Soma Enigma

Sjaak

Ouwe rot
Van de website van Soma. Het is nog een prototype.

ENIGMA is een innovatieve synthesizer die volledig wordt aangestuurd door de positie en beweging van metalen objecten. Via een unieke interface, ontwikkeld door SOMA, wordt elk metalen object dat op het oppervlak wordt geplaatst omgezet in geluid.

Ik ben best wel fan van Soma, maar deze is toch wel te 'out there' voor mij denk ik.

Ik denk dat Heinbach van z'n stoel af glijdt.

Straks eerst lachen om het gebruikelijke quasi-filosofische verkooppraatje van Soma, daarna val je van je stoel als je leest wat het gaat kosten, vermoedelijk.

Het is niet echt iets bijzonders. Als je interesse hebt in dit soort dingen, verdiep je 'ns in elektronica, begin met wat kleine dingetjes te bouwen en probeer te begrijpen hoe het werkt. Binnen afzienbare tijd ontwerp en bouw je iets dat leuker is dan dit en naar eigen smaak.

@Nap is nu 'muziekant' dus geen soldeerbout voor zijn geloof. :D

Wat een gaar ding. Is denk ik iets om duivels gebroed mee te maken of geesten op te roepen.

@Nap is nu 'muziekant' dus geen soldeerbout voor zijn geloof. :D

Wat een gaar ding. Is denk ik iets om duivels gebroed mee te maken of geesten op te roepen.
Nou, als ik eerst een vak moet leren om aan instrumenten te komen vind ik dat nogal een omweg ja :D volgens mij komt er ook nog best wat meer bij kijken dan alleen wat basis electronica/soldeer skills om zulke dingen te bedenken en te bouwen.

nou al die moeite voor zo een horror apparaat.
nee bedank.

Maar denkt dat het niet heel spannend is magnetisme naar cv ....

volgens mij komt er ook nog best wat meer bij kijken dan alleen wat basis electronica/soldeer skills om zulke dingen te bedenken en te bouwen.

Dat moeten we ook niet overdrijven. Als je een DIY-versie van een Moog One-achtige synth wil bouwen, dan kun je gemakkelijk een lange lijst opnoemen van dingen die allemaal mis kunnen gaan. Maar noisemakers, drone-synths en dat soort dingen, het is een andere categorie. Iemand die met elektronica begint zal ook zoiets niet onmiddellijk helemaal zelf ontwerpen en bouwen, maar na wat nabouwprojectjes en de moeite nemen om te begrijpen hoe zulke circuits werken, iets zelf bedenken en bouwen zal na een tijdje wel lukken. En dat kun je vervolgens weer wat groter en uitgebreider maken. Als je snapt hoe de elektronica werkt, met dit soort dingen kun je verder niet veel "fout" doen. Dat is met een eigen versie van een Moog One wel anders, maar dat is dan ook een heel ander ding.

Nou, als ik eerst een vak moet leren om aan instrumenten te komen vind ik dat nogal een omweg ja

Het is echt niet nodig om een jarenlange opleiding te volgen oid., voor dit soort dingen. Het vergt inderdaad wat inspanning, maar de beloning is om een stukje gear te hebben wat uniek en "eigen" is. Het is niet voor iedereen, maar voor iemand die echt belangstelling heeft voor dit soort instrumenten, aanrader om in elk geval 'ns te proberen om zelf 'ns wat te bouwen.

Straks eerst lachen om het gebruikelijke quasi-filosofische verkooppraatje van Soma...

Haha... dat ja! Ik ben er één keer ingestonken - Pulsar 23 en een Cosmos besteld, en binnen twee weken weer verkocht. Maar goed, daardoor ben ik intussen we immuun voor die Soma-marketingpraat.

Back