De fiscus zit achter ons, welke alternatieven om zeldzame vinyl te verkopen?

Jan (Gloomy)

Gepokt en gemazeld
Hey allemaal.

Gisteren of vandaag stond er in de krant dat iedereen (in België) die via tweedehands.be of Vinted spullen verkoopt, in de gaten wordt gehouden door de Fiscus/regering. Zelfs diegene die met verlies verkopen worden geviseerd. Vandaag nog van mijn beste vriend gehoord dat ie van de bijstand is gesmeten, net zoals 1000'den anderen. Ik heb nu de LP's die ik geërfd heb van pa, ma en zus te koop aangeboden op FB's MarketPlace, maar ik denk dat je daar weinig kans maakt iets te verkopen. Ik heb een advertentie voor mijn Ozzy- en Black Sabbath Collectie betaald, en dat heeft me maar 33 kliks opgeleverd.

Wat denk jij? Zal Marktplaats de volgende worden? Enne weten jullie zo geen alternatieven? Het zijn allemaal goed bewaarde pareltjes, van Vangelis tot de Efteling, allemaal origineel en Near Mint.

Dank u!

Gloomy :)

Dit is gewoon regelgeving die al een paar jaar bestaat. Het is primair bedoeld om te voorkomen dat professionele handelaren deze platforms gebruiken om inkomsten te genereren en daar vervolgens geen inkomsten-of omzetbelasting over betalen. Als particulier die wat spullen verkoopt heb je niet zoveel te vrezen, tenzij je het echt op hele grote schaal gaat doen en/of duidelijk met een winstoogmerk. Marktplaats is dan ook niet 'de volgende', want daar is het dus al een paar jaar het geval.

Oki, helemaal gelezen. 2000+€ in Nederland dus, zal hier dan ook wel zoiets zijn. Thnx @Nap :okdan:

Zijn er nog andere platformen waar ik vinyl kwijt kan? Mss op Vinyl FB-groepen, maar is dat wel een goed idee?

Discogs is het bekendste internationale platenverhandel platform.

Die €2.000 geldt overigens als grenswaarde voor informatie, wil nog niet zeggen dat je ook belasting moet betalen. Maar als je idd zeldzame platen ooit voor een habbekrats kocht en nu voor de hoofdprijs wegdoet heb je wel het risico dat je moet lappen.

Bijverdiensten worden in de uitkering afgetrokken van je bijstand. Mogelijk worden 2dehands verkopen als inkomsten gezien. Als het structureel is bijvoorbeeld (standaard handeltje). Opzich ook wel goed dat ze publiekelijk geld gebruiken voor de dingen die nodig zijn. Mogelijk had die vriend een structureel hoog genoeg inkomen van vinylhandel naast zijn uitkering?

Als jij een uitkering hebt, maar wel je hele huis vol synths , die je voor lekker veel verkoopt, zou ik wel oppassen: verder heb je niets te vrezen. Zoals nap al aangaf gaat t meer om professionele handelaren, maar kom je boven die 2000 moet je t wel aangeven bij de belasting (heb ik gedaan 2 jaar geleden toen ik veel kocht en eerst verkocht ). Dus ik blijf onder die drempel (met geregistreerde betalingen via mp platform)

Over die Black Sabbath-collectie, je maakt veel meer kans als je die per plaat voor plaat verkoopt. Bijna niemand gaat een hele collectie kopen waar die maar een paar platen van wil hebben. Zo werkt dat niet.

stap 1 afgerond. Aanvraag doen bij de ziekenkas:

Geachte,

Ik ontvang momenteel een ziekte-uitkering en ben alleenstaand. Graag wens ik te informeren naar de voorwaarden voor het occasioneel bijverdienen. Het gaat om beperkte inkomsten uit de verkoop van kunstwerken van mijn overleden vader en sporadisch de verkoop van vinylplaten uit erfenis.

Ik wens dit volledig correct aan te geven en wil daarom weten of hiervoor vooraf toestemming nodig is, welke inkomsten moeten worden gemeld en welke impact dit eventueel kan hebben op mijn uitkering. Ik heb uiteraard nog niets verkocht.

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

Over die Black Sabbath-collectie, je maakt veel meer kans als je die per plaat voor plaat verkoopt. Bijna niemand gaat een hele collectie kopen waar die maar een paar platen van wil hebben. Zo werkt dat niet.

Oké, ik dacht daar ook al aan. Dank je wel @ProgHead

Discogs werkt trouwens goed hoor ik van een vriend. Hij verkoopt best wat oud spul en krijgt er nog aardig wat geld voor. Wel een beetje moeite om alles in Discogs te zetten.

Beetje moeite, haha lol. Ik heb gekeken, daar ben ik weken, zoniet maanden mee zoet :)

Thnx @Bathmutz :)

Mogelijk had die vriend een structureel hoog genoeg inkomen van vinylhandel naast zijn uitkering?
Neen, toch niet. Ze zijn hier in BE gewoon iedereen van "de dop" aan't afsmijten. Besparingen heet dat dan zo mooi. BE staat op zijn kop yo!

Als je kunt aantonen dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting heb je niet zo veel te vrezen.
Ook hier is een goede administratie van belang. Mocht je vragen krijgen van een inspecteur, dan kun je deze eenvoudig weerleggen.
Als ik hardware verkoop van + 2.000 kan ik nog wel terugvinden waarvoor ik het ooit heb gekocht.

reverb begint vragen te stellen as ik rond de 3k verkoop ging op een jaar. Daarom, je verkoopt beter op fora dan op sites... geen fee(skus) en soms even wachten met dure zaken aanbieden als je flirt met t grensbedrag op t eind vh jaar.Ik ken iemand die op één jaar 2 paarden verkocht en met één paard had ie weg gekomen, 2 was handel, en die prijzen van een paard, tja da's 15k dacht ik, dus je snapt al hoe pijn dat deed. België is volgens de USA grootverbruiker in coke dus ik denk dat ze de 2ehands LP verkoper wel ietsje minder viseren dan de grotere vissen.

België is volgens de USA grootverbruiker in coke

Georchestreerd door ordehandhavers, magistraten en regeringsleiders, als je dat nog niet wist..

Back