Is een cover beter dan het origineel? Post hier je voorbeelden!

De titel zet me wel aan het denken, er zijn best veel covers die ik tof vind maar of ik ze ook echt beter vind? Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden.

In elk geval vermeldenswaardig is de cover die Lorde heeft gemaakt van de grootste TFF hit:

Ik vind dit echt heel gaaf gedaan, en leuk details dat Tears for Fears hun Rule the World tour begonnen met deze cover, om meteen daarna hun eigen versie te spelen.

Waarom ik moeite heb hem 'beter' te vinden:
- Het is maar de helft van het liedje, dus veel te kort. Het komt van de Hunger Games soundtrack, maar ik weet niet in welke context het gebruikt is want ik heb de films nooit gezien.
- Het origineel is inmiddels zo iconisch dat het bijna niet mogelijk is te overschaduwen (ja ik ben een fanboy :P )

Maar deze draai ik zeer regelmatig, want ik vind Lorde ook een toffe artiest.

Maar ja, ik vind de Tears for Fears cover van Arcade Fire's Ready to Start dan ook wel weer heel goed:

Ook dit vind ik een gave re-interpretatie met een hele andere vibe dan het origineel. Maar de TFF versie vind ik dan in verhouding weer net te houterig/geforceerd. Wat op zich logisch is, want deze cover is onderdeel geweest van wat experimenten om een weg te vinden uit een impasse waar ze inzaten qua nieuw materiaal/sound (uiteindelijk heeft een nieuw album dan ook nog zo'n 10 jaar geduurd)

Laatst gewijzigd:
George Michael heeft een goede cover gemaakt van Adamski / Seals track Killer, gemengd met Papa was a Rolling Stone:

Deze vind ik misschien wel beter dan het origineel.

Mijn aandoening heeft last van deze draad. Een cover kan goed zijn maar nooit beter. (Op Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U na, dan)

Doorgaans vind ik covers zelden beter dan het origineel, maar voor mr. Hendrix' versie van All Along The Watchtower maak ik een grote uitzondering.
Origineel van Bob Dylan:

Cover van Jimi Hendrix:

Manowar's Power of thy sword door Rhapsody of fire

Walking in the air uit the flying snowman door Nightwish:

Neil Young's Cinnamon girl door type O negative:

EN SOWIESO Earth & fire's Weekend door Scooter!!

... sorry voor die laatste... kon het niet laten :D :D

Ah, ik weet er een, maar het origineel is niet erg bekend:

Origineel:

Cover:

Hier wint de instrumentatie/arrangement van Gilmour sr en stem van Gilmour jr toch voor mij.

Het origineel is geweldig, maar wat de zussen Wilson daar brachten ontroerde zelfs de heren van Led Zeppelin.

Back