Hard dance mastering enginerd hier
Hoeveelheid ik limit hangt af van hoe hard ik hem erin jas na de chain.
Ik ben gestopt met Pro L2 en gebruik alleen nog de maximizer van ozone, die werkt sneller/gebruiksvriendelijker en gaat goed hard met een makkelijke bypass vergelijker op dezelfde loudness.
Wel is Pro Q4 inmiddels het belangrijkste werkpaard in mijn setup, met daarna nog een vleugje Pro MB.
Ik gebruik (band)compressie alleen als probleemoplosser op de master.
Dat LUFS verhaal is allemaal leuk en aardig maar ik let voor de hardere dance genres nog steeds vooral op RMS. Lufs zit daar dan meestal ongeveer -1.5 onder, afhankelijk van de spectrum vulling/stijl.
RMS waardes worden vooral gestuuwd door het laag terwijl je LUFS makkelijk kan boosten door het mid en hoog te boosten.
Als je dan de "perfecte" LUFS hebt zegt dat niks over hoe het klinkt, het kan ook reteschel zijn dan met te weinig laag, of juist teveel doffe ellende.
Daarom kijk ik altijd als eerste naar de RMS (vooral laag energie), daarna naar de verhouding LUFS (afhankelijk wat de track doet in het mid/hoog).
Maar de beste tip is, gebruik altijd een spectrum analyzer om een beetje een bepaalde vorm na te streven op basis van de drukste stukken in je referentie tracks.
Voxengo Span (gratis) is hier prima voor en ik heb daar een goeie preset voor, net als corellometer (gratis) voor je fase (zie bijlage).
Met techno/core/style zit ik bij vaak rond -8 RMS voor de dynamische release master en -6 tot -5 RMS voor de DJ master, afhankelijk van hoe hard de track zich laat pletten zonder teveel oversturing.