Theaterorgel, Hammond en een klein beetje synth

Merin

Nieuwkomer
Goeienavond,

Ik heb hier af en toe meegelezen als er weer nieuwe gear op de markt kwam. Altijd leuk om reacties te lezen. Heb zelf niet heel veel op synth gebied maar ik wilde reageren op een post dus nu toch even een account aangemaakt.

Ik heb dus een Dirtywave m8, gekocht na een live optreden van TECHNOuchi van Konami, die vorig jaar speciaal voor het MSX Goto 40 festival naar Amsterdam was gekomen. Toen wilde ik zelf ook weer eens spelen met bit tunes erg leuk!

Verder staat hiereen Hammond XK-4 met pedalen. Die klinkt super vet vooral als je er een echte leslie aan knoopt met de speciale connector. Je kan natuurlijk ook een plug-in gebruiken, maar wat het apparaat bijzonder maakt is het keybed het voelt echt aan als een B3. Inclusief een simulatie van de 9 contacten die bij een echte b3 onder elke toets zitten. Als je een toets indrukt worden daarbij de 9 drawbars 1 voor 1 getriggerd. Dit effect kan niet via midi getriggerd worden het voegt echt wel wat toe aan de beleving van het instrument.

Het klinkt suf maar ik speel graag orgelmuziek uit oude orgelboeken, veelal uit Duitsland/Oostenrijk. Op 1 of andere manier zitten sommige stukken erg goed in elkaar wat het muzikaal toch interessant maakt. Huiskamer orgels… toch een stukje muziekgeschiedenis waar veel mensen plezier hebben beleefd. Ik speel nu 2 jaar toetsen… en heb vroeger wat op piano gepingeld en speelde trompet ik kan goed noten lezen.

Verder help ik mee in het technische team van de NOF in Schiedam met onderhoud van theaterorgels die in bioscopen en zalen staan waaronder Tuschinski in Amsterdam en dus het Schietheater in Schiedam. Sommigen orgels zijn tegenwoordig al uitgerust met midi. Maar een goede organist kan heel veel meer en laat het instrument klinken want er is er geen 1 dezelfde en deze instrumenten zijn bijna een eeuw oud.

Nou ja mocht iemand het leuk vinden om daar meer over te weten te komen of misschien zelfs mee te helpen stuur gerust een berichtje.

Fijne kerst en alvast veel leuke klanken en muziek toegewenst voor 2026!

Meri(j)n

Inclusief een simulatie van de 9 contacten die bij een echte b3 onder elke toets zitten. Als je een toets indrukt worden daarbij de 9 drawbars 1 voor 1 getriggerd. Dit effect kan niet via midi getriggerd worden het voegt echt wel wat toe aan de beleving van het instrument.
Ja ik weet wat er bedoeld wordt.
Zo heb ik ook eens gespeeld op zo`n orgel dat drie contacten had onder elke toets. Er waren veel meer mogelijkheden en een heel bijzonder geluid.
Uit nieuwschierigheid heb ik het orgel open gemaakt om te kijken en daarna weer netjes dicht gemaakt in de ruimte die verhuurd werd en waar ik ook mocht komen.
Toen zag ik meerdere kontakten per toets.
Bij midi wordt er dan nog wel gekeken naar de aanslagsnelheid van iedere toets. En bij hele snelle aanslagen is ook met midi een ander geluid te maken bij de rompler die ik heb uit 1992
Met afterthought is het ook niet te vergelijken.

Verder heb ik het idee dat het tegenwoordig helemaal niet meer gemaakt wordt omdat het veel te duur is. Heel erg een niche van bijzondere spullen.
Het geluid is nog wel te horen op oude grammofoonplaten.
Er zijn destijds wel toppers en hits mee gemaakt. Goede voorbeelden weet ik niet te noemen.
Het zijn wel voorbeelden van inmiddels klassieke geluiden. Van niet meer gemaakte muziek omdat de intrumenten waarschijnlijk niet meer bestaan.

Ik zocht het even op , uit onverwachte hoek bijvoorbeeld Thank You” (1969 – Led Zeppelin II) op twintig seconden is het te horen. Dit soort toetsen geluid kan ik nergens meer horen met moderne spullen.
Of : Liveversies van “Thank You” (1969–1971) op 30sec van het begin,.
Nog beter te horen Child in Time Deep Purple op 5min 50sec

In 1975 kon ik nauwelijks iets spelen behalve de toen al bekende geleerde liedjes zodoende had ik wel wat toetsenervaring.
Maar op zo`n bijzonder orgel kwam ik tot de conclusie dat wat je er ook op deed dat dat altijd wel goed klonk.
Helaas kon ik het niet kopen. En ben daarom maar doorgegaan op wat er overal in winkels te koop was en verder leren spelen.

Laatst gewijzigd:
Welkom!!

Back