Feest der herkenning: vintage software revival?

Bedoel het andersom :) . Ik werkte met Notator op Atari met veel synths, een sampler en cv en sync to MIDI doosjes via MIDI en never nooit crashes, de Macintosh's in onze muzikale omgeving, met hoe cynisch het ook is, meestal Cubase konden weinig aansluiten en waren constant angstig om de 5 minuten aan het saven.
Toen de wereld omdraaide en ook nog Atari stopte, overgestapt op PC met Cubase, never nooit problemen gehad, niet met audio, niet met MIDI.
Geklaag over PC is 90% user-error.
Macintosh crashes zijn me wel bekend. En gebruikers die kwaad dode diskettes door de kamer gooien. :D Ach, mijn oude Windows PC's durfden/durven er ook wat van hoor. Bij eentje weet ik dat de grootste oorzaak van instabiliteit een versleten connector op het moederbord is, dus dat heeft niks met software te maken. Mijn huidige W98 crasht af en toe spontaan bij het opstarten, vaak als je een hot reboot doet, en steeds als je in safe mode een USB muis beweegt. Maar als hij goed opgestart is (95% van de tijd) en je van Davilex software wegblijft, is hij gelukkig wel stabiel. En bij de XBOX360 heb ik de harde schijf eens een knietje moeten geven. Het is een beetje van alle tijden, maar toch vooral van vroeger. Als ik tel hoe vaak ik vroeger de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt moest houden tov tegenwoordig...dan zijn we toch goed vooruit gegaan met de PC.

Maar van de Atari dus geen klachten hier. Anders zou ik hem ook niet meer gebruiken in 2025.

Het gaat niet om het bestrijden van de duivel, maar om het lol houden in het maken van muziek of geluiden of kraakdozen. Zodra je je muziekstukken door een druk op de knop gaat genereren is je synth of muziek hobby zo dood als een pier. Om er dan lol in te houden moet je terug naar de basis, en wat die basis dan precies is doet er niet toe zolang je daarmee het heft maar weer in eigen hand neemt en zelf aan het bouwen, maken en creëren slaat. Vergelijk de Punk revolutie.

Maar ik heb er wel vertrouwen dat Nap als die revolutie eenmaal uitbreekt ook om zal gaan, net zoals hij nu ook weer platen koopt. :P

Ik ben niet zo dogmatisch. Techniek is neutraal, het gaat erom wat je ermee doet. Je kunt ook kiezen wat je gebruikt en wat niet. Dat is het mooie van een hobby. Ik koop platen en gebruik nog steeds Spotify :D Als ik terug naar de basis wil pak ik een gitaar.

Mijn Amiga crashte vroeger echt de hele tijd, of ik nou legale of illegale software gebruikte.

De Amiga broeders zullen dit herkennen:

Bekijk bijlage 3864774
Yep... Guru meditation............

Sterke computer was dat destijds voor muziekdoeleinden...

Mijn eerste stapjes in de muzieksoftware...

Bij Music Radar staat nu een leuk artikel over vintage muzieksoftware. Voor de mensen die net zo oud zijn als ik, zeg maar de gemiddelde SF'er 😄

Er komen veel bekende namen voorbij, waaronder Delay Lama. Ik weet nog dat ik destijds helemaal hooked was door Hammerhead van Bram Bos en later ReBirth 🙌

Leuk om te lezen en fascinerend om te zien dat er nog steeds muzikanten met deze programma's werken. Omgekeerde GAS ofzo: oud, ouder, oudst.
Ik wil geen azijnpisser zijn, maar wat is dit echt een ongelooflijke k*t site.

IMG_8922.png

Meer ads dan leesbare text. Ik weiger het artikel verder te lezen 🤣

Is inderdaad even doorbijten met al die advertenties maar het artikel zelf vind ik zo interessant dat ik het heb gekopieerd om uit te printen. :P

Ach dit waren nog eens tijden, leuk dat mensen de moeite nemen om dit soort systemen
te herbouwen.

Jaren niet meer gebruikt, of alles nog werkt geen idee.

- Media Vision Pro pas 16 Nubus
1_3faaf97286480fe63711122c1175cf35.jpg

- Creamware Luna
- Digidesign SampleCell II ( PC )
- Digidesign Audiomedia II NuBus ( Sound Designer II software voor de kurzweil K250 editing )
- Digidesign Audiomedia III PCI , mijn eerste en echte audiokaart, ooit gekocht samen met een Apple G3 350/ Protools Le en Emagic Logic 5 Gold voor toen de tijd een paar duizend gulden bij Havik in Utrecht ( nu Future Store )

Allemachtig wat een rabbit hole!! Zit nu allemaal videootjes te kijken. Is er een gratis emulatie plugin voor Windows of Linux die een idee geeft hoe het was om muziek te maken met de software die er toen gebruikt werd?

Laatst gewijzigd:
Dosbox als je zo ver terug wil. En er is volgens mij een rebirth die op moderne pc werkt.

Met DOS heb ik zelf nog gewerkt, dat heeft mijn belangstelling niet meer. Maar de audio software voor de Amiga heb ik helemaal gemist. Wat is die rebirth voor iets?

Rebirth is een oud Windows programma met 2x TB-303, 1x TR-808 en 1x TR-909 emulatie zodat je acid kunt maken :dj:

1757176895516.png

Die rebirth heeft niet veel zin, wan ik heb al een plugin emulatie van de 303, en ik hou niet eens van House. Deze: Venom VB-303 :: antonsavov.net

Ik zoek eigenlijk een emulatie plugin die gewoon op een hedendaagse computer draait maar dan met de UI en functies van een typische software synth die je op de Amiga gebruikte.

Je had niet echt softsynths op de Amiga zoals we die nu kennen. De meeste Amiga muzieksoftware was sample-based ("trackers") of MIDI sequencers om externe synths mee te bedienen. Er is wel wat software die 'chipsounds' gebruikte, zoals Sonix van Aegis, maar de trackers is waar de Amiga het bekendst van is geworden.

1757177598071.png

1757177582103.png

Trackers:
1757177675599.png

1757177711763.png

Je hebt trackers en tracker players op ieder platform inmiddels, er staat zelfs een hardware tracker (PolyEnd Tracker Mini +) te koop op het forum dit moment.

UAE is een bekende Amiga emulator, maar er zijn er vast meer FS-UAE Amiga Emulator -- Het is meestal wel even zoeken naar Kickstart ROMs (de Amiga firmware) omdat die officieel niet gekopieerd mogen worden.

Laatst gewijzigd:
Echte Amiga 500 oid is makkelijk aan te komen voor een habbekrats. Zal nog wel even uitzoeken zijn hoe je die op een modern display aan moet sluiten.

Back