Akai MPC Live (2) midi setup met hardware synths .. arp issue ??

Michaels Keys

Ouwe rot
Beste Mpc experts .. eindelijk gezwicht en van de old school sequencing met een Motif ES nu de Mpc Live 2 als sequencing centre geïnstalleerd. Ik heb alleen een midi clock sync probleempje hoop dat iemand daarvoor wat tips of trucs weet.

Setup is een Motif ES die ik als ‘masterkeyboard’ gebruik, de Mpc voor drumtracks en een aantal synth modules die via midi zijn gekoppeld aan de Motif ES. De Mpc heb ik met een Usb kabel aan de Motif gekoppeld, dan ‘local: off’ setting op de Motif .. en het werkt! Maar .. enige wat mis gaat is dat de arpeggiators van een Prophet Rev2 module niet meer werken. Het idee is dat ze dat wel doen met het tempo (clock sync) dat is ingesteld op de Mpc. De arp loopt echter vast, speelt helemaal niet .. behalve als ik bij de global settings midi clock op ‘off’ zet of op ‘internal’ .. (btw er zit geen pc in de setup).

Misschien ligt het aan de midi settings (preferences) op de Mpc, misschien (ook) aan de instelling van de Motif ES? Of moet er (ook) nog een gewone midi kabel van de Mpc naar Motif? Als de Rev2 module gewoon via de Motif bespeeld kan worden (en midi tracks worden opgenomn op de Mpc) dan zou hij toch ook het clock tempo van de Mpc moeten kunnen oppikken?

Ben de draad even kwijt hier, misschien is er een ervaren Mpc gebruiker die weet hoe dit probleem is op te lossen?

Op de Cirklon kan je per midi uit instellen of clock mee gestuurd wordt. Wellicht dat dat ook zo op de mpc werkt en je daar in de instellingen moet zetten dat clock mee gestuurd wordt. En de rev2 op slave zetten, zodat die naar inkomende clock luistert.

Dank voor het meedenken, geloof dat dit wel goed staat ingesteld. Net ontdekt dat het opnemen van een arp vanaf een synth wel goed gaat, alleen de arp is niet te horen als je via de Mpc niet aan het recorden bent .. in zekere zin werkt het dus wel maar het is natuurlijk eigenlijk zaak ook bij het spelen van de synth (met arp) iets te horen is ..

Dus: Rev2 sound is te horen (nog niet aan het recorden oo de Mpc), zet je de arp aan op de Rev dan speelt de arp niet (Rev2 geeft in plaats van bpm in de display weer “- - -“). Zet je de Mpc klaar om op te nemen (rec indrukken) dan ook niets te horen van de arp, ga je dan echt van start (ook play/start indrukken) dan neemt hij de Rev2 op inclusief de arpeggiator patronen (die je dus alleen niet vooraf kunt beluisteren …) … 🤔

Als de mpc niet loopt ( niet op play en of REC) krijgt de rev 2 geen clock en dan doet de ARP het dus niet. Kan je op de mpc instellen dat ie ook een clock stuurt als transport op pauze staat?

Ik heb hetzelfde probleem met de ARP's van de Virus C desktop wanneer ik de gegenereerde noten in de MPC wil opnemen. De eerste (of eerste paar) noten worden weergegeven en dan stopt het. Wanneer ik de aangeslagen noten opneem, dus niet de gegenereerde noten - Virus is dan anders ingesteld- werkt de arp wel maar niet superstrak.

Volgens Access komt dit door een MIDI loop. Ik heb ooit eens ergens een workaround gevonden maar heb die nooit aan de praat gekregen.

Voor mij persoonlijk was de oplossing de ARP's van de MPC te gebruiken en die op de Virus af te zetten.
Ik weet niet of dat een mogelijkheid is die je wil gebruiken.

Denk dat dit idd kern van het probleem is, dat de Mpc Live geen ‘continuous clock’ signaal afgeeft. De Motif ES heeft juist een enorme hoeveelheid arp patterns heeft (voor elk type instrument) dus opvangen met de arp van de Mpc is niet echt een alternatief. Maar ook voor bv de Rev2 geldt dat juist een arp of gated arp onderdeel van een sound is dus die wil je niet weglaten. Denk dat mijn workaround wordt om de clock sync op de Motif en Rev2 uit te schakelen en pas te activeren als ik zeker weet welke arp of sequence ik wil opnemen met de Mpc, zal een beetje trial en error worden ..

Je zou ook nog naar een externe clock kunnen kijken om alles aan elkaar te syncen. Zelf heb ik dat niet (nodig), dus weet er het fijne niet van, maar kan me voorstellen dat het voor jou erg handig kan werken.

Denk dat ik voorlopig maar gewoon de “solo” knop wat vaker gebruik, laat ik de track gewoon doorlopen en geeft hij wel de clock sync door .. er is mee te leven 😊

Back