Temecula DSP DEEP/4 Plugin (Ensoniq DP/4)

Er is een nieuwe plugin gemaakt als softwareversie van de Ensoniq DP/4 effect processor. Deze zou op instructielevel van de processor zijn nagemaakt, wat dan toch een goede recreatie zou moeten zijn.

Hoofd eigenschappen:
  • Exacting emulation of all four ES5510 DSP engines.
  • 43 working algorithms (Reverbs, Choruses, Flangers, Phasers, EQs, Delays, Pitch Shifters, Distortions, etc.)
  • Serial, parallel, and feedback routing configurations.
  • No approximations—aims to be 100% mathematically accurate to the DSP.

deep4.jpg

Meer info:

Wow tof zeg.
Die ga ik wel proberen en mijn DP/4 wellicht verkopen :-)

Die temecula is volgens mij niet echt een 1 op 1 emulatie en gebruikt niet de firmware voor zover ik dat ergens gelezen had

Every algorithm has been rebuilt at the instruction level from the original 24-bit DSP hardware, preserving the exact digital character of the algorithms that made these units legendary in studios worldwide.

All 43 original algorithms, mathematically verified against the original DSP architecture. No guesswork.
Hebben ze dan de firmware de-compiled en daarna geport naar C++ ?

Ik kan het eens testen en met de og vergelijken.

Wow, die zag ik niet aankomen. Ik denk dat een DP4 als plugin echt ideaal is, editten op de DP4 zelf is niet zo'n pretje, en met een editor (of zoals ik de ipad app) gaat ook wel langzaam ivm de sysex buffer underruns. Met de app kun je daadwerkelijk ook parameters gaan moduleren. En er zijn echt VEEL dingen die je under de hood kunt doen, niet dat ik het vaak doe omdat de mijne met prima standaard patches is gekomen (er is nog een 'geheime' bank met soundgenerator patch ook).

Nu is de vraag in hoeverre de op-amps e.d. nou echt van invloed zijn, ik heb de mijne ook vaak ook via jaren 90 mixers lopen, dus dat alleen al kleurt alles. Ik wacht dan wel even tot de DSP editor, want die kan dan waarschijnlijk gelijk ook als editor voor de hw gebruikt worden.

De DP/4 is een soort poormans Eventide H3000.

4 onafhankelijke stereo fx blokken die je zelf kan routen, feedback etc.

Een filter met drive, coole reverbs en de modulatie fx vind ik het leuks.
Maar de kracht zit heb in combinaties.

Ulrich Schnaus maakt er vette wind wapperende ambient mee.
Ook live. Staat wel wat op YouTube

@Sjaak wat flyweight eigenlijk al aangeeft. Er naast had ik een Lexicon MPX-1, voor de reverb, maar nadat ik de DP4 had vond ik die toch een stukje mooier. Het apparaat had ook veel mogelijkheden betreft het bewerken van de effecten zelf. Ook de routings mogelijkheden gaven je de mogelijkheid om het als 2 fx units te gebruiken. Daarnaast vond ik het grote zilveren wiel lekker draaien (ik hou van knopjes 😊). Maar ik denk dat het vooral het geluid is (inclusief een stukje nostalgie)

Leuk voor de nostalgie, maar kan zoiets echt op tegen BEAM of andere moderne multi fx plugins?

Het gaat om de algoritmes. Of die nu oud zijn of niet boeit niet zoveel. Of ze lekker klinken das wel belangrijk.

Ik heb de ensoniq ts-10 gehad maar vond die niet zo heel bijzonder qua effecten. Is dit niet hetzelfde?

Volgens is de ASR-10 het dicht bij de DP/4.
Maar goed die andere modellen hebben wel wat van de dsp algo's.
Verder geen idee hoe dicht dat in de buurt komt. Lijkt me niet dat de ASR-10 4 fx blokken heeft. Denk eerder 2.

Ik heb de demo geluisterd maar ik hoor weinig bijzonders. Maar als de 1:1 DSP emulatie van The Usual Suspects uitkomt zal ik het weleens proberen.

Back