sluit me aan bij de kritiek op de prijs. Krijg uit het filmpje ook geen goede indruk hoe tactiel dit precies is

Dit apparaat lijkt gewoon een simpele sample player met een hippe trigger controller.
Ja dit idee heb ik ook. Al zit er misschien wel physical modelling in? De demo's klinken in elk geval nogal plat.

Ja dit idee heb ik ook. Al zit er misschien wel physical modelling in? De demo's klinken in elk geval nogal plat.
Ik krijg uit het filmpje niet echt het idee dat de aanslagen elkaar beinvloeden. Roland zegt er zelf ook niks over dus ik vermoed dat het er niet in zit of de marketing afdeling een goed selling point gemist heeft.

Vanuit hun SuperNatural-ervaring en o.a. emulatie van string resonance in Roland's digitale piano's zou je denken/hopen dat ze er hier ook wel iets mee doen.

Vanuit hun SuperNatural-ervaring en o.a. emulatie van string resonance in Roland's digitale piano's zou je denken/hopen dat ze er hier ook wel iets mee doen.
Ik zou verwachten dat als ze 'next level' resonantie modeling hadden gedaan ze dat dan ook wel in grote letters aangekondigd zouden hebben.
Dit is natuurlijk ook geen snaarinstrument dus het kan best 'lastig' zijn om zomaar even supernatural emulatie opnieuw te gebruiken. Heb ook geen idee hoe dat klanktheorie-technisch werkt in een handpan ;)

Lijkt me stug, Uli kopieert alleen classics en/of mass sellers. Dit ding lijkt me nogal niche.
Tot pancore een ding wordt...

Zo te zien bij het synthfilter hebben de pads aftertouch. Velocity waarschijnlijk ook. En blijkbaar ook verschil tussen tap en hold.

Als het op emuleren van akoestische instrumenten (qua interface ook) aankomt, zijn ze bij Roland wel goed bezig volgens mij.. Ze hebben van Roland ook een soort digi sax.. en is by far de beste van alles wat uit is gekomen.. ook in vergelijk met die EWI dingen die Akai al decennia maakt en verbetert.. en toch wel wat ervaring mee vergaard zou moeten hebben.

V-drum van Roland is trouwens ook meer dan 20 jaar een standaard bij drummers. Een drummer die ik goed ken speelt er al jaren mee en heeft laatst weer de nieuwste upgrade gekocht.. En dan zijn er nog de V accordions.. btw Korg heeft er trouwens ook net een op de markt maar ondanks alle effort die Korg er ingestoken heeft en de laatste V-accordion van Roland alweer 7 jaar oud is, zijn er maar weinig mensen die upgraden begreep ik laatst.
Ik ben verder totaal geen Roland fan maar dit soort specifieke instrumentinterfaces en bijbehorende klankeigenschappen emuleren doen ze dan best wel weer goed.

Ik heb al eens naar de V-accordions van Roland gekeken (full disclosure: ik ben van huis uit accordionist). Maar van de prijskaartjes schiet het water in mijn ogen. Tijd voor een U-accordion.

Back