Waarom klinkt m'n koptelefoon beter dan m'n monitors?

Ik heb die JBL 305 ook.. Ik vind ze prima klinken. Maar is natuurlijk afhankelijk van de ruimte. En idd EQen.. Maar ook, nare reflecties die een ruimte in mid hoog geven zijn veel makkelijker te behandelen dan issues in het laag. Dan moet je veel ingrijpendere maatregelen nemen.

Geinig die video over de NS10. Ik heb ze in de 90s ook gehad, flink hard voor moeten werken.. nieuw gekocht bij een muziekwinkel waar ze al een paar jaar stonden. Wat me juist opviel was dat ie best diep ging. Het is ook een dichte kast. Je hoeft in principe ook geen joekel van een woofer te hebben om tot 40hz te kunnen weergeven. Als de woofer een lage Fs heeft en in het optimale volume (VAS) werkt, geven de excursie boven de Fs energie af. Juist met een reflectiepoort creëer je een piek op de gewenste tuningfrequentie van de poort en bepaal je daarmee ook dat het gebied daaronder niet wordt woorgegeven. In theorie kan een gesloten systeem, en met drivers (woofers) die zodanig ontworpen zijn veel beter lage frequenties weergeven. Maar 30hz tot 50hz is wel een uitdaging, kost enorm veel energie.. Er is meer excursie nodig dan in het gebied een oktaaf erboven. Maar het is zeker mogelijk. Ik heb de iLoud MTM. deze zijn ondanks een 3.5" woofer in staat om tot 38hz weer te geven. Dankzij deze frequenties enorm te boosten en de poort optimaal te tunen. Toch is er wel poortturbulentie hoorbaar maar dit verdwijnt grotendeels in de boventonen, waardoor het niet echt hoorbaar is. De geluidsdruk is ook minimaal maar sub is wel aanwezig en voor lage volumes werkt het prima. Ik vind het een indrukwekkend product. Los van de poortturbulentie klinkt het gebied erboven ook heel prettig.
Die Philips MFB speakers heb ik ook nog een paar setjes van. 3-weg systeem zonder reflexpoort. Gaan extreem diep.. en misschien ook door de techniek die er destijds gebruikt werd? Motional feedback..

Ik heb destijds nooit met de NS10 kunnen testen zoals ik nu met luidsprekers bezig ben. Ik ben wel een Yamaha fan als het op luidsprekers aankomt. Ik heb 18" subs van ze en ik sleep ze overal mee naartoe. Wat mij opvalt met deze woofers; in de ene ruimte is het laag gewoon niet waarneembaar. Ik test overal even met Conquest of Paradise.. daarin zit zelfs 25hz.. het is opmerkelijk dat met dezelfde settings deze luchtverplaatsing in de ene ruimte wel waarneembaar is en in een andere ruimte niet. In de open lucht klinkt het altijd het beste. Soms neem ik er 4 mee.. als het kan en mag. Maar lang niet iedere klant is er blij mee.. helaas.. Ik begreep laatst dat ik ergens een burenruzie heb veroorzaakt.. en ik niet meer mocht terugkomen. Ik wilde nog aanbieden om de volgende keer een cardioid setup te leveren.. dan moet ik 2 extra woofers in tegenfase laten draaien zodat die het laag aan de achterkant wegzuigen.. en de buren niets meer te klagen hebben.. maar best moeilijk te verkopen. 2 extra subs mee om de burenruzie te suzzen :D

Ik rommel verder ook maar wat maar vind het ontzettend leuk tijdverdrijf en heel interessant vooral. Om even terug te komen op poorttuning van klankkasten. Deze video hieronder laat zien wat er gebeurd in een dergelijke situatie en waarom een driver geen energie meer afgeeft. En nog iets over Cardioid..

Beetje offtopic.. nog een videootje over Cardioid. Geen rocket science maar juist heel simpel configureerbaar.. al een paar keer toegepast. :)

Laatst gewijzigd:
De nieuwe auratones is een overname. Het is niet dezelfde fabrikant. Ik dacht zelfs dat Uli…

Deze opmerking kan ik niet plaatsen, deze Auratones lijken me origineel genoeg?

Ik zat te kijken, da's een leuke en betaalbare tip, misschien dat ik zoiets een keer ga proberen.
Inderdaad Auratones, geen avantones of behritones kopen.
Dat zijn flauwe afgietsels van de originele Auratones 😉

ARC Studio is betaalbaar én zeer goed in mijn opinie.

Cheers,
Exo. :mega:

De nieuwe auratones is een overname. Het is niet dezelfde fabrikant. Ik dacht zelfs dat Uli…
Auratone is nog altijd de originele.

Hoed u voor... :beard: :D
1000034803.jpg

1000034804.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

Ik heb die JBL 305 ook.. Ik vind ze prima klinken. Maar is natuurlijk afhankelijk van de ruimte. En idd EQen.. Maar ook, nare reflecties die een ruimte in mid hoog geven zijn veel makkelijker te behandelen dan issues in het laag. Dan moet je veel ingrijpendere maatregelen nemen.
Ik vind ze in die prijsrange wel een van de betere in ieder geval en die trimswitch die bij mij niet meer in m'n geheugen zat komt toch wel handig van pas op deze manier want ik kan die monitoren niet zomaar een stuk verplaatsen.
Laag da's toch een stuk lastiger idd en ik had in m'n vorige huis van die schuimpanelen, dat scheelde toen wel dus had ik ook minder last van reflecties.

Of als je wat meer geld wilt uitgeven Trinnov Nova. Die corrigeert ook phase.
Nou wat meer is een understatement, ongeveer 10x zoveel. :D

ik speel heel vaak op mijn NS10's - ik vind ze helemaal niet slecht klinken. Als ik de adam A7's aanzet merk ik uiteraard een boel meer laag. Maar zo slecht als men zegt dat de NS10 zou klinken, dat merk ik niet. Er is gewoon geen berg laag.
Heb je de NS10 aangevuld met een subwoofer?

Sinds ik de ns10’s heb is mijn sub8 dood. Dus momenteel geen sub in de studio. Ik heb er wel eentje in de reparatie ruimte… die werkt maar dat is eigenlijk een hifi sub. Ik mix niet met subs. Ik gebruik ze om muziek te luisteren als k wil feesten en dansen. Of knutselen en deftig laag tijdens t werken. Maar dus niet mixen want i, geloof er niet in, onbehandelde ruimte. Laag is denk ik thuis onhaalbaar qua mix in mijn ruimte.

Sinds ik de ns10’s heb is mijn sub8 dood. Dus momenteel geen sub in de studio. Ik heb er wel eentje in de reparatie ruimte… die werkt maar dat is eigenlijk een hifi sub. Ik mix niet met subs. Ik gebruik ze om muziek te luisteren als k wil feesten en dansen. Of knutselen en deftig laag tijdens t werken. Maar dus niet mixen want i, geloof er niet in, onbehandelde ruimte. Laag is denk ik thuis onhaalbaar qua mix in mijn ruimte.
Ns10's haten low zo erg dat ze je sub kapot gemaakt hebben..kan niet anders..

Dat zou sterk zijn want ik had de ns10s nog niet toen adam de pijp aan maarten gaf.

Een sub doet inderdaad veel, ik gebruik er ook één. Grappig genoeg kun je met goede afluistering vaak op lager volume mixen omdat je het geluid niet heel hard hoeft te zetten om toch alles te horen.
dit is wel een beetje de truuk... anders krijg je ook last van resonantie, van de week een rack verder weg moeten rijden omdat ie begon te klapperen :P
Mijn mixes zijn ook veel beter sinds ik een sub gebruik. Al zeg ik dat zelf dan.

Ik had ooit een super goedkoop subje uit India, zo een die je bij een 2.1 desktop speaker setje krijgt. Kosten omgerekend iets van €30. Aangesloten op m’n Mackie HR 624, en dit was al een verschil van dag en nacht. Ik kon opeens alles een stuk beter horen en hoefde het niet meer zo hard te zetten. Kan me voorstellen dat een goede sub in een behandeld kamer een grote meerwaarde heeft.

Mijn dt990 en de sweetspot van mn monitor setup klinken evengoed, klein vershil.

Dat ligt voor 60% aan de ruimte, 30% aan de monitors en 10% aan hulpmiddelen zoals sub en room eq etc.

Het is op zich niet verkeert om te mixen op studio headphones en te zorgen dat het op een paar 5" monitors zonder sub ook nog klinkt.
Je publiek luistert namelijk op apperatuur waarop definitie en kwaliteit en dromerige sugestie is.

Voor de OP, zet de luidsprekers zo neer dat de tweeter op oor hoogte staan.
Was ik gisteren nog vergeten te melden.

Voor de OP, zet de luidsprekers zo neer dat de tweeter op oor hoogte staan.
M'n monitors staan op oorhoogte, Tweeters staan 10 cm hoger dan m'n oren maar als ik ze meer laat zakken dan verdwijnen de monitors voor een deel achter de gear op m'n desk.

Back