Dorian Urac
Aaaaaarrghhhhh!!!
Okay, ik zing dus Engels bij m’n liedjes. Wat kun je als Nederlander doen om je Engelse uitspraak te verbeteren?
Welke letters moet je inslikken, welke accentueren? Hoe en wanneer moet je je mond, tong, keel of lippen anders bewegen?
Zijn er simpele truukjes om het te verbeteren?
En hoe ervaren native speakers zo’n accent?
Is het überhaupt erg, of vinden ze het oprecht charmant of prettig exotisch klinken?
Op een Engelstalig songwriter forum had ik dus ooit gevraagd of ik niet te Nederlands klonk. Ze zeiden dat je hoorde dat ik niet native ben, maar dat het niet storend was, met geloof ik wat superlatieven erbij zoals "absolutely not". Maar ja, dat zijn toch Amerikanen/Engelsen; voor hetzelfde geld geven die een polite antwoord.
Dus hierbij ga ik voor een oprecht bot Nederlands antwoord.
Oftewel: iemand tips?
Of toch maar overstappen op Nederlandstalige schlagers?

Welke letters moet je inslikken, welke accentueren? Hoe en wanneer moet je je mond, tong, keel of lippen anders bewegen?
Zijn er simpele truukjes om het te verbeteren?
En hoe ervaren native speakers zo’n accent?
Is het überhaupt erg, of vinden ze het oprecht charmant of prettig exotisch klinken?
Op een Engelstalig songwriter forum had ik dus ooit gevraagd of ik niet te Nederlands klonk. Ze zeiden dat je hoorde dat ik niet native ben, maar dat het niet storend was, met geloof ik wat superlatieven erbij zoals "absolutely not". Maar ja, dat zijn toch Amerikanen/Engelsen; voor hetzelfde geld geven die een polite antwoord.
Dus hierbij ga ik voor een oprecht bot Nederlands antwoord.

Oftewel: iemand tips?
Of toch maar overstappen op Nederlandstalige schlagers?

Fransen of Scandinaviërs die Engels zingen klinken bijvoorbeeld vaak best lief toch? (ik denk nu ook aan IJslandse Bjørk). Misschien geld dat voor Nederlands ook wel in de oren van native Engelse sprekers? Daar probeer ik dus ook achter te komen; wat is acceptabel? Waar ligt de grens?
Het waren vooral de Nederlanders zelf die erover vielen.