The Usual Suspects JE-8086

Cool, hun andere synth emulations draaien ook wel prima 8~

Hopelijk prikkelt dit Roland om eindelijk met een Cloud/Boutique/Jupiter-8000 versie te komen :D die Virus emulatoren waren goed maar wel erg zwaar op de CPU. Zal met deze waarschijnlijk niet anders zijn.

Hopelijk prikkelt dit Roland om eindelijk met een Cloud/Boutique/Jupiter-8000 versie te komen :D die Virus emulatoren waren goed maar wel erg zwaar op de CPU. Zal met deze waarschijnlijk niet anders zijn.

Volgens mij zitten alle ‘oude’ versies nu op 2.0 met een heel nieuwe engine, dit zou iets moeten uitmaken, maar op een beetje recente pc/mac draait het allemaal prima.

Ik zal deze 8080 ook wel proberen, maar in dit geval heeft Arturia net hun eigen versie uitgebracht die ook wel heel goed is!

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja hoop op een plug-out versie voor in de System-8 :D

Maar zal tot die tijd deze wel gebruiken en dan midi map ik mijn System-8 gewoon :)

Tis wel te gek dat al die emus zo goed klinken, steviger en met meer fundament dan vele latere VI's. Allemaal code van 30 jaar oud ofzo.
Die DSP sounds zijn echt wel lekker. Die layouts werken ook lekker snel als je subtractief gewend bent.
Ik heb ze allemaal ingeladen en ze staan als een huis naast de beste plugs van Gforce, Softube en TAL etc.
Ik heb zowiezo wel een zwak voor digi synths, dat hele analoge gedoe vond ik altijd al overtrokken. Maar dat is weer een andere discussie.
(DX7 is dikker dan moog etc)

Nu nog de SN-II Pro X en dan nog wat Quasimidi emus en ik ben weer grote blij.

Volgens mij zitten alle ‘oude’ versies nu op 2.0 met een heel nieuwe engine, dit zou iets moeten uitmaken, maar op een beetje recente pc/mac draait het allemaal prima.

Ik zal deze 8080 ook wel proberen, maar in dit geval heeft Arturia net hun eigen versie uitgebracht die ook wel heel goed is!
die usual suspects versie (dus de og jp8000) klinkt echt veel meer als een synth dan een plug. Die arturia was leuk en was blij dat ze hem hebben gemaakt, maar nu met de JE-8086 ernaast valt ie wel door de mand. Niet dat het onbruikbaar is, maar die JE8086 is een grote sweetspot unit.

En wat ook tof is, die discord community maakt erg coole skins ook, dan kan je een layout kiezen die bij je mood past :D

die usual suspects versie (dus de og jp8000) klinkt echt veel meer als een synth dan een plug. Die arturia was leuk en was blij dat ze hem hebben gemaakt, maar nu met de JE-8086 ernaast valt ie wel door de mand. Niet dat het onbruikbaar is, maar die JE8086 is een grote sweetspot unit.
Heb jij hem al dan?? Ik dacht dat de JE-8086 nog moest uitkomen?

ja, ben donateur

staat allemaal op discord...is een beetje een verhaal met haken en ogen, beter dat je het van de bron leest, dan in een samenvatting van mijn kant.

Ik heb nooit een JP8000 gehad, kon ik niet betalen toen. Was volgens mij iets van 2800-3200 guldens (key/rack) Ik had wel die Novations, Clavia's en MicroQ enzo. Maar dat was later. Ik snap nu de hype van deze bak, wat kan ie smooth klinken, maar ook fucking superstrak en stevig. Wat een top ding.

Echt wel een mooie opvolger destijds voor de JP-8 (al zullen er wel weer een hoop het hier niet mee eens zijn) En lekker ook dat je al die patches van de OG gewoon in kan laden.
Screenshot 2025-11-15 at 09.09.57.png

Wat bedoel je met dat de arturia versie door de mand valt?

Dat ie dus door de mand valt vergeleken met de JE8086, zo moeilijk is dat toch niet om te lezen en te begrijpen??

Ja zou ook wel concrete voorbeelden willen horen :)

Wat ik tot nu toe aan vergelijkingen tussen de Arturia en de JP-8000 heb gehoord, ligt ie toch behoorlijk dichtbij m.i. Maar wellicht dat die voorbeelden allemaal net niet de randjes opzochten waarbij de verschillen wel hoorbaar zijn?

Er is wel een video waar de JE8086/JUP8000/Adam Szabo Airwave kort met elkaar vergeleken worden.

de arturia is een emu, die andere is 100% dezelfde dsp code als de HW...beter dan dat word het niet.

Precies dat. Als je liefhebber bent van die oude virtual analoge synths dan zijn die plugins van The Usual Suspects wel echt de shit. Deze wil ik ook zeker nog wel eens proberen als die vrij verkrijgbaar is.

Back