Hoe klink je minder “Nederlands”?

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Okay, ik zing dus Engels bij m’n liedjes. Wat kun je als Nederlander doen om je Engelse uitspraak te verbeteren?
Welke letters moet je inslikken, welke accentueren? Hoe en wanneer moet je je mond, tong, keel of lippen anders bewegen?
Zijn er simpele truukjes om het te verbeteren?

En hoe ervaren native speakers zo’n accent?
Is het überhaupt erg, of vinden ze het oprecht charmant of prettig exotisch klinken?

Op een Engelstalig songwriter forum had ik dus ooit gevraagd of ik niet te Nederlands klonk. Ze zeiden dat je hoorde dat ik niet native ben, maar dat het niet storend was, met geloof ik wat superlatieven erbij zoals "absolutely not". Maar ja, dat zijn toch Amerikanen/Engelsen; voor hetzelfde geld geven die een polite antwoord.

Dus hierbij ga ik voor een oprecht bot Nederlands antwoord. :W

Oftewel: iemand tips?
Of toch maar overstappen op Nederlandstalige schlagers? 8o) :erm:

Ik denk dat meezingen juist erg goed is. Dat deed ik ook toen ik Duits koos ipv Frans op de middelbare school.
Veel Duitse tv gekeken en met veel Schlagers meegezongen.

Ik denk zelf dat je goed op weg bent.

Neem een bestaand gezongen nummer dat niet van jou is.
Zing de tekst en neem deze op.
Beluister en vergelijk kritisch zin na zin met het origineel.
Blijf dit doen met verschillende nummers tot wanneer je uitspraak zich gevormd heeft naar de originelen.
Dat heeft tijd nodig.
Bij sommigen duurt het lang, bij anderen hoor je al mooi resultaat na een paar jaar.

Cheers,
Exo. :mega:

Iid meezingen.
Maar ik zie het ook als onderdeel van je toon zoeken.
In dat process probeer je nieuwe manieren van klinken.
Niet aleen technisch, kopstem etc maar gewoon ook andere tonen, meer soul, meer rock, schreeuwen of juist heel ingetogen.
Gewoon freestylen... tot je wat ondekt waar je je op focussed.

Ik woon zelf niet in Nederland en Engels spreek ik daarom veel.
Dat helpt zo kun je er meer expressie in stoppen.

Neem een bestaand gezongen nummer dat niet van jou is.
Zing de tekst en neem deze op.
Beluister en vergelijk kritisch zin na zin met het origineel.
Damn da's een goeie! Dat ga ik zeker doen. Thanks!

Ze heeft er kennelijk ook een boek over geschreven: 100 Ways To Save Your Ass In English door Buffi Duberman
Klinkt goed! (pun intended). Die ga ik aanschaffen! Even vluchtig de artikelen doorgelezen en ik zie dat ze ook tips heeft over songteksten schrijven. Dat blijft toch ook echt wel een worsteling. 'k Heb er twee jaar geleden of zo constructief met @krautrock1958 over gebabbeld, die goed in dat soort materie zit, en sindsdien is er gelukkig wel wat progress geweest.

Maar ik zie het ook als onderdeel van je toon zoeken.
In dat process probeer je nieuwe manieren van klinken.
Niet aleen technisch, kopstem etc maar gewoon ook andere tonen, meer soul, meer rock, schreeuwen of juist heel ingetogen.
Daar ben ik inderdaad sinds een jaar wat mee aan het experimenteren geslagen. Eerdere liedjes zaten altijd in een low voice, maar dat begint te verschuiven. Het lost alleen niet het Engelstalige vraagstuk op. Mijn inschatting is dat die twee los van elkaar staan. Allebei op een andere manier belangrijk?

---

PS: lekker druk hier op een dinsdagochtend. :W
Ik ging even koffie zetten en toen waren er al 5 reacties.

Laatst gewijzigd:
Zouden onze politici ook wel eens mogen lezen....
Arggghhhh nooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!!

Dit is het schrikbeeld dus. Op z'n Mark Ruttiaans of Ruud Lubberiaans een liedje inzingen.
Aaaaaaaaaaaaaarghhhhhhhhhhhhhhh 8D 8D 8D

Ps: niet bedoeld als political statement.

Veel oefenen, dus praten en meezingen.

Ik was op de middelbare school slecht in Engels met nauwelijks een voldoende op mijn rapport.
Vakanties en familie in Groot Brittannië hebben dat dusdanig verbeterd dat mijn Engels intussen meer dan acceptabel is en volgens mijn schoonzus mijn Yorkshire accent er inmiddels ook mag zijn. ;)

Dat liedje krijgt juist een extra “iets” door het accent. Ik hoor het graag

Maar Nederlandse accenten, brrrrr

Verder vind ik het een interessant onderwerp om “wat maakt nu een accent en wat doe je als spreker om het te verbergen (of juist niet)”

Dus ja, dat nazi(gaat het nu toch weer over nazis!?)ngen van bestaande nummers is wel een hele goeie tip om de uitspraak te leren/verbeteren

Maar dan dus niet Soko als voorbeeld nemen. Of juist wel. Net wat je wil 😉

Probeer vooral niet te Brittish te klinken. Zoals die ontzettend vervelende TimmerFrans. Dat was tenenkrommend. Beter om te focussen op Amerikaans, maar dan zónder de aangezette urh…. Zoals een aantal R&B artiesten deden: furrrrr purrrr. Slecht Brits is storender als mediocre american.

Verder klinkt overdreven brittish met falsetto erg gay. (Zoals Mika) daar gaan m’n haren ook recht van overeind staan. Dat wordt veels te dramaqueen/crybaby.

Maar Nederlandse accenten, brrrrr
Haha, dat is meteen hoorbaar in het Engels. Had ooit een Nederlandse toeriste aan mij in het Engels met Nederlands tongval gevraagd waar een bepaalde winkel in Rome was.
Ik had dr gelijk in Nederlands een antwoord gegeven :D

• Duimpje
Duimpjes: L56
Maak je er niet te veel druk om, op zo'n beetje Golden Earring na, klinken alle Nederlanders gewoon naar Dunglish voor native speakers.
( niet om aan te horen dus)

Probeer vooral niet te Brittish te klinken........Beter om te focussen op Amerikaans

Tja, dat lijkt me dan weer een kwestie van smaak.
Ik vind Amerikaans Engels uitgesproken lelijk en Brits Engels en de meeste Britse accenten dan weer prachtig.

Maak je er niet te veel druk om, op zo'n beetje Golden Earring na, klinken alle Nederlanders gewoon naar Dunglish voor native speakers.

Maar in essentie, dit dus.

Ik kon dit nummer na een tijd pruimen. Maar velen niet. Fransoosje doet Engels:
Check deze video: i ll kill her. in japan lyrics
https://share.google/NlMqDCtJAYzL1BE8F
Zij is ontwapenend, dan krijgt zo'n stevig accent – in mijn beleving – juist meerwaarde.
Alhoewel... die tekst is eerder bewapenend i.p.v. ontwapenend... 8D

Ik vind Amerikaans Engels uitgesproken lelijk en Brits Engels en de meeste Britse accenten dan weer prachtig.
Dat vinnik ook.

( niet om aan te horen dus)
Hm, dat kan ook een bias zijn, omdat we als azijnpissende Nederlanders direct herkennen wanneer een mede-Nederlander Engels praat met een Nederlandse intonatie. Er zijn gradaties. In mijn beleving is 't in songs niet erg om te horen dat je niet-native bent, daar ga je niet aan ontkomen, maar er is een grens tussen tenenkrommend-niet-je-best-erop-willen-doen-vol-grammaticale-fouten en een über cute schattig Europees continentaal accentje, toch? :luv: Fransen of Scandinaviërs die Engels zingen klinken bijvoorbeeld vaak best lief toch? (ik denk nu ook aan IJslandse Bjørk). Misschien geld dat voor Nederlands ook wel in de oren van native Engelse sprekers? Daar probeer ik dus ook achter te komen; wat is acceptabel? Waar ligt de grens?
Nou heb ik vaak meegedraaid op Engelstalige, internationale evenementen, en de Engelstaligen beweerden dat ze Dunglish leuk vonden klinken. Maar ja, was dat beleefdheid of oprecht? :? Het waren vooral de Nederlanders zelf die erover vielen.

Laatst gewijzigd:
Irritant hoe soms iets niet kunt 'un-hearen', zoals bijvoorbeeld bij Stereophonics' Maybe Tomorrow. De titel van het liedje herhalen ze ongeveer 1.000 keer en iedere keer hoor ik "mebbie tomorro'. Tenenkrommend.

Back