Temecula DSP DEEP/4 Plugin (Ensoniq DP/4)

Er is een nieuwe plugin gemaakt als softwareversie van de Ensoniq DP/4 effect processor. Deze zou op instructielevel van de processor zijn nagemaakt, wat dan toch een goede recreatie zou moeten zijn.

Hoofd eigenschappen:
  • Exacting emulation of all four ES5510 DSP engines.
  • 43 working algorithms (Reverbs, Choruses, Flangers, Phasers, EQs, Delays, Pitch Shifters, Distortions, etc.)
  • Serial, parallel, and feedback routing configurations.
  • No approximations—aims to be 100% mathematically accurate to the DSP.

deep4.jpg

Meer info:

Wow, die zag ik niet aankomen. Ik denk dat een DP4 als plugin echt ideaal is, editten op de DP4 zelf is niet zo'n pretje, en met een editor (of zoals ik de ipad app) gaat ook wel langzaam ivm de sysex buffer underruns. Met de app kun je daadwerkelijk ook parameters gaan moduleren. En er zijn echt VEEL dingen die je under de hood kunt doen, niet dat ik het vaak doe omdat de mijne met prima standaard patches is gekomen (er is nog een 'geheime' bank met soundgenerator patch ook).

Nu is de vraag in hoeverre de op-amps e.d. nou echt van invloed zijn, ik heb de mijne ook vaak ook via jaren 90 mixers lopen, dus dat alleen al kleurt alles. Ik wacht dan wel even tot de DSP editor, want die kan dan waarschijnlijk gelijk ook als editor voor de hw gebruikt worden.
wat is die 'geheime' bank met soundgenerator patch ?

wat is die 'geheime' bank met soundgenerator patch ?

Het was even zoeken wat dat ook alweer was maar het is deze:

"be aware that for some odd reason it hides some of the 4u presets by default and you have to go into the system page and specify they can be seen ('show 100 config')"

Ook de signal generator had ik mis, het is niet echt een signal generator, maar met feedback loops die serieel lopen kun je iets als onderstaande maken, overigens kun je dus wel CC parameters aan patches hangen ipv sysex, dus je kunt zeker wel met de hw live dingen moduleren.

Edit: toch function generator, maar ik weet niet welke patch dat is:
One algorithm generates sine waves and noise, allowing the unit to double as afunction generator in a pinch (very clever!).

Laatst gewijzigd:
Het was even zoeken wat dat ook alweer was maar het is deze:

"be aware that for some odd reason it hides some of the 4u presets by default and you have to go into the system page and specify they can be seen ('show 100 config')"
Thanks, ga ik even checken straks.

ff terug lezen.
we hebben die vraag al beantwoord.

Voor mij is het dat de effecten hun eigen flavour hebben en die vind je fijn of niet.

Het is een smaakje effecten natuurlijk.
Maar ook veel van de sound van Ensoniq kwam door de converters imho. Net als sommige Yamaha dx synths, die hebben hemelse converters. (iig tg77 en tx-81z).
En geen idee of ze dat deel van de sound ook vangen in de plugins?

Ja mijn boeit die extra ruis en converters niet zo veel.
Het gaat mij meer om de algoritmes. Die noise mogen ze best weg laten.

Hoewel ik wel fan ben van de DP4 en ook de spx90ii waar ik er 2 van heb. Beide zijn ruis bakken.

Ik mis nog een beetje in het verhaal dat het een klassieker is geworden omdat het een van de weinige betaalbare alternatieven was voor high end studio fx gear in die tijd, en mede daardoor populair en veel gebruikt werd, en daarmee ook een reputatie kreeg. Als je blanco anno 2026 naar de fx kijkt zonder die nostalgische bril, vallen ze wellicht wat in het niet ten opzichte van al het geweld dat er al is.

Das natuurlijk ook weer het verhaal als je een bepaalde sound zoekt.
Niet dat het mij intereseerd maar de DP/4 is populair geworden omdat Daft Punk hem gebruikte en bv Air Moon Safari zit er vol mee.

Neem bv de phaser die hoor je veel op werk van Daft Punk.

De DP/4 is overigen ook "high end" uit die tijd.
En dat hij betaalbaar is gaat ook bijna niet meer op. 1200 euries +
Daar kun je idd ook een mooie Eventide H90 voor halen.

- Daft Punk (Guy‐Manuel de Homem‐Christo): Identified in studio photos of their "Le knight club" setup.
- Richie Hawtin (Plastikman): Utilized it for "additional effects" in his live performances and studio setups.
- Air: Considered an essential ingredient of their sound from the beginning, frequently used in their studios.
- Orbital: Included in their list of studio equipment.
- Junkie XL (Tom Holkenborg): Composer and producer who used the unit in his studio.
- Mathew Jonson: Noted in his studio gear list.
- Luciano: Cited using it to shape his sound.
- Ulrich Schnauss (Tangerine Dream): Seen in his studio setup.
- Étienne de Crécy: Used in his FX rack during the recording of Super Discount 3.
- Jimmy Edgar: Included in his gear list.
- Aeroplane: Used in his studio rack.

ff terug lezen.
we hebben die vraag al beantwoord.

Voor mij is het dat de effecten hun eigen flavour hebben en die vind je fijn of niet.

o sorry, inderdaad gemist. Het is me duidelijk. Het gaat vooral om de algoritmes dus. Ik denk zelf dat er nu kwalitatitief wel het een en ander verbeterd is t.o.v. de studiogear uit de jaren '90, dus de vraag is in hoeverre deze Ensoniq plugin de vergelijking doorstaat met al het andere wat er aan effect plugins te krijgen is? Mij lijkt de interface van de Ensoniq dan minder gebruikersvriendelijk dan veel andere plugins van nu. En qua routing kun je in een DAW natuurlijk met losse plugins net zo veel of meer dan met de Ensoniq. Maar goed, ik heb de Ensoniq destijds nooit gehad dus ik heb er de nostalische gevoelens of specifieke klank in mijn hoofd niet bij.

Ik ben het niet eens met het argument dat er het een en ander verbeterd is.
Natuurlijk kun je met andere FX ook leuke dingen doen.

Maar als ik een Eventide H9 gebruik heeft dat een reden.
Dat is de eerste digitale pitch shifter, en er is het een en ander aan zulke fx verbeterd.
Maar dat neemt niet weg dat mensen nog steeds de H9 gebruiken.

Er zijn dan ook plugins van de Eventide H9, H3000 etc.

Maar idd er zijn genoeg andere FX plugins waarmee je in je DAW toffe dingen kan doen.

Nee ik bedoel dat die "verbeteringen" niet belangrijk zijn.
Bv de Phaser en Reverb op de DP/4 zijn unieke algo's.
Dat er na de DP/4 nog 500 verschillende Phasers en Reverbs zijn gemaakt neemt daar niets vanaf.
Je vind iets goed klinken of niet.
Anders zou je alle oude FX weg kunnen gooien.

Maar mijn 76's TC Electronic SCF Chorus/Flanger/pitch mod klinkt toch wel heerlijk.
Na 1976 zijn er heel veel chorusen uitgebracht.

EQ+FLNGR+DDL was mn favoriete fx op de ASR-10, kan niet wachten tot ik m weer kan gebruiken. soms zelfs overwogen om weer een asr-10 aan te schaffen, maar de prijzen zijn bizar, en t apparaat was vroeger meer kapot dan heel, dus die gedachte was er weer snel uit.

Nee ik bedoel dat die "verbeteringen" niet belangrijk zijn.
Bv de Phaser en Reverb op de DP/4 zijn unieke algo's.
Dat er na de DP/4 nog 500 verschillende Phasers en Reverbs zijn gemaakt neemt daar niets vanaf.
Je vind iets goed klinken of niet.
Anders zou je alle oude FX weg kunnen gooien.

Maar mijn 76's TC Electronic SCF Chorus/Flanger/pitch mod klinkt toch wel heerlijk.
Na 1976 zijn er heel veel chorusen uitgebracht.

Dat snap ik. Bepaalde effecten of merken hebben nu eenmaal een bepaalde unieke sound. Ik heb dat dan iets meer met losse pedaaltjes dan met studio rack gear. Dus dan hangt het er vanaf hoe goed die Ensoniq plugin emulatie overeen komt met het origineel. Ik ben wel benieuwd naar die phaser en reverb van de oriiginele Ensoniq nu eigenlijk. Zijn er specifieke tracks waar ik dat goed op kan horen?

Back