Drumcomputer met traploos bpm verstelbare instrumenten

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Er ontstaat net een gesprek op het TR 1000 topic tussen @MstrFX, @Nap en mij waarbij we het hebben over het verstellen van de bpm per instrument op een drumcomputer zoals je een draaitafel manueel kan verstellen zodat je ziet aan de stroboscoop of ie weer goed loopt.
Ik zat te denken of dat bestaat bij een drumcomputer zodat je per instrument even de bpm iets kan aanpassen zodat je bijv de kick of snare of wat anders net even voor of achter de beat plaatst en dan weer traploos na wat maten rustig 'm weer strak op de maat laat terugkomen.
Dat zou zo'n apparaat een hele menselijke touch geven op die manier.
Ik ken geen drumcomputer die dat doet, misschien iemand anders wel en zou dat niet een mooie functie zijn als een fabrikant dat zou maken, wat vinden jullie?

ik snap je idee maar nee geen drummachines die dat kunnen.
Je hebt ook sequenser waar je iedere track iets van elkaar kan verschuiven. (Midibox bv)

Hier wat ideen uit ervaring.

Je kan dat makkelijker met loops.
BV op de Pioneer SP16 kun je loops opnemen en stoppen manueel doen en zo zijn de loops niet alltijd perfect (moet quantize dacht ik ook uitstaan).
Ik heb ook platen vol met loops die exact 133 bpm zijn en als ik daar dan loops met opneem op de SP16 dan kun je ze ook manipuleren.
Kan zelfs de draaitafel achteruit laten lopen.

Anyhow het concept van 'vieze loops' is niet nieuw

Maar dat idee van bpm iets aanpassen per drumtrack is denk ik niet zo bruikbaar.
Je heb wel sequencers waarvan je per track de lengte kan aanpassen en verder is swing natuurlijk ook een een bpm wisseling.

Je kan op de SP16 ook in het bpm menu het tempo iets naar vooren of naar achter duwen.
Dat is meer iets voor als je samen met bv vinyl speelt.

Wat ik ook wel eens doe is geen midi gebruiken en apparaten handmatig samen laten lopen.
Zo kun je wel per apparaat effe het bpm iets anders zetten.

ik snap je idee maar nee geen drummachines die dat kunnen.
Je hebt ook sequenser waar je iedere track iets van elkaar kan verschuiven. (Midibox bv)
Daar hadden we het al over, toen kwam step offset ter sprake
Hier wat ideen uit ervaring.

Je kan dat makkelijker met loops.
BV op de Pioneer SP16 kun je loops opnemen en stoppen manueel doen en zo zijn de loops niet alltijd perfect (moet quantize dacht ik ook uitstaan).
Ik heb ook platen vol met loops die exact 133 bpm zijn en als ik daar dan loops met opneem op de SP16 dan kun je ze ook manipuleren.
Kan zelfs de draaitafel achteruit laten lopen.

Anyhow het concept van 'vieze loops' is niet nieuw
Ja okay, dan kan je loops onderling verschillend laten lopen, dat kan niet in een daw maar dus wel in een SP16?
Bijzonder dat die niet één clock hanteert voor de verschillende loops maar dat je dan bijv 4 loops op 130 laat lopen en één loop op 130.1 of zoiets dus, wel zo handig als je die dan ook vlot weer door 'm bijv op 129.9 iets terug laat lopen tot alles na een paar maten weer gelijk loopt en dan kan alles weer op 130 lopen.

Maar dat idee van bpm iets aanpassen per drumtrack is denk ik niet zo bruikbaar.
Je heb wel sequencers waarvan je per track de lengte kan aanpassen en verder is swing natuurlijk ook een een bpm wisseling.
Ja per track zodat je polymetrisch kan draaien, swing is wel zoiets maar dan kan je het zelf nog niet controleren, op zich wel een leuke optie natuurlijk

Tr909 doet dit vanzelf bewees Starsky. En andere analoge vast ook nog?

Meerdere drumcomps gebruiken met verschillende timings ? en alleen de start stop functie syncen, niet het tempo.

Analog Rytm kan het gehele tempo even een zetje of rem geven zoals een vinyl DJ. Kan me voorstellen dat het wel lekker kan klinken, een beetje ernaast en dan weer goed.
In Traktor moet het ook kunnen. Met een 100% wet tapedelay kan het ook.

Meerdere bakken en dan de erm multi clock. Ok kan dat gerust een doen en filmpje.

Analog Rytm kan het gehele tempo even een zetje of rem geven zoals een vinyl DJ.
Ah, nooit geweten dat de Analog Rhythm dat kon.

Meerdere drumcomps gebruiken met verschillende timings ? en alleen de start stop functie syncen, niet het tempo.
Meerdere bakken en dan de erm multi clock. Ok kan dat gerust een doen en filmpje.
Ja, zoals jullie stellen met verschillende apparaten krijg je verschillende clocks natuurlijk.
De ERM ken ik niet maar dan kan je daarmee de bpm hele kleine verschuivingen maken begrijp ik, dan zou je dus eigenlijk een aantal outs de ERM inpluggen en op de ERM kan je dan elk instrument laten variëeren, naar voren of naar achteren?
Dan zou je in principe maar één drumcomputer nodig hebben als je alles de ERM inplugt.
Grappig wel want de meesten zullen de ERM kopen om juist alles goed te laten syncen maar dit zou een hele creatieve uitbreiding geven want dan verdraai je even de knop van de snare, tom of hihat om leuke accenten te maken of om het wat spannender te maken door de kleine verschillen die je op die manier maakt.

Nog interessanter wordt het als je tegelijk meerdere instrumenten wat voor of achter de groove laat lopen, dat kan heel spannend en verrassend worden met al die variaties in timing, kan je dingen veel funkier maken ook.
En dan bedoel ik niet 4 of 8 maten lang of zo maar gewoon kort even kleine fluctuaties on the fly, dan krijg je variaties met echt menselijke intentie ipv een probability waarvan je maar moet afwachten hoe het uitpakt, lijkt me veel leuker als je zelf die accenten kan maken op die manier.

de erm kan per kanaal (4 kanalen) shuffle doen en de midi clock per kanaal naar voor of achter verplaatsen. De hoeveelheid regel je met n draiknop, en vaak kan positief én negatief.
k gebruik m oa als ik mijn cr 78 cool wil doen klinken met mijn minipops 7 - dan regel ik totaal op t gehoor de offset en blijf er af.

Ik denk dat ik er een filmpje al van had dat niemand kijkt :D

Voordat krautrock aan dit onderwerp begon heb ik er ook al over zitten denken. Die oude drumcomputers hadden een potentiometer waaraan je kon draaien en onmiddelijk rageerde op te snel of te langzaam. Met drukknopjes is het moeilijker om het snel in de pas te laten lopen.

de erm kan per kanaal (4 kanalen) shuffle doen en de midi clock per kanaal naar voor of achter verplaatsen. De hoeveelheid regel je met n draiknop, en vaak kan positief én negatief.
k gebruik m oa als ik mijn cr 78 cool wil doen klinken met mijn minipops 7 - dan regel ik totaal op t gehoor de offset en blijf er af.
Waarom zou je er af blijven, het is toch juist leuk om het af en toe spannend te maken?
Voordat krautrock aan dit onderwerp begon heb ik er ook al over zitten denken. Die oude drumcomputers hadden een potentiometer waaraan je kon draaien en onmiddelijk rageerde op te snel of te langzaam. Met drukknopjes is het moeilijker om het snel in de pas te laten lopen.
Ja precies, drukknopjes zijn minder direct, met draaiknoppen ken je het juist heel precies met een snelle draai regelen.
Je hoort eigenlijk altijd iedereen over het in sync krijgen van verschillende instrumenten maar je hoort nooit 'ns iemand over hoe leuk en creatief je op die manier ermee kan spelen.
Ik denk dat ik er een filmpje al van had dat niemand kijkt :D
Leuk, je hebt het lekker druk met aan van alles draaien en schuiven.

Waarom zou je er af blijven, het is toch juist leuk om het af en toe spannend te maken?
Omdat het echt n groot verschil maakt. Eens het resultaat bevalt blif ik er af. De minipops en cr 78 zijn ook niet 'start reset' pattern je moet telkens echt op stop en start duwen van beide toestellen en dan op de erm start. Dus dat zijn al wel wat manipulaties - ook qua effectieve start puls - op een bepaald moment is de sound gewoon wat ik goed vind -samen. Als je wil driften met tempo kan dat maar echt terug naar wat t was is niet zo vanzelfsprekend.
Ik heb dat trouwens eens gedaan met de SBX -1 van roland, bewust afwijzen en dan terug er voorbij naar de andere kant en terug nar 'juist' om de 'ik ben geen goeie drummer' vide te krijgen. Dat nummer is te horen op SF. Ik dacht NOOD.

Back