Ik leef pas als ik droom (Synthpop)

Boppeaux

Dans!
Het was eens tijd voor een Nederlandstalig nummertje.

De gear die hiervoor is gebruikt:
- Moog Minitaur
- Oberheim TEO-5
- Dreadbox Artemis
- Roland SE-02
- Behringer VC340 + Shure Beta 57A
- MPC One+
- Strymon Nightsky
- Squarp Hapax

Ik moet nog even wennen aan het teksten schrijven in het Nederlands, op één of andere manier heb ik zelf het gevoel dat het me beter afgaat in het Engels.
Tekst:
Ik ben altijd aan het dromen
In een wereld voor mezelf
Niemand die me bang kan maken
En sta ik mezelf versteld!

--Refrein--
Ik leef pas als ik droom
Want dan ben ik de held
Ik leef pas als ik droom
'T is het enige wat telt

Ik leef pas als ik droom
Kon het altijd maar zo zijn
Ik leef pas als ik droom
Want de werkelijkheid doet pijn

--Refrein 2--
Ik leef pas als ik droom
Dan ben ik degene die scoort
Ik leef pas als ik droom
Daarom droom ik lekker door
----

In mijn droom ben ik de redder
Die de wereld beter maakt
Ik versla al mijn demonen
Als ik nu maar niet ontwaak

Klinkt heel leuk, muzikaal gezien! Echt classic nostalgische 80's synthpop sound. Vocals wel wat onverstaanbaar voor mij.
Ook vind ik de mix wel wat aan de scherpe kant klinken, wat nogal vermoeiend voor de oren kan zijn. Het geheel klinkt daardoor behoorlijk druk.
Daar is nog wel winst te behalen als je het mij vraagt!

Ik had een nieuwe plugin hier op geprobeerd om 'm juist wat scherper en sparkly te maken. Daar zou ik best wel eens een beetje te ver mee kunnen gegaan, m'n oude oren horen de hoge tonen niet al te best meer.

Ik had een nieuwe plugin hier op geprobeerd om 'm juist wat scherper en sparkly te maken. Daar zou ik best wel eens een beetje te ver mee kunnen gegaan, m'n oude oren horen de hoge tonen niet al te best meer.
Ah oké. Gewoon naast een professionele track leggen zou ik zeggen, en een beetje gelijk zien te trekken waar het kan?

Nice try maar het is een beetje te veel kakafonie imh.

Er ontbreken ritmische elementen.. ik hoor eigenlijk alleen vaag een kick door de synths heen.
Met sidechainen op de kick van strings, pads en synths kan je het ritme meer naar de voorgrond krijgen.
En als je de bas sidechaint op de kick komt de bas ook meer naar voren en die kan dan iets aggressiever gesidechaint worden dan de rest.

De vocoder vind ik irritant omdat je alleen hoge tonen hoort.
Ik vind vocoders eigenlijk alleen mooi als je ook de lage tonen hoort.
Maar het is niet makkelijk om een vocoder goed te laten klinken

Laatst gewijzigd:
Nice try maar het is een beetje te veel kakafonie imh.

Er ontbreken ritmische elementen.. ik hoor eigenlijk alleen vaag een kick door de synths heen.
Met sidechainen op de kick van strings, pads en synths kan je het ritme meer naar de voorgrond krijgen.
En als je de bas sidechaint op de kick komt de bas ook meer naar voren en die kan dan iets aggressiever gesidechaint worden dan de rest.

De vocoder vind ik irritant omdat je alleen hoge tonen hoort.
Ik vind vocoders eigenlijk alleen mooi als je ook de lage tonen hoort.
Maar het is niet makkelijk om een vocoder goed te laten klinken
De kakafonie kan ik begrijpen dat het teveel kan zijn, het is ook veel, maar dat werkt voor mij lekker in m'n adhd hoofd.

Op dit moment heb ik alleen sidechain op de bass met de kick, ik zal daar nog maar eens mee gaan spelen op de synth tracks enzo.
De vocoder is inderdaad niet echt makkelijk om goed te laten klinken, ik gebruik die nu monofoon. Soms doe ik er wel een track onder die een octaaf lager zit, maar dat heb ik hier niet gedaan... Ik ga nog maar wat proberen.

Back