Roland Intros Mood Pan, een digitaal handpan-percussie-instrument

roland-mood-pan-synthesizer.jpg

Veelzijdig elektronisch handpercussie-instrument en geluidssysteem voor meditatie en muzikale verkenningExpressieve klank en bespeelbaarheid, ondersteund door Rolands toonaangevende elektronische percussietechnologieënNegen aanraakgevoelige pads die met de vingers bespeeld kunnen wordenSpeciale bedieningspad voor het toevoegen van expressieve kwaliteiten aan bepaalde geluidenIngebouwde luidspreker met een rijke, volle klank en een hoofdtelefoonaansluiting voor stille speelsessiesHandpan, tongdrum, gamelan, klankschaal en andere presetklanken, plus vier gebruikersslots met selecteerbare klankvariaties12 stemmingsstijlen voor authentieke culturele geluidenVerrijk het geluid met natuurlijke ambiance en interessante effectenAchtergrondmuziekfunctie met vier modi en zachte synthesizerpads, didgeridoo en natuurgeluidenBluetooth voor het streamen van nummers vanaf je mobiele apparaat via de ingebouwde luidsprekerUSB-C MIDI voor het triggeren van geluiden in muzieksoftware op computers en mobiele apparatenMood Pan Plus-app voor het selecteren van gebruikersgeluiden, het aanpassen van de padgevoeligheid en meerWerkt op zes AA-batterijen of USB-C.

De Mood Pan heeft een straatprijs van ongeveer 660 USD en zal naar verwachting in juli 2025 verkrijgbaar zijn.

De Neotone doet een stuk minder pijn aan de ogen, maar dan weer heel veel meer pijn in de portemonnee NEOTONE Digital Handpan | Play NEOTONE
ja, dat is inderdaad een heel mooi ding. Maar gaat richting de 4000 euro, incl btw en verzendkosten. Das alleen voor professionele hang spelers. Klinkt wel een stuk beter dan de Roland wat ik zo hoor.

Ik zag een demo waarin werd geklaagd over de uitsturing van velocity. Wel een leuk instrument om tot andere composities te komen, maar dat is de kracht van elke nieuwe interface. Ik heb een vergelijkbaar ding uit Bali, maar dan diatonisch, akoestisch en een stuk kleiner, voor mijn verjaardag gehad. Handig om de butler mee op te roepen, maar voor mijn muzikale toepassingen te beperkt.

De Neotone doet een stuk minder pijn aan de ogen, maar dan weer heel veel meer pijn in de portemonnee NEOTONE Digital Handpan | Play NEOTONE
Dit is een leuke mini en betaalbare variant. Midipan, a Touch-sensitive Tongue-drum / Handpan-like MIDI Controller With Looper and Optional Audio Out - Etsy. Voor kleine handen.
De Neotone ziet er zeer degelijk uit, maar heeft naast de prijs ook wel wat nadelen zoals geen ingebouwde speaker, beperkte geluidenset (bv. geen klankschalen of tongue drum) en kabels aan de onderkant. Het ding is vooral één niche heel goed: een elektronische handpan die je extern versterkt.

De Neotone ziet er zeer degelijk uit, maar heeft naast de prijs ook wel wat nadelen zoals geen ingebouwde speaker, beperkte geluidenset (bv. geen klankschalen of tongue drum) en kabels aan de onderkant. Het ding is vooral één niche heel goed: een elektronische handpan die je extern versterkt.

Ik zie dat niet als een nadeel dat de Neotone alleen de handpan sound heeft. Beter in 1 ding heel goed, dan heel veel dingen half. Hij is ook bedoeld voor de ervaren handpan speler. Ze maken er 250 per jaar die allemaal verkocht worden en er is zelfs een wachtlijst van 5 maanden hoorde ik...Dat is niet verkeerd voor zo'n duur apparaat.

Het lijkt me wel leuk om met een elektronisch percussie instrument aan de slag te gaan omdat ik het ritmetik heb (ik heb de neiging de god ganse tijd ritmes te maken) maar dan het liefst niet iets met MIDI noten, ik krijg het dan zelden zoals bedoeld door nuances enzo, en met drumpads wordt het vaak ook een midi zooitje, vaak net niet in time etc.

Dusja dit is het ook niet helemaal. De wavedrum van Korg lijkt me dan wel tof. Of deze aFrame, maar die is wel aan de prijs:

"Omarm de mysterieuze helende kosmische kracht van uitgestorven volkeren die meestal niet ouder dan 30 werden."
Dit is trouwens een hardnekkige misvatting, tenminste als het om jagers en verzamelaars gaat, die konden ook zomaar 70 jaar worden, maar 30 jaar is een gemiddelde met baby en kindsterfte inbegrepen, dus dat geeft nogal een vertekend beeld.

Het lijkt me wel leuk om met een elektronisch percussie instrument aan de slag te gaan omdat ik het ritmetik heb (ik heb de neiging de god ganse tijd ritmes te maken) maar dan het liefst niet iets met MIDI noten, ik krijg het dan zelden zoals bedoeld door nuances enzo, en met drumpads wordt het vaak ook een midi zooitje, vaak net niet in time etc.

Dusja dit is het ook niet helemaal. De wavedrum van Korg lijkt me dan wel tof. Of deze aFrame, maar die is wel aan de prijs:

Dit is trouwens een hardnekkige misvatting, tenminste als het om jagers en verzamelaars gaat, die konden ook zomaar 70 jaar worden, maar 30 jaar is een gemiddelde met baby en kindsterfte inbegrepen, dus dat geeft nogal een vertekend beeld.

Verzamelen en jagen verlengt dus de levensverwachting! GAS aan.. en als een speer richting Schneidersladen.

Ik wacht op de klankschaal met CV en midi... :D
ChatGPT Image 6 jul 2025, 00_50_18.png

Back