Synths kopen via marktplaats is KLAAR sinds jan 2026

Analogic

Mastering Enginerd
Sorry voor de clickbait maar dit is best een domper voor reguliere kopers en verkopers.

Ik was op zoek naar een TR-8s met kopersbescherming via marktplaats, de deal was rond, betalingsvoorstel was ook gedaan.
Toen ik wilde betalen kwam ik er bij dubbelcheck achter dat het maximale formaat van marktplaats op 1 jan '26 voor pakketten is verkleind naar 40 x 31 x 20, max 10 kg.
En zelf verzenden is ook verwijderd, dus reguliere pakketzegel koop is nu ook uitgesloten voor kopersbescherming.

Dit werd bevestigd in de help chat met een menselijke marktplaats medewerker, na 10 minuten wachten.

Dus alles wat groter is dan goed ingepakt 40 x 31 x 20 heeft geen (ook direct kopen) kopersbescherming mogelijkheden meer.
Flink balen, dat wordt weer lokaal zoeken naar grotere apparaten :stupid

Laatst gewijzigd:
Ik vraag en bied geen kopersbescherming, dus voor mij zal het niet veel uitmaken :D
Bak een taart en ga het vieren :mega:

Wel raar overigens dat ze het zo doen, lijkt me dat ze vooral zichzelf in de vingers snijden? Ik probeer te verzinnen waar het voordeel zit (voor hen of DHL/PostNL).

Zulke dommigheid wordt vast opgelost, kwestie van tijd.

Kopersbescherming heb ik nooit gedaan.
Ook geen betaling via MP.
We betalen onderling en regelen de zending ook onderling.
Anders hoeft het niet.
Die 'man in the middle' verdient er alleen maar aan.
Als ik het niet vertrouw, dan gaat het niet door (en omgekeerd).

Wat heeft marktplaats met de pakketgrootte te maken, dat gaat toch buiten hun om.
Kopersbescherming deed ik nooit wat mee, zodra het boven de 100 euro is dan haal ik het altijd op en is het helemaal aan de andere kant van het land dan is het jammer, dan koop ik het niet.

Marktplaats blijft maar sleutelen aan het systeem en al meer dwingen om in hun eigen eco systeem te betalen en verzenden.
De lol raakt er wel van af als verkoper. Veel gedoe en meer risico. Ik zet nu standaard alleen ophalen als optie aan. Nadeel is wel dat ik niet centraal in Nederland woon, dus loop zo potentiele kopers mis.

Indertussen doet Marktplaats weinig om het platforms echt veilig te maken. En als je een probleem hebt geven ze niet thuis. En dood aan alle chatbots 😀

Overigens deze week nog prima ervaring gehad met een koper die via mp een synth kwam ophalen van ver. Netjes gecommuniceerd, optijd langsgekomen, goed gesprek en netjes betaald.

De lol raakt er wel van af als verkoper. Veel gedoe en meer risico. Ik zet nu standaard alleen ophalen als optie aan. Nadeel is wel dat ik niet centraal in Nederland woon, dus loop zo potentiele kopers mis.
Ik zet alleen ophalen aan en dan 'Verzending uitsluitend in overleg.' in de advertentietekst. Al zal dat op termijn ook wel niet meer mogen.

In de chat geef ik dan aan dat ik best wil verzenden, maar dan wel buiten marktplaats om omdat ik niet het risico wil dragen van eventuele problemen veroorzaakt door de pakketdienst. Hier is best begrip voor, afgelopen week heb ik op deze manier nog iets verkocht en verzonden. Is men het er niet mee eens, dan kunnen ze het op komen halen of naar een ander, tenzij ik echt heel hard van iets af wil.

lol, user error :D !!!!

Aangezien ik alles naar het PostNL pakketpunt laat sturen keek ik eroverheen dat DHL nog wel een groter formaat hanteert.
Echter moet ik dan 15 km autorijden om het pakje op te halen naar het dichtsbijzijnde dhl punt ... :stupid

1769794327579.png

lol, user error :D !!!!

Aangezien ik alles naar het PostNL pakketpunt laat sturen keek ik eroverheen dat DHL nog wel een groter formaat hanteert.
Echter moet ik dan 15 km autorijden om het pakje op te halen naar het dichtsbijzijnde dhl punt ... :stupid

Bekijk bijlage 3869898
Een forumlid en ik hebben een schijtervaring met DHL. Die kunnen echt niks ooit eens goed doen. Komt wel goed na drie weken stress. Eigenlijk zouden die bedrijven verplicht moeten worden om ook de verzendkosten terug te betalen als er weer eens pakje meer dan een week te laat geleverd wordt en een boete als het nog langer duurt.

Ik had laatst een rare situatie met MP dat ik een waarschuwing kreeg dat mijn Boog advertentie vals was en verwijderd en dat als ik dat vaker deed mijn account gecancelled wordt. Ik meerdere keren mailen, blijf ik maar mails krijgen dat mijn advertentie toch echt bedrog was. Heel vreemd. Ik heb meer dan 150 5 sterren beoordelingen op marktplaats en sta gemiddeld op 4,9/5. Geen enkele info gehad ook over wat nou het probleem was. Ik kreeg ook een bedankje dat ik het niet meer aanbood, terwijl ik het er gewoon meteen weer opgezet had. De Boog uiteindelijk op SF verkocht. Niet eerder iets vergelijkbaars meegemaakt.

Post.nl verstuurt nog groter, ik denk dat je niet goed hebt gekeken; Alle PostNL tarieven: bekijk ze hier | PostNL
Je kijkt zelf niet goed, ik heb het over versturen via het marktplaats systeem zodat je gebruik kan maken van kopersbescherming.
Daar zit dus WEL een limiet op. Ik verstuur al langer zelf voor 11 euro verzekerd aangetekend, dus dat weet ik al, maar dat is om zaken die niet via marktplaats gaan.

Je kijkt zelf niet goed, ik heb het over versturen via het marktplaats systeem zodat je gebruik kan maken van kopersbescherming.
Daar zit dus WEL een limiet op. Ik verstuur al langer zelf voor 11 euro verzekerd aangetekend, dus dat weet ik al, maar dat is om zaken die niet via marktplaats gaan.
Ah, specifiek in dat verband.

Back