Was vroeger alles beter?

Nightly Build

Go for what you know
Ik hoor steeds meer mensen om me heen deze mening verkondigen alsof het onomstotlijk zo is.
Er is zelfs een evenementenorganisatie die z'n naam er aan dankt: Vroeger Was Alles Beter - Project One | 3 & 4 Januari 2026 | Brabanthallen, Den Bosch

Maar is het ook zo?

Ik vind zelf van niet.. als ik een paar punten op een rijtje zet:
Vroeger: had je een studio nodig met veel stroomvretende apparaten wat nu gewoon in je laptop past
Vroeger: werd er gerookt in de trein, café, restaurant, vergaderzalen, op je werkplek enz
Vroeger: was er geen internet. Als je geen internet beter vind.. waarom gebruik je het dan? je HOEFT het niet te gebruiken want dat deed je vroeger ook niet.

Wat was er vroeger dan zo beter? Ik zou niet terug willen.

Laatst gewijzigd:
In ons bewustzijn vergeten we over tijd de nare herinneringen en blijven er naar verhouding meer positieve over. Dan lijkt het dus dat vroeger alles echt beter was.

Is eigenlijk net zo een non discussie dat hardware of itb juist beter is.

of analoog vs digitaal.

Sommige dingen zijn nu beter. Sommige dingen waren vroeger beter.

Voorbeeld van het laatste, vroeger toen we 16 waren kwamen als vriendenclubje bij elkaar en dronken we een biertje. Als we de berichten mogen geloven zitten tegenwoordig vele 16-jarigen eenzaam op hun kamer, scrollen eindeloos door posts op social media wat hen depressief maakt. En als iemand van die leeftijd wel 'ns een biertje drinkt met vrienden in real life doen we alsof dit acuut Korsakov veroorzaakt.

Sommige dingen zijn nu beter. Sommige dingen waren vroeger beter.
Ja het verschilt per onderwerp.
Vroeger kocht je dingen die je kon repareren, dat kan nu niet meer al is men er wel over bezig om fabrikanten te verplichten tot wel repareerbaar, dat was vroeger beter.
Nu bepaalt Brussel heel veel voor Nederlanders, dat was vroeger anders.
Dingen die niet beter waren; men werkte 6 dagen in de week en veel beroepen waren gevaarlijker of iemand was versleten als ie 65 was, huizen die geen toilet, douche of warm water hadden en tochtig waren om maar wat te noemen.
We hebben nu Behringer; voor duizend euro staat je studio vol terwijl vroeger moest je sparen.
Dus ja, het ligt er maar net aan waar je naar kijkt.

Ja, sommige dingen waren vroeger misschien dan beter alleen het dingetje is:
Je kan niet terug naar vroeger!

Dus heb ik zelf een natuurlijke afkeer van die hang naar vroeger.
Zou mooi zijn als wat meer mensen in gewoon in het nu zouden leven en daar gewoon het beste van maken.

Dat zie ik ook wel maar zjn dat niet een beetje de naweeën van de COVID peiode?

Het gebruik van social media in eenzaamheid zal vast groter zijn geworden door corona, maar die periode ligt inmiddels alweer wat jaren achter ons en het blijkt dat de mentale gezondheid van de jeugd nog steeds niet zo best is. Niet alles kunnen we toeschrijven aan social media, maar het speelt wel een rol. Voor sommige jongeren zal social media een positieve rol spelen in hun leven, maar je kunt vraagtekens zetten hoe dit uitpakt als je kijkt naar de hele groep. Netto zijn ze wellicht slechter af met social media dan zonder, en het zou dus kunnen dat het vroeger misschien inderdaad voor een deel beter was, wat dat betreft. Al is het lastig om groepen van gelijke leeftijd op verschillende momenten in tijd met elkaar te vergelijken, er spelen zoveel andere factoren mee.

Toch denk ik dat Gen X en de Millennials het met sommige dingen wat beter hadden dan Gen Z en de aankomende Gen Alpha op de leeftijd van late jeugd en vroege volwassenheid. Gen X en Millennials groeiden economisch gezien op met een grotere welvaart dan de Boomers, terwijl ze op het niet-materiële vlak ook wat meer vrijheden hadden. De generaties daarvoor moesten vaak al (mee)werken op jongere leeftijd, er was meer sociale druk vanwege geloof, verzuiling, etc. Economisch gezien zullen de jongste generaties het op dit moment meestal niet zo slecht hebben, al is het wel de vraag of zij het later net zo goed zullen hebben als eerder generaties. Maar ik denk dat de jongste generaties nu meer druk ervaren, druk om te presteren op school of als ze beginnen met werken, social media legt bij sommigen een druk op, ouders en zelfs de wetgever willen meer betuttelen, etc. Daardoor is de vrijheid die ze ervaren misschien toch minder dan in het geval van Gen X en de Millennials toen zij die leeftijd hadden.

Zou mooi zijn als wat meer mensen in gewoon in het nu zouden leven en daar gewoon het beste van maken.
Dat ligt aan je situatie denk ik, als je tot pas geleden bijv heel succesvol een bedrijf had en je hebt vorige week een zware aanrijding gehad en je zit in een rolstoel dan moet je er mee leren leven maar ik kan me voorstellen dat zo iemand nog vaak naar het verleden teruggaat....
Maar dat is even een extreem voorbeeld natuurlijk, ik denk dat niet iedereen zo aan het verleden vasthangt als iemand gewoon gezond is en mogelijkheden ziet, het nu is het enige wat er is uiteindelijk.
Vanuit mezelf kan ik een aardig voorbeeld vertellen; indertijd zat ik met m'n ex te praten over een bepaalde situatie en toen zei ze tegen me "kijk ns wat er nu is ipv wat er niet is" dat was wel een eyeopener.

indertijd zat ik met m'n ex te praten over een bepaalde situatie en toen zei ze tegen me "kijk ns wat er nu is ipv wat er niet is" dat was wel een eyeopener.

En toen zei jij: ''Wat er nu niet is, is dat we geen relatie hebben. Ja, vroeger was zeker niet alles beter."

;)

Vroeger was alles leuker en rielakster. Nu is iedereen chagrijnig , aggresief en met veel te veel. Alles is veel te duur, met dank aan de stompzinnige marktverafgoderij. Nederland is een kutland geworden.

Vroeger was alles leuker en rielakster. Nu is iedereen chagrijnig , aggresief en met veel te veel. Alles is veel te duur, met dank aan de stompzinnige marktverafgoderij. Nederland is een kutland geworden.

Hmm ja dat is ook wel weer waar. Het is ook één van de redenen dat ik nachtwerk doe waarbij ik met haast niemand wat te maken heb.
Als je een paar ratten in een kooi doet zijn ze ook happy maar doe je er twee keer zo veel in gaan ze elkaar bijten en zit er eentje trillend in een hoekje

Ja, sommige dingen waren vroeger misschien dan beter alleen het dingetje is:
Je kan niet terug naar vroeger!

Dus heb ik zelf een natuurlijke afkeer van die hang naar vroeger.
Maar we kunnen wel leren van dingen van vroeger, het dient dus zeker een doel om naar het verleden te kijken!

Ja de digitale wonderenwereld heeft een flinke impact op hoe we onze tijd doorbrengen en dat gaat wel ten koste van sociale interacties in de fysieke wereld, en we raken wel wat meer vervreemd en geisoleerd van elkaar, dat had je ook al wel met de boomer generatie met de komst van de tv, maar nu zitten we zeker dieper in dat konijnenhol, want het internet is een eindeloze bron van vermaak, maar ik merk ook wel een digitale vermoeidheid om me heen en bij mezelf, maarja het wil allemaal niet meer zo lukken met het vormen van gemeenschap, omdat we elkaar niet zo direct meer nodig hebben, het systeem voorziet in alles, op een vrij afstandelijke manier...maarja in een gemeenschap met mensen die je kunt zien horen voelen en ruiken is het ook allemaal niet koek en ei.

Laatst gewijzigd:
De sneeuwvlokjesgeneratie nu...

“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren."
1763923233924.png

Socrates, ±500 b.c.

Laatst gewijzigd:
Back