Trancebak: jp80*0 of virus ti of...?

Heb de XT ook gehad, niet echt gebruikersvriendelijk, touchscreen ook een drama en super traag.
TS gaat voor een key versie.. die heeft meer controls..:)

System-8 heeft supersaw, supersquare en supertriangle en dan krijg je er nog een Jupiter 8, Juno-106 en JX3p bij ook. Tweedehands wel te bemachtigen rond de de 1k, nieuw €1500 oid.
Voor het verschil in prijs is de eerder genoemde System 8 idd een betere optie. Maar de OG V synth zou wel iets goedkoper kunnen zijn..

Ik lees dat er ook een hoop problemen mee zijn variërend van rotte touchscreens tot een stroperig OS. Dat ga je jezelf toch niet aandoen in 2026.

Hydrasynth kan elke waveform "super" maken met de "stack" mutator, enorm veelzijdige synth maar niet zo specifiek op trance gericht.
In de Nova reeks is de Ultranova voor weinig geld te vinden, hij klinkt best goed en zeer "trancy" vind ik persoonlijk. Heeft ook een aantal zeer leuke features als je hem live wilt gebruiken. Bij aankoop wel best testen of alle encoders het nog doen.

Van al die genoemde bakken zou ik lekker voor de Virus TI2 gaan. Meer trancebak dan de JP8000

En zo oud is hij niet. Paar jaar werd ie nog nieuw verkocht bij Thomann

Van al die genoemde bakken zou ik lekker voor de Virus TI2 gaan. Meer trancebak dan de JP8000

En zo oud is hij niet. Paar jaar werd ie nog nieuw verkocht bij Thomann
Ik heb lang een ti gewild maar nooit gedaan omdat ik veel verhalen zag over problemen met sync etc.geen idee of die problemen echt zo veel voorkomen.

Beter dan die 30+ jaar oude wrakken door hier worden voorgesteld lijkt me.

Die 'wrakken' werken nog wel goed hoor. Met software moet je nog maar afwachten of je na de volgende OS update het nog ondersteund.

Met een Atari ST? :D Mijn studio zit smack dab in the middle of 1990.

Na veel googlen, youtuben etc is er een nieuwe kandidaat bij gekomen die erg hoog op de lange shortlist staat: Hydrasynth. Die lijkt veel te bieden wat mijn eenvoudigere analoge poly's en mijn ROM based polysynths niet bieden. Blijkbaar is het een kunst hem zo te programmeren dat hij echt tot leven komt, maar er zijn tig goede samplepacks te koop. Prijstechnisch iets interessanter dan Iridium. En door zijn oscillatorstructuur kan hij super-anything oscillatoren maken.
Als je vanaf een Atari ST werkt zou ik de Virus TI in ieder geval overslaan. De charme van de TI zit naast de sound toch wel echt in de naadloze DAW-integratie (zolang de driver & VST nog draait). Qua sound design mogelijkheden heeft de Iridium veel meer mogelijkheden dan de TI, alleen niet de 16x multitimbraliteit en enorme hoeveelheid stemmen van de TI. Uit een TI kun je volledige tracks halen, dat is bij de meeste andere opties lastig.

En de Hydrasynth... tja... ik vind persoonlijk dat ie de mojo van ongeveer iedere andere genoemde optie mist. Pijn in de portemonnee voel je maar één keer, pijn in een matige synth iedere keer dat je 'm gebruikt... :D

Daarom dat ik al 2 dagen preset demo's van de Hydrasynth aan het beluisteren ben, ik probeer goed te horen of het is wat ik zoek. Ik bekijk het dan breder dan trance bij zo'n uitgebreide bak.

Het hangt er ook vanaf of je de "ouderwetse" trance klank wil uit de jaren 90, of een meer modernere klank.

Wil je de echte oude klank dan is de Roland JP-8080 de meest natuurlijke keuze.

Wil je juist modern klinken dan zou je aan moderne synth als de iridium of Hydrasytnh kunnen denken, maar ik hou daar niet zo van, zeker die laatste vind ik niet zo fantastisch klinken.

Ik heb zelf de Virus TI en B, en beiden klinken nog steeds uitstekend. Niet alleen voor trance maar goede allrounders. De B met een wat meer dikkere, jaren 90 klank, en de TI meer modern. Een C heb ik zelf niet, maar zou misschien de beste keuze zijn, volgens sommigen klnkt die het best van de Virus-reeks (ja, er zit verschil tussen de modellen).

Ik heb lang een ti gewild maar nooit gedaan omdat ik veel verhalen zag over problemen met sync etc.geen idee of die problemen echt zo veel voorkomen.
Ik heb zelf een TI2 Polar en heb daar geen problemen mee.

De eensgezindheid maakt het wel een stuk gemakkelijker voor TS. :D

Laat ik dan ook nog maar een duit in het zakje doen.
Van alle genoemde instrumenten heb ik ervaring met de Plg140AN, Virus-C, System-8, Hydrasynth en Iridium.
Ze hebben allemaal zo jun sterke kanten, maar puur voor trance zou de System-8 mijn keuze zijn.

Alleen al de System-8 zelf is met z'n superwaves en FM een meer dan capabele synth en dan komen daar de plugouts nog bij.
De polyfone sequencer is een fijne toevoeging.

De JT-4000 van Behringer is een JP80x0-kloon, inclusief vette detunable supersaw. Veel voor weinâgh. Vanmiddag nog gebruikt in een track.

Maar daarnaast: een supersaw maak je op vrijwel elke synth met meerdere oscillatoren; ik draai er m'n hand niet voor om (of nou ja, bij wijze van) om op m'n Minilogue 8 saws te stapelen en te detunen.

Ik behgin niet aan Behringer kaboutersynths.

System 8...geen zin in Cloud gedoe.

Ti(2) 61 doet nog mee. Iridium Keys misschien, maar is boven voorziene budget. Hydrasynth doet ook nog mee, maar net zoals Iridium nog niet overtuigd van wat hij allemaal (niet) kan/ik ermee wil.

V-synth begin ik niet aan en jp8000 valt waarschijnlijk af tov TI.

An1 valt af op de interface.

Ik ben momenteel een paar concrete aanbiedingen aan het volgen.

Doorpakken, Prologue 16

Of euh recapje, ff kijken tot einde, jammer genoeg is dit fragment maar 1 minutt en dus doe je jezelf te kort

Laatst gewijzigd:
Dat is geen supersaw trance uit dat filmpje met de Prologue 16. Wat ik gemerkt heb door de jaren heen is dat een x aantal saws in detune mode niet per se een goed trance geluid geven.

In het verleden met hardware gewerkt, zoals de Novation, Ion, Andromeda. Alle hadden ze detuned unison opties, maar kwamen niet in de buurt van echt goede en bruikbare trance sounds.

Tegenwoordig gebruik ik alleen software, en zelfs daar, om echte goede trance geluiden te maken, ook geluiden zonder de bekende supersaw (ja, trance is meer dan dat), kom je met een Spire of Dune zo veel verder dan met bijvoorbeeld een Serum.

Preset packs kunnen een goede graadmeter zijn. Hebben ze er veel van uitgebracht voor synth xxx en hoe klinken de demo’s van die presets. Kom ik weer even terug bij de Serum, dan ben ik daar nooit echt in overtuigd voor goede bruikbare trance geluiden. Ik heb er zelfs een aantal gekocht (preset packs), maar het is het net niet. Spire en Avanger daarin tegen is instand goede en bruikbare trance geluiden.

Het is daarom goed om goed uit te zoeken of een synth dat gene kan waar je naar opzoek bent. En ook voor jezelf te bepalen welke trance sound je graag wilt maken. Binnen de trance muziek is er een stroming die de oude sounds weer gebruikt. Hier is een oudere Virus of de JP uitermate geschikt voor. Voor een wat nieuwer geluid is de Ti 1/2 erg fijn. Hedendaags werkt het Ti (Total intergration) misschien niet altijd goed, maar de midi blijft wel gewoon werken. En zonder die Ti software kan je nog steeds makkelijk dikke vette geluiden maken. De synth structuur is niet zo heel veel verschillend dan de oudere Virussen. Door de hoeveelheid aan mogelijkheden zou je af en toe wat dieper in een menu moeten duiken, maar dat mag de pret niet drukken voor zo’n dikke vette allrounder .

En waarom zou je een Motorola dsp synth kopen. Hands on knoppen en (midi latency 🤪) kunnen soms heel fijn zijn 😊

Laatst gewijzigd:
Back