Omnisphere 3

( zeik mode aan) Nah… ik heb (al jaren niet meer geïnstalleerd) 1 waar ik al nooit van onder de indruk was. Twee heb ik veel filmpjes van gezien en heeft me nooit weten te bekoren. Na het zien van dit filmpje sla ik het toch liever over. Ik snap dan ook niet goed wat mensen er zo goed aan vinden. Ik krijg er voor mijn soort muziek (trance) geen goede geluiden uit, terwijl een Avenger met een paar draaien aan wat knoppen (nee, geen presets) al wat vets heb. De interface hadden ze ook wel een beetje mogen moderniseren (zeik mode uit)
Het moet maar net zijn wat je zoekt natuurlijk. Toen ik veel trance maakte gebruikte ik het juist regelmatig maar met mijn huidige muziek en setup gebruik ik het niet zo vaak meer.

Ik gebruik Omnisphere ook niet superveel omdat ik meestal ook liever mijn eigen sounds bak en liever met hardware synths werk, maar er zijn bepaalde categorieën geluiden waar Omnisphere gewoon altijd levert. Ben sowieso grote fan van de Persing sounds, die al de vroege Roland romplers domineren. Voor mij zijn het vooral de epische evolving pads, textures en organische sounds die me aanspreken, voor de standaard bleeps en bloops zijn er wel betere opties imo.

Zenology Pro is denk ik de enige plugin die zich kan meten met Omnisphere en zelfs die library verbleekt bij de diversiteit en kwaliteit van Omnisphere. Grappig genoeg allebei vol Persing sounds.
Zeno is echt top, alleen stervensduur als je geen ultimate abbo hebt en die wave-expansions er bij wilt hebben. En dan heb ik het nog niet over de soundpacks etc, maar gewoon die srx libs enzo.
Zit je zo aan een prijs van een ,2e hands, integra7. Die analog icons exp is al 500 erbij geloof ik, maar goed niet essentieel als je al de legendary versies hebt.

Maar het is wel een topper.

Omnisphere nooit gehad, in praktijk doe ik er niets mee denk ik, net zoals falcon 3 (heb alle libs) avenger 2, serum 2, pigments etc. Zit gewoon teveel opties in. Ik werk het lekkerste met Gforce dingen enzo, lekker overzichtelijk alles op 1 scherm. Maar Zeno is wel een onmisbare lib, voor idd de bread and butter dingen. Acoustische sounds, ethnic spul en orchestral stuff enzo.

Zeno is echt top, alleen stervensduur als je geen ultimate abbo hebt en die wave-expansions er bij wilt hebben. En dan heb ik het nog niet over de soundpacks etc, maar gewoon die srx libs enzo.
Zit je zo aan een prijs van een ,2e hands, integra7. Die analog icons exp is al 500 erbij geloof ik, maar goed niet essentieel als je al de legendary versies hebt.

Maar het is wel een topper.

Omnisphere nooit gehad, in praktijk doe ik er niets mee denk ik, net zoals falcon 3 (heb alle libs) avenger 2, serum 2, pigments etc. Zit gewoon teveel opties in. Ik werk het lekkerste met Gforce dingen enzo, lekker overzichtelijk alles op 1 scherm. Maar Zeno is wel een onmisbare lib, voor idd de bread and butter dingen. Acoustische sounds, ethnic spul en orchestral stuff enzo.
Ja, ik heb Ultimate dus dan heb je alles erin zitten. Al zag ik dat er ook weleens aanbiedingen zijn dat je een lifetime key voor Zenology Pro met alle model expansions kon krijgen voor €499 ofzo. Maar weet niet of alle SRX er dan ook in zit?

alleen deze zit er standaard bij, Geen ZE expansions, geen EX expansion (de srxjes) en geen SDZ presets

Screenshot 2025-10-16 at 10.34.58.png

OK, ik geloof dat als ik alle extra's installeer die in Cloud staan, de lijst ongeveer zo lang als mijn arm is.

Maar goed, we dwalen af.

Omnisphere 3, vet :)

Ik ben benieuwd hoe de installatie is gezien deel 2 dezelfde grootte is als deel 3 qua schrijfruimte.

Ik ben benieuwd hoe de installatie is gezien deel 2 dezelfde grootte is als deel 3 qua schrijfruimte.
Schijnbaar gebruiken ze een nieuwe lossless compressietechniek om meer sounds in dezelfde schuimruimte te proppen.

Net het filmpje gezien. Mooie sounds, veel mogelijkheden en als je raad weet met de librairies dan is het zeker een aanrader. Ik heb 2 nooit gehad, en op 1 of andere manier had ik er ook geen behoefte aan. Dat zelfde gevoel heb ik nu al een beetje met 3.

Toen Omnisphere nét uitkwam heb ik er vele nachten mee gespeeld, wegdromend met drones en constant veranderende pads. Maar echt bruikbaar in (mijn) muziek was het nooit. Ik kan me wel voorstellen dat het voor film componisten een go-to plugin is.
Op een gegeven moment is het van mijn HD verdwenen i.v.m. schijfruimte gebrek. Misschien dat ik er toch weer eens mee aan de slag ga.

Ik heb Omnisphere al jaren, maar ik loop steeds tegen dit aan:

Ik vind hem geweldig, maar heb hem echt nog nooit gebruikt voor een track.
Ik dus ook. Maar ja, zolang dat hardware voor mij lekkerder werkt, gaat dat denk ik niet snel veranderen. Maar je kunt Omnishphere trouwens ook integreren met NI Kontrol. Laat ik nu net een Kontrol S3 hebben hiero 🙂 Zie NKS Library: Spectrasonics Omnisphere 2 - Freelance Soundlabs Versie 3 support zal er wel komen denk ik. Ze zijn altijd snel met updates.

Upgrade naar 3 gaat er zeker komen maar ik wacht nog zeker een half jaartje, ik maak vaak gebruik van Omnisphere dus is het gewoon verstandig om deze pauze in te lassen ivm eventuele bugs.

Toch wel indrukwekkend deze update. 3 is volledig backwards compatible met de vorige versies en zo lijken de ‘macros’ die je op het hoofdscherm hebt aan de achterkant adaptief per patch parameters toewijzen.
Maar vooral de mutations lijkt me leuk om mee te spelen!

Ja, ik ben ook wel hyped. Zit de laatste tijd ook weer wat meer met rompler-achtige sounds via Zenology Pro te spelen dus komt op het goede moment ook.

Ik kijk uit naar de update! Ik gebruik omnisphere veel. Veel diversiteit en sfeer in geluiden, mooi als je een bepaalde vibe neer wil zetten. De 199,- euro van de upgrade gaat even pijn doen in de portemonne.

Geweldige synth. Soort JD800, Waldorf Wavetable bak on steroids.. Helaas gebruik ik het te weinig.. Mijn bevinding waren erg positief, ja je kunt veel menu diven maar dit hoeft niet om basic patches te maken.. Eigenlijk kan het pakket inmiddels zo veel.. dat je door de bomen het bos niet ziet..
Wat ik echt onderscheidend vond/vind tov alle andere plugins is de hele brede selectie aan filters en filter karakteristieken.. Klinken ook ongekend goed en verschillend.
De library heeft me altijd enorm doen afschrikken omdat t allemaal zo gelikt en over stereo processed klinkt... Toch als je die synth een beetje naar eigen hand kan zetten is het echt een hele goede klinkende bak die de nodige hardware (met software er in) in de prullenbak kan doen pleuren...
Ik heb het altijd als een soort JD800 on steroids gebruikt maar je kunt er ongekende dikke low end uit halen, iets wat ik bij die PCM bakken niet zo voor elkaar kreeg.
Wat me irriteerde is hoe hard die standaard presets en voorgekauwde rommel er in zit gebakken. De effecten heb ik altijd mwah gevonden.. Dat granular deel is best tof.
Het blijft een dure plugin, support en updates waren door de jaren altijd top.. Het is niet zomaar even een VSTtje kopen...

Omnisphere lijkt inderdaad qua structuur ook erg op de klassieke Roland romplers als JD en JV/XV series. Spectraonics baas Persing was ook nauw betrokken als baas presets etc. bij de ontwikkeling van de klassieke digitale Roland synths vanaf de D-50 tot ...?

Back