The Usual Suspects JE-8086

de arturia is een emu, die andere is 100% dezelfde dsp code als de HW...beter dan dat word het niet.
Ik ben het eens dat de chip emulatie voor een 100% zelfde digitale reproductie zal zorgen. Maar dat betekent niet dat Arturia niet hetzelfde zou kunnen bereiken via een andere weg. Zeker gezien het om een 100% digitale synth gaat die ze emuleren. Daarnaast zou Arturia ook nog de DA converters kunnen emuleren en in theorie uiteindelijk zelfs toch nóg dichter op de daadwerkelijke sound output van het origineel kunnen komen.
Verder ben ik wel fan van de extra’s die Arturia toevoegt, maar alleen als de basis goed genoeg is zeg maar.

Dus ben heel benieuwd in welke settings de Arturia duidelijk “te kort schiet”?

Ja hoop op een plug-out versie voor in de System-8 :D

Maar zal tot die tijd deze wel gebruiken en dan midi map ik mijn System-8 gewoon :)
Ik niet, want de detune gaat mij niet ver genoeg. Alleen de JP80x0 en de SH201 (slechte filter !!!) gaan ver genoeg.
Dus een boutique JP8080 zou ik zeker kopen. Dat behringer jt8000 frotje heb ik hier ook staan, maar dat is echt geen porrum. Totaal geen attack.

Ja hoop op een plug-out versie voor in de System-8 :D

Maar zal tot die tijd deze wel gebruiken en dan midi map ik mijn System-8 gewoon :)
Roland is toch ook al lang al klaar met die System-8? Ik zie daar echt geen plug-outs meer voor verschijnen eigenlijk.

Ontzettend gaaf wat die gasten doen. Ik volg ze nauw via de Discord. Alleen die CPU inderdaad...
Adam Szabo heeft ook net "Airwave" gereleased..ook een (nagenoeg) exacte JP8080 Vst met sysex import mogelijkheden maar wel belachelijk laag CPU gebruik. Kost je 69,-
(alleen Windows ivm Flowstone).
Ik ben 'm aan het Demo'en.
12 instances draaiende ,maxed op 78% op mijn I7 7700k met 16gb ddr4 ram (dus een oudje uit 2017).

Weet iemand wanneer de JE-8086 beschikbaar is? Of moet je donateur zijn om het te downloaden?

Dat weet nog niemand, maar hou de Discord gewoon in de gaten. Het zal niet lang meer duren denk ik.
Eerder was Donateurschap alleen "noodzakelijk" om ook zelf input te kunnen geven en Early Beta's te verkrijgen. De eerste Alpha is voor het publiek. 🙂

Dus ben heel benieuwd in welke settings de Arturia duidelijk “te kort schiet”?
Ik weet niet op JE-8086 dit wel heeft, maar waar voor mij persoonlijk de Arturia te kort schiet is een spread functie om er kamerbrede geluiden uit te halen. Met de originele JP80X0 kan je twee layers tegelijk gebruiken, waarbij je de een op hard left zet en de ander op hard right. Zo heb je stereo wijde pads, strings etc. Om dit zelfde effect met Arturia te bereiken moet je twee VST’s laden, en dan moet je ze tijdens het programmeren onafhankelijk van elkaar aanpassen in de settings. Dat vind ik niet fijn werken. Echter klinkt de Arturia, na mijn gevoel, wel als een echte JP.

Heb de demo’s van de emulatie van Arturia (JUP-8000 V) en die van Adam Szabo (Airwave) even vergeleken en kwam erachter dat die van Adam Szabo in meerdere opzichten authentieker is qua features:

- dual layer mode
- noise op osc 2
- de originele fx
- patch import van JP-80x0

Verder qua sound komen ze heel dichtbij, wat ik zo snel kon horen (osc en filters - envelopes nog niet vergeleken). Kleine verschillen in de feedback osc, maar geen idee welke authentieker is qua sound. Airwave klinkt meer smooth, JUP-8000 meer harsh. Zou mooi zijn als iemand dit kan vergelijken met een originele JP.

Arturia heeft natuurlijk wel weer een veel uitgebreidere modulatie en fx sectie. Beide zijn heel goed.

Weet iemand wanneer de JE-8086 beschikbaar is? Of moet je donateur zijn om het te downloaden?
voor de bèta moet je donateur zijn. Maar dat kan al vanaf 25 dollar (21 euro …) dus dat valt op zich redelijk mee

Ik snap niet dat mensen niet snappen dat die van de usual suspects gewoon een 100% authentieke JP8000 is, al die andere zijn surrogaat/emulaties en dus per definitiie niet authentiek

Het gaat nooit beter worden dan die van TUS, je kan alleen nog opvoeren dat de ADDA er niet gemodelleerd inzit, maar dat is dan ook het enige en met bijv de virusTI met digitale IO's is er dus helemaal geen verschil.

Je kan gaan zitten haarkloven en allerlei argumenten op tafel gooien, maar dat maakt het niet anders :D

Dus wil je een 100% JP8000 dan is die van de TUS de enige die daarvoor in aanmerking komt.
Wil je andere toeters en bellen, prima, maar dan is het dus geen 100% JP meer. En geloof me dat ding klinkt echt erg stevig en met een sweetspot van hier tot tokyo.

Ik snap niet dat mensen niet snappen dat die van de usual suspects gewoon een 100% authentieke JP8000 is,
Wie snapt dat hier niet dan?

Hoeft voor mij niet 100% identiek te zijn, vind 98% ook goed :p

Ben om andere redenen wel meer geneigd om toch voor de Airwave of JUP-8000 te gaan, met name vanwege gemak en cpu gebruik, en in geval van de JUP-8000 ook vanwege de extra toeters en bellen. Daarnaast vraag ik me af of die van Usual Suspects wel de latency correct rapporteert aan de DAW?

Veel suc6 met de zoektocht....

heeft iemand een bestandsnaam voor een werkende bin? Dat ik weet waar ik naar moet zoeken zonder te zeggen waar of zoiets?

Overigens, is het niet handiger om een algemeen Usual suspects topic aan te houden? Er is algemene info, en info per synth, en beide is steevast nodig :)

Laatst gewijzigd:
jp8000_v1.05.zip :)
op dbwbp.com?
Of krijg ik nu op mn donder?

@rubbah Dat is em idd

Lol, Met de jp8080 rom wordt in de interface wel herkend dat het van de rack versie is, maar je moet daarna alsnog de 8000 rom plaatsen.

Laatst gewijzigd:
nee, 8080 volgt later ( + disto + vocoder + 10 voices)

Oh, dat zijn dan ook 2 verschillende plugins begrijp ik dus? wissiknie!
maar de jp8080 staat er ook tussen:
Scherm­afbeelding 2025-12-28 om 15.07.21.png

Back