JN-80 van Behringer

JN80.jpg

Het repliceren van de klassieke JUNO-workflow en het kleurenpalet,
het gaat verder dan de specificatie van het origineel met een geclaimde 8 stemmen in tegenstelling tot zes.

Volledige MIDI via 5-pin en USB, waardoor de JN-80 volledig kan worden geïntegreerd in moderne studio-opstellingen.
Er wordt wel gezegd dat Behringer het klassieke JUNO-geluid met succes heeft gerepliceerd door gebruik te maken van recreaties van de originele chips.

Dit omvat het legendarische op BBD gebaseerde chorus dat de JUNO echt zal laten zingen.
Er wordt verondersteld die de chorus-knoppen toestaan dat ze beide tegelijkertijd worden geactiveerd
om dat legendarische chorusgeluid te krijgen, samen met de toegevoegde ruis.
Ook de arpeggiator is aanwezig.

De JN-80 wijkt af van de originele door gebruikers 400 patchslots en een handig display te geven, dat noch de 6 of 60 hadden.
Het toetsenbord is vier octaven, en het is leuk om te zien dat de klassieke Bender en LFO triggerknop zijn gerepliceerd.

Last edited by a moderator:
Ik krijg bij jullie reactie een beetje het idee dat de JN-80 zoals wij dat in het zuiden noemen "veur de vot geklatsjt" is.
Behringers hoofdstrategie is goedkoop, goedkoper, goedkoopst, en de grote vraag is bij ieder nieuw product waar de compromissen zitten. De ene clone is beter gelukt dan de andere, sommigen hebben een aantal firmware updates of zelfs een MK2 uitvoering nodig voor ze op orde zijn, sommigen blijven altijd 'een beetje jammer'. En dan blijft er altijd het ethische aspect wat je vindt van hun werkwijze qua kopieëren, Chinese massaproductie etc. waardoor mensen al snel een mening over het merk hebben.

Alle argumenten voor en tegen Behringer zijn uitgebreid gelucht in deze inmiddels al langlopende draad Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies , dus blader die eens door als je wil zien waar mensen vandaan komen in zowel positieve als negatieve zin.

OT heb ik het idee dat de JN-80 een van de minder geslaagde clones is, in de (vergelijkings)video's vind ik hem over het algemeen niet erg goed klinken, al scheelt het nogal per patch en wie ermee werkt ook.

Amazona.de is meestal relatief mild over evt. tekortkomingen van Behringer producten, maar over de JN 80 dit maal niet.

"Belangrijke mededeling: De problemen met het toetsenbord zijn nu bevestigd door zowel Behringer als muziekwinkel Thomann. Volgens Behringer was er een probleem met een extern bedrijf dat was ingehuurd voor de productie en assemblage van het toetsenbord. Ze schatten dat ongeveer 500 toetsenborden momenteel getroffen zijn en hebben de productie en verzending stopgezet om het probleem te onderzoeken en op te lossen. Helaas heeft Thomann, in tegenstelling tot eerdere berichten, momenteel geen vervangende toetsenborden beschikbaar, wat betekent dat ons testexemplaar niet snel gerepareerd kan worden. Een vervangend exemplaar is ook niet beschikbaar. Zodra we de mogelijkheid hebben om een Behringer JN-80 met een nieuw toetsenbord te testen, zullen we de recensie dienovereenkomstig bijwerken."

Wellicht verklaart dit de lange levertijd?

Wel bizar dat er 500 rotte keybeds doorheen kunnen glippen zonder dat er iemand van QA/QC wakker wordt bij zowel toeleverancier als Behringer zelf. Zegt ook wel iets.

Heb Thomann verzocht de JN80 te houden en te wachten op een nieuwe batch, nadien is de JN80 weer beschikbaar geworden bij ze voor wie het aandurft en heb ik een verzendbevestiging gekregen. Ik volg het even niet meer.

Het toetsenbord van mijn JN-80 is vergelijkbaar met dat van de VC-340. Niet geweldig en niet geschikt voor dynamisch spel, maar bespeelbaar. De problemen met de bender die Amazone noemt, heb ik niet. Anders was hij terug naar Thomann gegaan. De klacht over de kalibratie van de schuiven herken ik wel. De Wave is vergelijkbaar qua prijs en omvang maar is beter gebouwd.

Back