CV output voltage vergroten

synthiaks

Gepokt en gemazeld
Is er een manier om een CV output richting de 15V te krijgen? Ik wil met mijn "standaard modular" voltages naar de Buchla 100 sturen. Heb vanuit mijn Fenix al geprobeerd om een voltage offset te verdriedubbelen met precision adders maar het lijkt allemaal bij de 10V in de buurt te blijven. Net niet genoeg om de 158 VCO een hoge pitch te geven. Zat te denken aan de doepfer 183-3 maar heb geen idee of er in eurorack een beperking zit in de maximale output. Input kan ik mij wel goed voorstellen. Iemand tips?

Je zal altijd beperkt zijn tot de railspanning van de opamps, in het beste geval. Dus als je 15V output wil, zal je iets met een 15V lijn nodig hebben en mogelijk meer. Met 12V van eurorack kom je er niet.

Bedankt voor de reacties! Ik was al bang dat ik het met eurorack niet zou redden.. Die voltage multiplier ga ik even bestuderen!
Misschien een optie om Doepfer toch te vragen of het met modificatie mogelijk is.

👍🏻

Het eenvoudigste lijkt me om even een lineaire opamp versterker te bouwen met 15V voeding en rail-to-rail capaciteit IC. Daar zijn er talloze van en ze kosten niks. Let nog even op ontstoring en buffering voor zover nodig (ik ken weinig van circuits ontwerpen).

Die voltage multiplier die ProgHead laat zien is een wisselspanning multiplier, en dan ook nog frequentie afhankelijk.
Beter ben je af met een lineaire versterker (opamp of instrumentatie versterker) die je voedt met + en - 18 volt.
Die dubbele 18 volt kan je maken met een dual boostregelaar die van 12 volt + en -18 volt maakt.
Dit alleen als je CV zowel positief als negatief kan gaan.
Als je CV alleen positief gaat, heb je aan één boost dcdc converter voldoende, voor de negatieve voedingsspanning kan je gewoon de -12 volt gebruiken.

Waarom alle moeite met AC en een aparte blokgolfgenerator doen?

Neem je te lage CV. Stuur doorheen de meest simpele lineaire opampversterker met +/- 15V rails of hoger. Klaar. Step up convertertjes om de railspanningen te genereren kosten een paar euro.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik je schema verkeerd begrijp.

Welke voedingsspanningen zijn nodig, en wat is de betekenis van die 2 golfvormen die ik zie? Wat zit er in dat AB blok en wat voor trafo heb je nodig?

Door rechtsklikken op de componenten en "edit..." kun je zien wat ze doen. De input is de CV en de blokgolf dient om er AC van te maken zodat je het spanningsniveau met de transformator kunt verhogen.

Dan is dat toch een stuk complexer dan gewoon een opampje? Een blokgolfgenerator, een voltage multiplier, een trafo...

Als je een uitgebreide modular hebt zul je waarschijnlijk enkel een externe transformator nodig hebben, de rest van het circuit kan dan waarschijnlijk al met je beschikbare modules.

Back