Rap in 't stadsfries (Liwwadders)

Dilago

Ouwe rot
Goedemiddag,

Heb een reggaeloop gepakt, daar een 808 onder gezet en een raptekst geschreven in het Liwwadders.
Mijn stadsfries is niet onberispelijk maar volgens mij klopt het meeste wel.

Attachments

• Slechterik en Dj Dulac - Liwwadder blues 2.0.mp3
    6,2 MB
Ik hou van goeie ska. Leuk al.

Waarom niet een NL vertaling hierbij posten, want wat ik gehoord en verstaan heb, is vrij interessant. Succes met je nieuwe project.

:okdan:

Gloomy

Een reggae getto gangester rap in Friesland... hoe variërend is dat!8):okdan:

Nice gedaan.
Haha niet gangster hoor, dan nog eerder witte boorden crimineel! ;)

Dank!

Thanks!

Stadsfries is ontstaan door hoofdstedelijke Friezen die elitair wilden doen en Nederlands probeerden te spreken. Dus ik verbaas me niet dat je het aardig kan volgen als Nederlander.

Thanks!

Stadsfries is ontstaan door hoofdstedelijke Friezen die elitair wilden doen en Nederlands probeerden te spreken. Dus ik verbaas me niet dat je het aardig kan volgen als Nederlander.
Ah, vandaar, en jij gebruikt het dan als een soort van parodie op het elitaire?
Of is dit je moerstaal?

Ah, vandaar, en jij gebruikt het dan als een soort van parodie op het elitaire?
Of is dit je moerstaal?
Het is een parodie en niet mijn moerstaal. Het zit vermoedelijk vol fouten.

Top dat je dat er uitpikt want ik laat het serieus klinken!

Toch niet helemaal tevreden over het resultaat heb ik er een andere beat onder gezet die ik nog had liggen van producer Walingh. Eigenlijk wat te melancholisch voor mij om op te schrijven maar ik vind het zo met een quasi lollige tekst eigenlijk wel passen. Wat jullie?

Attachments

• Liwadders bluesssss.mp3
    6,8 MB
Mooi man. Zet je een compressor op je vocal? Het klinkt niet zo, ik denk dat dat het nog beter maakt om het volume van je vocal meer consistent te houden.
Heb ik geprobeerd te bereiken met een limiter, want ik heb weinig verstand van mixen en doe maar wat. Zal er eens een compressor op zetten en horen hoe het dan klinkt. Thanks!

Heb ik geprobeerd te bereiken met een limiter, want ik heb weinig verstand van mixen en doe maar wat. Zal er eens een compressor op zetten en horen hoe het dan klinkt. Thanks!
Succes, speel vooral met de treshold om de dynamiek te verminderen. Met de attack en release kun je spelen om een ' pompend effect' te voorkomen. Check de staartjes/stille stukjes, die kunnen door (stevige) compressie rare effecten geven.

Terwijl je rapt valt het me niet op, pas op het einde hoorde ik het.. maar in de eerste versie is de loop nét niet rond, zit een kleine vertraging op het eindpunt. Je hebt daarna een andere versie geprobeerd, dus het doet er misschien niet eens meer toe. Maar kan zijn, dat dat de reden was, waarom je 'm niet helemaal lekker vond klinken. Gokje.

Vond de tweede versie "technisch" beter klinken, maar de energie van de eerste vind ik fijner. Tja. Ik weet ook niet wat je daar dan mee moet, maar dat viel me op.

Goeie tips van @bsimson.

Vraagje: hou je jezelf (heel iets) in, tijdens het opnemen? Om de buren blij te houden of iets dergelijks? Denk dat deze (met name versie 2) wat meer kan knallen, als je simpelweg wat meer adem pakt en power achter je woorden zet. Maar ik zeg er direct bij - heb er geen verstand van, ik lul nu even vanuit m'n boerenverstand.. (waar je in de stad dan weer weinig aan hebt haha)

Hoi @stoter je opmerking over de energie kan ik me zeker in vinden en die zet me dan ook wel aan het denken of ik het nog eens ga doen. De 2e beat heeft een wat melancholische feel door die piano en automatisch rap ik daardoor wat relaxter. Ook vond ik dat wel passen bij de attitude juist omdat de hoofdstedelijke Leeuwarder geen haast heeft. En ik totdat ik er een basgitaar onder gespeeld heb, voelde ik de beat niet.

De 1e beat heeft an sich al meer energie dan de 2e omdat het een loop van een live beat is. Dat ie niet helemaal goed loopt vind ik niet erg, het is meer dat ik 'm te vaak gehoord heb bij het opnemen. Dus inderdaad, die boerenslimheid kunnen we in de stad weinig mee, haha!

Dank voor je uitgebreide reactie!

Heb de vocals nogmaals opgenomen met de geboden tips qua energie en mixage en ben benieuwd wat de meningen zijn!

Attachments

• 058 new.mp3
    6,8 MB
Su so wat.

Attachments

• 058 new.mp3
    6,8 MB
Back