Temecula DSP DEEP/4 Plugin (Ensoniq DP/4)

Er is een nieuwe plugin gemaakt als softwareversie van de Ensoniq DP/4 effect processor. Deze zou op instructielevel van de processor zijn nagemaakt, wat dan toch een goede recreatie zou moeten zijn.

Hoofd eigenschappen:
  • Exacting emulation of all four ES5510 DSP engines.
  • 43 working algorithms (Reverbs, Choruses, Flangers, Phasers, EQs, Delays, Pitch Shifters, Distortions, etc.)
  • Serial, parallel, and feedback routing configurations.
  • No approximations—aims to be 100% mathematically accurate to the DSP.

deep4.jpg

Meer info:

Ik mis nog een beetje in het verhaal dat het een klassieker is geworden omdat het een van de weinige betaalbare alternatieven was voor high end studio fx gear in die tijd, en mede daardoor populair en veel gebruikt werd, en daarmee ook een reputatie kreeg. Als je blanco anno 2026 naar de fx kijkt zonder die nostalgische bril, vallen ze wellicht wat in het niet ten opzichte van al het geweld dat er al is.
Dat denk ik ook. Tenzij er bepaalde algoritmes inzitten met een speciale vibe. Maar mbt de klassieke delays en reverbs zijn er genoeg alternatieven. Zowel hardware als software. Voorbeeld: ik vind een bepaalde reverb in de Soma Warp mega goed. Neuaber, Strymon, allemaal heel goed. Live gebruik ik een Eventide H90, ook super goed. Maar ik gebruik even goed een standaard reverb van Ableton. Het is ook een kwestie van weten hoe de basis werkt, en wat je eruit kan halen, en wat de specials zijn.

Is natuurlijk dat het om een bepaalde vibe gaat die is voor de DP/4 vrij uniek.
Als je het over de delays hebt dan zijn die vrij murky/ grainy.
De reverb algoritmes zijn ook gewoon echt uniek.

Of je het mooi vind is een ander verhaal.
En dat er andere opties bestaan neemt er niets aan af.
Wil je een Fender gitaar koop je een Fender verhaal

Neem bv de SPX90II daar kun je het zelfde over zeggen maar die bak heeft echt een unieke sound.
En de reverse reverb algoritmes staan aan de basis van Shoegaze/dreampop.

Dat kun je van de DP/4 ook zeggen.
Die gebruik je samen met een Alesis 3360, s950, 909 en een DP/4 om french house te maken.

Soort van coverband van Daft Punk.
Niet mijn ding iig.
Maar er zit dus een hoop Air of Daft Punk heeft hem gebruikt dus hij is goed...stigma aan.

Zoals gezegt niet mijn ding. Ik vond het voor 400 euro wel een leuke multifx bak. Maar hij overtreft echt al mijn verwachtingen.
Er zijn best veel producers die echt alleen maar de DP/4 hebben gehouden om wat hij kan. Zoals bv Anthony Rother

Nu zou het tof zijn als die plugin dat ook waar kan maken.

Zie trouwens dat er nog een emulatie is:
"Dusty Devices Phaser-DDL" je kun je dus afvragen waarom iemand de moeite ziu doen om precies die Phaser te emuleren.https://www.synthforum.nl/javascript:void(0);

Phaser-DDL is the first cycle-accurate software emulation of the unique phaser algorithm from the classic Ensoniq DP/4 effects processor. Used in countless records since the 1990s, this phaser instantly gives you the unmistakable French vibe. Phaser-DDL has all the same controls as its hardware counterpart, including additional tempo sync options, and you can choose from three different sample rates from the original Ensoniq equipment to get that vintage AD/DA converter flavor.
Ensoniq DP/4 and its algorithms were originally created by Jon Dattorro, Bill Mauchly, Dave Andreas, John O. Senior, Tom Metcalf and Bill McCutcheon.

Ik wist niet dat die phaser zo bijzonder was, maar hij beviel me wel want ik heb hem in 1995 gebruikt voor mijn stuk "Bromo", dat hier als nummer 29 te beluisteren is
Bill Mauchly heeft daarnaast effecten gemaakt voor de ASR-10 en EPS-16+ die destijds uniek waren, zoals de Voder.

Heel verhaal over de dp/4.... Maar ik doe die van mij weg. Veel te veel gedoe en ik ga hier eens ff goed opruimen.
Voor cult fx en gitaar gebruik ik 2 Yamaha spx90's.

Meestal is er ook eerst nog een tijd early access / closed beta voor donateurs voordat er een public beta en/of release komt.

Voor mensen met de hardware DP/4 is er een goeie betaalde editor trouwens:
Defective Editor

Cool. ga hem even checken, midiquest werkt ook. Maar de beste vind ik wel de ipad editor, volgens mij 30 dollar voor unlimited gebruik en anders max 2 parameters.

Cool. ga hem even checken, midiquest werkt ook. Maar de beste vind ik wel de ipad editor, volgens mij 30 dollar voor unlimited gebruik en anders max 2 parameters.

wow die ziet er nog beter uit eigenlijk.

Back