Welk liedje brengt je bijna aan het wenen?

Dat waren ook de nummers die op de crematie van mijn vader zijn gedraaid.

Heavy man, ja ik ben ook mijn hele familie kwijt, ik denk te weten hoe dat voelt. Sterkte ermee!

Jan.

Ik ben geïnteresseerd @Disharmonic , vertel welke muziek.. ajw

Door veel muziek loopt als rode draad wat een beetje donker of duister is, toen en nu. Niet de muziek van toen in één keer slecht werd, maar die muziek kan me tegenwoordig wel minder boeien. Zo af en toen zet ik heus nog wel 'ns een stukje Bauhaus op, of één van de andere bands en artiesten die in zulke genres actief waren vanaf eind jaren '70 en vooral de jaren '80. Maar ik ben tegenwoordig veel meer op zoek naar goede muziek van nu. Pas geleden noemde ik het nog elders op het forum, met name de vrouwen van Gen Z maken tegenwoordig goede, interessante muziek. Dat kan me gewoon meer boeien dan al die oude artiesten van toen, hoe goed die ook waren/zijn.

Ik vind daar niets van terug op Youtube, heb je mss een linkje?

Moet je het "Waar luister je NU naar?"-draadje 'ns beter volgen, daar post ik regelmatig wat. ;)

Maar goed, wat linkjes met voorbeelden, variërend van DeathbyRomy via Soft Blade tot Sophie Powers. Of Vana en Cyber Rui. En er zijn veel voorbeelden te noemen. Allemaal Gen Z, grotendeels de twintigers van nu. En vooral fan van Chernoburkv, met geboortejaar 1997 een beetje op de grens tussen Gen Z en de Millennials, maar who cares. Ze maakt geweldig goede muziek. Naar mijn smaak, althans. :)

er zijn genoeg duistere nummers die hiertoe in staat zijn maar maar heel weinig met een "positieve vibe" die op genezen en herstel gefocused zijn die hiertoe in staat zijn, dit nummer blijft mij echter altijd grijpen de combinatie aan gevoelens, history en natuur is gewoon te voelen ooit op een dag hoop ik dit zelf te kunnen weergeven

Laatst gewijzigd:
Liebestod; het einde van Wagner's opera Tristan und Isolde.

In het begin vond ik het maar moeilijk te volgen. Maar na vaker luisteren opent zich een wondere wereld.
De tekst/betekenis in de context van het verhaal blijft voor mij een beetje ongrijpbaar. Daar is genoeg over te vinden online.
En ik ben niet van plan om de hele opera te luisteren van 4 uur lang.

Maar het maakt allemaal niet uit; de muziek op zichzelf is voldoende. Ik geef niet zoveel om de tekst.
Deze versie kan ik het beste verdragen omdat de stem en vibrato niet te overdreven zijn vergeleken met andere uitvoeringen.

Test Dept - Truan Yw Gennyf Fi - een dodenherdenking over hoe eeuwen geleden 150 Welshe krijgers in de pan gehakt werden door de Britten. Eerst in het oud welsh, daarna de vertaling. Een ultiem nummer voor uitvaarten, maar ja, geen hond kent het.

Of deze, heel triest: Piano magic - I have moved into the shadows

Of dit, van de koningin van de depressies, Lisa Germano

Maar deze meneer kan er ook wat van:

@Kwalman Dank voor het posten van Test Dept! Is indrukwekkend en had ik ooit ook al eens (waarschijnlijk op de radio) gehoord, maar ik wist niet meer wat het was. Heb het nu gelijk genoteerd, zal eens zien of daar nog aan te komen is.

Niet bijna, maar volledig. Drie keer geluisterd met veel ruimte er tussen, elke keer gejankt. Ga 'em dan nu ook gewoon niet luisteren.

Gemaakt door Mount Eerie, een band die hij samen met zijn partner begon, maar vlak hiervoor is overleden en hij hun dochter alleen moest opvoeden. De emoties voelen me té echt en de lyrics komen hard binnen, vooral het stuk over de tas.

Nou, en dan deze natuurlijk. Een heel abum over hoe iedereen van de band een voor een doodgaat. Dit is het titelstuk.

Back