Ik weet niet of ik deze track wil releasen, iemand met advies?

De buitenwereld wil gewoon vette tracks horen. Over genres en smaak kun je twisten, maar de productielat ligt extreem hoog. Muziek maak je (naar mijn mening) in eerste instantie voor jezelf. En als je er zo extreem trots op bent dat je het met de buitenwereld wilt delen, dan kun je overwegen om het te releasen. Technisch is releasen heel simpel tegenwoordig, maar zonder duidelijke strategie is de kans reëel dat je met 10 streams per jaar van je vrienden en familie eindigt. En eerlijk is eerlijk, het is wel gewoon vet om op Spotify te staan! :-)

Net als bij fotografie boeit het verhaal achter je werk niet. Of je nu na urenlang hiken een omaatje boven op een berg in Bali dit deuntje hebt horen fluiten of dat je dit op de plee in een studentenflat in je hoofd kreeg: de luisteraar wil gewoon een tof nummer horen en anders is het 'next'. Toffe muziek daadwerkelijk bij de mensen krijgen is weer een andere (marketing)uitdaging, maar het begint met een basiskwaliteit in de productie.

Ik sluit mij aan bij de tips van mijn voorgangers dat SoundCloud een prima startplatform is, en dat je vooral relevant referentiemateriaal moet gebruiken tijdens het mixen. Maak maar eens vijf verschillende mixen van dit nummer en check dan eens welke het beste matcht met je referentie qua sound. En heb je enigszins neutrale monitor-speakers om je mix objectief te kunnen beoordelen? Die hoeven niet direct duizenden euro's te kosten en je hoeft echt niet direct je studioruimte direct volledig akoestisch te verbouwen. Toen ik 25 jaar geleden mijn eerste monitor-speakers kocht (ik heb ze nog steeds!) werden mijn mixen in één klap een stuk beter. Pro-kwaliteit is lastig te bereiken, maar iedere stap in de goede richting is er één.

De goedkoopste investering in kwaliteitsverbetering is vaak een uurtje of nachtje rust voor je oren. Daarna hoor je meestal weer allerlei zaken die beter kunnen.

Lekker oefenen, niet teveel verwachten, en vooral genieten van het muziek maken. Qua arrangement zit er allerlei leuke elementen in.
Releasen gaat nu in deze fase niet om het opbouwen van fans of wat dan ook, het gaat erom dat je je sound naar buiten brengt en dat er misschien mensen zijn die feedback kunnen geven / je verder kunnen helpen. Als je altijd blijft wachten op de perfecte track komt er nooit iets naar de buitenwereld, de enige manier om te groeien is door te maken, uit te brengen en feedback te ontvangen, aan sommige heb je meer dan aan andere.

Ik zou gewoon lekker verder blijven produceren, want er is zoveel te leren, en je niet druk maken om een release.

Als je er genoeg vertrouwen in hebt dat het release waardig is, dan weet je dat op een gegeven moment waarschijnlijk wel van je eigen producties...en dan kun je erover nadenken wat je verstaat onder een meer serieuze release...de grotere streamingdiensten, bandcamp, een label, eigen website of een fysiek medium.

Zelf zit ik nog in de aankloten en op soundcloudfase, en dat bevalt me eigenlijk ook wel prima.

Releasen gaat nu in deze fase niet om het opbouwen van fans of wat dan ook, het gaat erom dat je je sound naar buiten brengt en dat er misschien mensen zijn die feedback kunnen geven / je verder kunnen helpen. Als je altijd blijft wachten op de perfecte track komt er nooit iets naar de buitenwereld, de enige manier om te groeien is door te maken, uit te brengen en feedback te ontvangen, aan sommige heb je meer dan aan andere.
Maak een aantal tracks en stuur ze vervolgens naar enkele artiesten in het genre. Vraag om feedback. Vraag niet gelijk om een release, maar alleen om feedback. Als het releasewaardig is dan hoor je dat vanzelf.

De gemiddelde muziekluisteraar gaat jou geen productietechnische feedback kunnen geven.

Om elke scheet iets willen releasen zodra het ook maar een beetje ergens naar klinkt is niet een heel bijster slim idee. Op het moment dat je een aantal tracks of releases verder bent, luister je je eerste releases terug, en dan is de kans groot dat je je daar niet meer mee wil associeren (veel artiesten hebben dit fenomeen meegemaakt). Als het nog niet is gereleased kan je met je nieuw opgedane kennis je tracks een overhaul geven om het naar een hoger niveau te tillen.

Maak een aantal tracks en stuur ze vervolgens naar enkele artiesten in het genre. Vraag om feedback. Vraag niet gelijk om een release, maar alleen om feedback. Als het releasewaardig is dan hoor je dat vanzelf.

De gemiddelde muziekluisteraar gaat jou geen productietechnische feedback kunnen geven.

Om elke scheet iets willen releasen zodra het ook maar een beetje ergens naar klinkt is niet een heel bijster slim idee. Op het moment dat je een aantal tracks of releases verder bent, luister je je eerste releases terug, en dan is de kans groot dat je je daar niet meer mee wil associeren (veel artiesten hebben dit fenomeen meegemaakt). Als het nog niet is gereleased kan je met je nieuw opgedane kennis je tracks een overhaul geven om het naar een hoger niveau te tillen.
Thanks. Hoe kom ik in contact met die artiesten, ik weet dat Avicii vroeger contact had met Laidback Luke…

Is ‘t gewoon een mailtje sturen of zijn er forums ofzo waar ik niet vanaf weet? Beetje info zou me helpen.

Thanks. Hoe kom ik in contact met die artiesten, ik weet dat Avicii vroeger contact had met Laidback Luke…

Is ‘t gewoon een mailtje sturen of zijn er forums ofzo waar ik niet vanaf weet? Beetje info zou me helpen.

Veel muzieklabels hebben op hun website of social media account een contactformulier of een emailadres waar je je demo heen kan sturen.

Bijna alle artiesten hebben een social media page waar je ze een DM kunt sturen.

Je snapt natuurlijk wel dat als je extreem hoog gaat grijpen naar een artiest van Avicii niveau, dat de kans erg klein is dat daar op gereageerd wordt. Ze krijgen honderden DM’s en hebben het ook tevens vaak zelfs uit staan.

Kies een paar labels en/of artiesten van realistisch niveau, stel jezelf voor, geef ze de link van je track en wacht geduldig af. Alle mogelijke feedback die je maar kan ontvangen verwelkom je met open armen.

Hier op het forum wil je nog wel eens in discussie gaan met de gegeven feedback, dan zou ik je ten zeerste afraden.

Leuk om te zien dat deze track zoveel los maakt bij de mede forumgebruikers.
iedereen komt met hele verhalen inclusief metaforen haha

Ik denk dat het komt omdat er onmiskenbvaar potentie in deze track zit
De maker heeft duidelijk enorm veel talent maar mist de technische ervaring die wij talentoloze prutsers inmiddels wel hebben opgedaan 😄

De buitenwereld wil gewoon vette tracks horen. Over genres en smaak kun je twisten, maar de productielat ligt extreem hoog.

Als tegenhanger daarop is er nu de lofi stroming.. hoe brakker het klinkt hoe beter, liefst met veel al-dan-niet expres ingevoerde productifouten.
Deze track past niet in dat genre though. Het vraagt om hoogstaande productie skills die deze track verdient.

Leuk om te zien dat deze track zoveel los maakt bij de mede forumgebruikers.
iedereen komt met hele verhalen inclusief metaforen haha

Ik denk dat het komt omdat er onmiskenbvaar potentie in deze track zit
De maker heeft duidelijk enorm veel talent maar mist de technische ervaring die wij talentoloze prutsers inmiddels wel hebben opgedaan 😄

Als tegenhanger daarop is er nu de lofi stroming.. hoe brakker het klinkt hoe beter, liefst met veel al-dan-niet expres ingevoerde productifouten.
Deze track past niet in dat genre though. Het vraagt om hoogstaande productie skills die deze track verdient.
Vind ik ontzettend aardig om te horen, dus enorm bedankt. Er is me inmiddels ook duidelijk dat ik inderdaad technisch veel moet gaan leren 😅 dus daar ga ik volle bak mee aan de slag.

Ik zou nog willen meegeven: luister eens naar de muziek van Bakermat.
Hoewel iets ander genre weet hij met minimale middelen tracks inelkaar te zetten die enorm krachtig zijn.

Klinkt licht en luchtig, vooral in het begin maar dan volgt er op een gegeven moment een tsunami achtig climax
Als DJ regelmatig volle zalen mee op z'n kop gezet.
ik verwonder mij er regelmatig over hoe hij dat flikt.. er valt voor mij ook nog wel het één en ander te leren

Ik zou nog willen meegeven: luister eens naar de muziek van Bakermat.
Hoewel iets ander genre weet hij met minimale middelen tracks inelkaar te zetten die enorm krachtig zijn.

Klinkt licht en luchtig, vooral in het begin maar dan volgt er op een gegeven moment een tsunami achtig climax
Als DJ regelmatig volle zalen mee op z'n kop gezet.
ik verwonder mij er regelmatig over hoe hij dat flikt.. er valt voor mij ook nog wel het één en ander te leren
Ja, Bakermat, ken hem van paar van z’n hits. Baiana was een enorme hit, vooral tijdens de 2022 World Cup. Cool om te weten dat mensen op de dansvloer ook lekker op hem gaan.

Hij is uniek en ik denk dat dat hem zo krachtig maakt, onzettend vrolijke melodieën met sterke vocals en dat trompetje altijd haha. Echt een gave artiest.

Back