[Electronica / Deep Tech / Minimal] Wiggle Room

Nightly Build

Go for what you know
Hi, Een oude track opgepakt en afgewerkt.
Was er in 2020 aan begonnen als experiment om Dub Techno stabs te maken met Native Instruments Massive.
Dit is het resultaat:

Ik hoor graag reacties

Laatst gewijzigd:
Thanks @peterdh
De bassline is gemaakt met Ableton's Operator. Hij speelt maar één noot en volgt het ritme van een hartslag.
De chords zijn gemaakt met Ableton's Wavetable.
Bij beide heb ik Ableton's Auto Filter gebruikt in plaats van de filter van de instrumenten omdat die wat brutaler is.

De 303 is AudioRealism ABL3 en speelt grotendeels ook maar één noot (behalve de huppeltjes op het eind soms).

Was dus een uitdaging om dit nummer niet te ééntonig te maken (ookal is dat letterlijk bijna wel zo)

Fijn die positieve reacties weer.
Ik mis nog een beetje de kritische kijk die ik wel gewend ben hier op het forum.
kan toch niet waar zijn dat er helemaal niets te verbeteren valt aan deze track?

Mooie track Nightly, :halleluja

misschien een gillende vrouwenstem erbij zo af en toe!

Groeten van Andreos:)

Ik mis nog een beetje de kritische kijk die ik wel gewend ben hier op het forum.
kan toch niet waar zijn dat er helemaal niets te verbeteren valt aan deze track?
Net weer geluisterd. Klinkt gewoon ok. Misschien het baslijntje af en toe aanvullen met 2 noten (zelfde frequentie en/of hoger en/of lager) op de 13e en 15e tel van de 16grid; het liefst weer alletwee dezelfde frequentie. Geeft wat variatie.

Joepie ik mag los gaan in comments! :yamaha:
Me like. :)

Op de kleine laptop speakers waarop ik nu in bed luister klinkt het als een professionele, ruimtelijke productie. Op de laptop komen de BD en clap wel erg prominent en ietwat eentonig naar voren, maar dat hoort waarschijnlijk in EDM. Disclaimer: Ik zit zelf niet zo goed in EDM, dus het kan zijn dat ik sowieso onzin uitkraam. 8o)

Zelf zou ik wat meer afwisseling willen horen, zoals bijvoorbeeld een lowpass filter dat af en toe alles onder water zuigt, of geklooi met drumbreaks/tegenritmes, prominent geroffel op die (overigens erg mooie) bongo’s uit het begin, lange self-oscillating tape echo’s, of ear candy geluidsfragmenten uit series of historische gebeurtenissen. En wat ik bovenal mis is een main melodielijn, liefst vanuit een karakteristiek geluid, zoals bijvoorbeeld van een tremelo 60s gitaar of iets anders dat je minder vaak voorbij hoort komen, want zonder zo’n eigenwijze earwurm is het uiteindelijk niet iets dat beklijft vrees ik... Wat niet weg neemt dat het als dansbare club productie ongetwijfeld prima werkt zonder dat soort poeha, dus als dat het doel is mag je alles wat ik roep sowieso negeren. ;)

Groetsels, Dorian

Misschien het baslijntje af en toe aanvullen met 2 noten (zelfde frequentie en/of hoger en/of lager) op de 13e en 15e tel van de 16grid; het liefst weer alletwee dezelfde frequentie. Geeft wat variatie.

Goeie tip, dank. Heb ik aangepast. Wel in dezelfde toonsoort want anders verandert het hypnotiserende karakter van de song te veel.

Op de laptop komen de BD en clap wel erg prominent en ietwat eentonig naar voren, maar dat hoort waarschijnlijk in EDM. Disclaimer: Ik zit zelf niet zo goed in EDM, dus het kan zijn dat ik sowieso onzin uitkraam.

Dank ook voor je tips @Dorian Urac De clap en kick heb ik wat zachter gezet.
Ook iets variatie in de persusssie gedaan.

Dit nummer zit meer in de hoek van Dub Techno. Ik weet niet of je Basic Channel bijvoorbeeld kent?
Daar hoor je bijna geen melodie anders dan van de baslijn.
Toch heb je wel een punt omdat de baslijn in dit geval de hele tijd rechtdoor gaat zou iets van melodie welkom zijn.
Ik had gehoopt dat de chords afdoende zouden zijn maar ik ga toch eens kijken of ik nog iets kan toevoegen.
Weet alleen nog niet wat.. misschien iets van vocalen wellicht. Maar dank voor je feedback. Erg behulpzaam!

Laatst gewijzigd:
Vocalen toegevoegd: Gregoriaanse koorzang.
Titel veranderd in 'Save Me' wat de vertaling is van 'Hosanna' wat ze steeds zingen.
Krijgt hierdoor wel een beetje een religieus tintje waar ik opzich niet zo'n fan van ben maar ik vond deze vocalen wel het beste passen bij deze song.

Wat vind jij? Verbetering? Of kan ik anders nog iets doen om het beter te krijgen?

Vind 'm super, ben stoned en het voelt als een frisse bries door m'n hoofd. Een van je beste, misschien wel je beste nummer.

En ik houd van repetitieve muziek en de grondlegger JB.

@e-Gloomy-nations dank.

Tja dat is het een beetje met choirs: alleen maar oohs en ahhs.
Heb je nog een tip om het minder repetatief te maken?
Moet je niet willen, repetitief is de bakermat van alle lichte muziek. Zoals ik hierboven al meldde is JB de grondlegger van repetitieve muziek die zelf uit de jazz kwam en klassieke muziek zoals Beethoven en Bach.

Cool man @Dilago, ik ben het helemaal met je eens man.

Ik wilde alleen weten of @e-Gloomy-nations nog suggesties had om het beter te maken.
Alleen maar roepen dat je iets niet zin is ook zo makkelijk.. kom dan ook met oploassingen niet waar?

Maargoed.. voor mij is deze track eigenlijk wel klaar.
Alleen nog een label vinden die het wil uitbrengen.. niet zo makkelijk kan ik je zeggen

Vreemd want dit is een van je betere. Succes met de zoektocht!

Leuke track wel, doet me denken aan die wat meer 'digitaal' aandoende techy dub-achtige dingen van producers als Pablo Bolivar. Inmiddels niet helemaal m'n genre meer, maar da's bijzaak.
Bij mij klinken de hi-hats soms wat overheersend, maar dat kan m'n koptelefoon zijn. Of een stijlkeuze. Erg zou ik het niet noemen.

Zou denken dat er hier inderdaad wel een label voor te vinden valt.

Laatst gewijzigd:
@Dilago ja ik vind de track zelf ook goed maar het lijkt een gedateerd genre te zijn. Eind jaren 90 / begin 2000 was dit een hype en veel labels die toen dit soort muziek uitbrachten zijn er nu mee gestopt omdat het een uitgemolken koe begon te worden.

Nu is 'Melodic House' en 'Melodic Techno' een hot item maar buiten dat dat soort muziek mij niet aanspreekt valt dit daar buiten. Vandaar

@OpenHiHats Pablo Bolivar heeft een iegen label 'Seven Villas' waarnaar ik ook een demo heb gestuurd.

Dank voor het meedenken!

Back