Nonlinear labs C15

Niet!
In Kiev gaan na een luchtaanval doodgewoon terug op hun terras zitten.M'n past zich aan.Maar hier is het 'Alles went, behalve een synth' denk ik.

In Kiev gaan na een luchtaanval doodgewoon terug op hun terras zitten.

Ooh gaan we op die tour!
Ik lust geen andijvie maar na een weekje Gaza...... :stupid

In het kader van het wereldleed zijn alle problemen in dit deel van de wereld nogal triviaal.
Een synthesizer is per definitie een luxe artikel en in het kader waarin jji het plaatst zelfs enorm overdadig, overbodig etc..
Juist omdat het een luxe artikel is wil ik dat ook in alle luxe en comfort kunnen bedienen.

Aan dit soort zaken stel ik nu eenmaal andere eisen dan levensnoodzakelijke zaken juist omdat het hier een liefhebberij betreft!

Aan de manier van werken op een Elektron die ik ooit aanschafte kon ik na vier jaar proberen nog steeds niet wennen.
Misschien had ik het meer tijd moeten geven ;) , maar ik wil met plézier aan een instrument zitten en niet tegen heug en meug een apparaat aanzetten om maar weer eens een poging te doen het ding te doorgronden.

Hij klonk wel fantastisch trouwens.....dat wel.

T'is hier precies 20 jaar terug op de forum, zalig.

Ik heb weinige C15 owners horen klagen over de bediening.
Hoeveel heb je er gesproken dan?

Ik heb er een gehad en om alle redenen hier genoemd is hij weer weg.
Klank vind ik belangrijk, maar gemak is inmiddels belangrijker.
Niet omdat ik lui ben, maar om de doodeenvoudige reden dat ik graag in een creatief proces blijf als ik inspiratie heb.
Dan wil ik snel kunnen werken zonder er bij na te hoeven denken. Lijkt me een prima redenering.

Hoeveel heb je er gesproken dan?

Ik heb er een gehad en om alle redenen hier genoemd is hij weer weg.
Klank vind ik belangrijk, maar gemak is inmiddels belangrijker.
Niet omdat ik lui ben, maar om de doodeenvoudige reden dat ik graag in een creatief proces blijf als ik inspiratie heb.
Dan wil ik snel kunnen werken zonder er bij na te hoeven denken. Lijkt me een prima redenering.
Er is wel wat informatie te lezen, wat de eigenaars vinden over de C15.
Tuurlijk worden er C15 van de hand gedaan,de JP8 wordt ook wel eens verkocht.
Aan een synth zijn er altijd pro's en contra's te vinden.Voor mij wegen de pro's meer door.Voor mij geeft de klank, de inspiratie de leuke momenten, voor mij is(zou) de bediening geen onoverkomelijk probleem stellen.Er is geen probleem te stellen eigenlijk.Ik zou het wel willen hebben.Er leeft een bedrijf enkel en alleen van deze synth,zo slecht gaan de zaken niet daar, denk ik.

De makers hebben opmerkelijke keuzes gemaakt. In het begin zat er geen midi op om een onzinnige reden die ik heb verdrongen. Daar zijn ze op teruggekomen omdat de verkoopcijfers tegenvielen. Bedieningsgemak kan doorslaggevend zijn. Daarom komt er bij mij geen Yamaha FSR-1 in. Met deze zou ik nog kunnen werken maar ik vind hem niet bijzonder genoeg.

Moeilijk, complex en diep (en de tijd erin moeten steken om dat te doorgronden) vind ik geen enkel probleem, ik ben dol op mijn Quantum mk2 en Moog One om maar 2 hardware 'powersynths' te noemen met zeer lijvige en diepe synthese. Maar workflow is alles. Als de snoeptrommel achter teveel deuren en sloten zit verstopt dan heb ik er simpelweg geen zin in. En we hebben zoveel keuze tegenwoordig dat er dan een andere favoriet boven komt drijven. Verder wens ik Nonlinear Labs en hun klanten vele mooie momenten toe met hun producten, maar IK hoef het in elk geval niet.

De C25 komt er (2027)in een ander jasje(metaal),compacter,lichter.Dezelfde engine zit er in van de C15 maar nu gaan ze zeker andere engines erinsteken met overlay System.
Belangrijk is dat het openstaat voor externe developers om nieuwe geluiden engines te maken.Wat 10 jaar niet gebeurd is zou nu wel eens in een tempo versnelling kunnen komen.
Ook belangrijk, de C25 synth wordt goedkoper.

c25-tour-14.jpg

Ik heb er op Superbooth op gespeeld. Mooi ding, klankmatig hoor ik de C15 terug

Turnlab heeft al prijzen, als ik het voor waar aanneem wordt de C25 zo'n 1000 euro goedkoper.Dat zou al een trigger zijn voor 2027.

Ik heb afgelopen weekend 10 minuten op de C25 gespeeld. Qua sound absoluut een krachtige engine met veelzijdige mogelijkheden en goede klank, maar qua bediening ondanks het grotere screen nog steeds een draak. Er zitten gewoon zoveel usability-fouten het hardware design, en daar struikel je als gebruiker vrij snel over. En je kan dat ook niet oplossen met een firmware-update.

Van Gestalt Laws lijken ze nog nooit gehoord te hebben. Dynamische encoders met feedback op het scherm wil je zo dicht mogelijk bij die positie op het scherm hebben staan, om intuïtief te kunnen werken. Die matrix met drukknopjes links kon wel wat leesbaardere tekst, color coding of vlakverdeling gebruiken, terwijl die kerstboom rechts juist weer overdreven veel is ingekleurd. Het is gewoon allemaal niet zo elegant en functioneel, dus hopelijk doen ze nog een revisie voordat ze in productie gaan.

Het voelt vooral als een gemiste kans, want onder de motorkap zit best veel moois.

Het voelt vooral als een gemiste kans, want onder de motorkap zit best veel moois.
Als je kunt leven van één product,is dit dus geen gemiste kans,maw er zijn wat bezitters en kopers.En die nemen de 'ongemakken' er graag bij.Je kunt het bekijken vanuit het standpunt van een leek jij en een bezitter ervan.Oefening baart kunst.Het is zoals een smartphone gebruiker die vliegt zonder nadenken door de menu's.
En voor mij is kopen van een synth één voorwaarde:de klank.

Back