Smaaktwisten over extreem veel muziek (goed/slecht/oud/nieuw)

Harry S.

Dolende Dodo
Natuurlijk wordt nu, net als in 1976, prima muziek gemaakt. Wat ik alleen niet begrijp is dat daardoor alle muziek ouder dan 5 jaar plotseling 'af' zou zijn. De uiterste houdbaarheidsdatum geldt voor voedsel, niet voor muziek!

Als je Jarre niet (meer) kan hachelen, prima. Ook in die tijd werd z'n muziek doodgespeeld (vooral in tv-programma's die futuristisch wilden klinken). Het was ook nog eens gemakkelijk behapbare muziek voor de massa (wat volgens de puristen absoluut niet door de beugel kon/kan).

WMB zijn met name Oxygene en Equinoxe mijlpalen in de elektronische muziek, het bewijs dat met synths zo veel meer mogelijk is dan alleen begeleiding van 'echte' muzikanten. Waanzinig ook dat hij met betrekkelijk beperkte middelen (deels in zn keuken) zoiets kon maken. Ook echt de start en doorbraak naar de massa van synthmuziek, weg van novelty als Popcorn of Autobahn.

Ja, hij werd al snel ingehaald door anderen (ben eigenlijk na Zoolook afgehaakt) en ja, niet alles is wmb meer houdbaar (Zoolook weer). En wat ik de afgelopen jaren van hem hoor en zie, hoeft van mij ook niet (maar hij maakt iig nog nieuwe muziek itt Kraftwerk). En zien hoef ik hem niet meer (zeker niet op een klapstoel van 160 euro). Maar ik zet af en toe de eerste drie, vier albums integraal op om er even helemaal in mee te gaan, alhoewel nostalgie daar ook een rol bij speelt.

Lang verhaal kort vind ik nieuwe muziek ontdekken (alhoewel ik zeker de helft van wat @Takegawa noemt niet boeiend vindt) nog altijd net zo leuk als naar ouwe muziek luisteren. Leeftijd speelt daarbij geen enkele rol.

Ik ga minstens 1 keer in de maand nieuwe onbekende bandjes kijken. Met een open blik en gewoon voor de energie. In het beste geval is dat 'best goed'. En heel soms zit er een uitsmijter bij, die 2 of 3 jaar later doorbreekt.

Idem bij Jarre. Hij staat met een grote grijns op het podium en fans hebben een leuke avond. Dat is toch wat telt? 🤔

Ik snap trouwens ook niet zo goed waarom je je anno 2026 zou richten op sléchte muziek. Je kunt alles beluisteren! Ik haal bij de Plato zo'n gratis tijdschrift met recensies en dan ga ik het lijstje af.

Het leuke van nieuwe/minder bekende bandjes is dat het vaak ook geen drol kost. Kaartje voor 10-20eu is niet ongebruikelijk. Paar biertjes erbij en het is bijna altijd een leukere avond dan je in een gewone kroeg zou hebben. En vaak interessantere muziek dan de €150+ 'grote' artiesten, al heeft zo'n megashow met een enorm decor en videowalls en fx en kostuums natuurlijk ook wel iets.

Het leuke van nieuwe/minder bekende bandjes is dat het vaak ook geen drol kost.

Onze jongste was dit weekend naar een deathcore-festival in Arnhem. Voor 21 euro kreeg hij 8 bands die de longen uit hun lijf speelden. En was hij van 16.00 tot 22.30 uur onder de pannen. Dat is toch gewoon tof? 🤘🤘🤘

Die bands waren trouwens echt niet allemaal goed. Maar hoe vaker je speelt, hoe beter je wordt. En laat er 1 of 2 doorbreken, dan heb je die alweer.

Ik heb in april 4 dagen Roadburn in de agenda. Ik ken niet 1 van de bands in de line-up. Maar vorig jaar ook niet, en kwam toen thuis met een hoop nieuwe namen die ik nu nog regelmatig luister en waarvan ik een aantal ook alweer in een andere setting ben gaan bekijken. Dat is ook het leuke als je er eenmaal een beetje induikt, want via die bandjes leer je ook weer andere bands kennen (voorprogramma's of festivals) en zo groeit de hoeveelheid toffe muziek om te luisteren alleen maar. Daarom herken ik ook zo ontzettend niet dat het nu allemaal kut zou zijn, ik koop me werkelijk een ongeluk aan platen en tickets en bezoek meer concerten dan ooit.

Nu al zin in :D

Zeker, alhoewel ik de leukste nieuwe muziek vooral eerst online ontdek. Maar daarvoor hoef je toch niet, zoals @Takegawa 'oude' muziek op te geven of af te katten?

Ik bezoek elk jaar waveteef en Bimfest waar oud, vergeten en nieuw (recent) passeert. O waveteef kan je na de bands hun optreden vaak hun muziek kopen (en lief vragen om te signeren) en praatje doen met de muzikanten die van over de oceaan zelfs komen.
Vaak haal ik t einde vd avond niet als ik naar grote concerten ga, kies ik om vroeg te gaan, kleine bands te zien en tegen dat de grote massa toestroomt rond ik af. tot laat s nachts wachten op de hits als bis nummer, k heb er hoe langer hoe minder zin in; laat staan t saaie vuurwerk achteraf, nee rennen naar de parking en als 1e weg :D
Wat ik ook erg waardeer is dat de DJ's bewust NIET de classics draaien na de bands. Niet dat ik de bekende zaken niet graag hoor, maar dat komt altijd al voorbij, daarom is t net zo fris om ANDERS te doen.

Ik gebruik soms wat youtube "mijn mix" functionaliteit omdat er dan ongeveer per 10 nummers die ik zelf opgezocht heb, 1 suggestie van youtube tussen zit. Vaak spul dat ik niet wil, maar zo ontdek ik toch ook regelmatig iets.

Verder heb ik niks met de puristische houding dat "te makkelijke" muziek niet goed zou zijn (en in het verlengde daarvan: "dat wat velen goed vinden, moet ik slecht vinden". Heb je dan geen eigen smaak?). Dat Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er in de "moeilijke" (sorry, diepgaande/complexe/...) muziek net zo vaak rommel zit, vaak dan het "moeilijk doen om moeilijk te doen" syndroom. Bij "makkelijke" muziek is dan vaak nog de vraag: is het bij een breed publiek populair omdat het zo makkelijk (zonder diepgang) is, of gewoon omdat het goed is? Mozart was veel toegankelijker dan een deel van zijn tijdsgenoten, maar dat maakt het nog niet plat populistisch. Oxygène lag veel beter in het oor dan zijn avantgarde album daarvoor, maar is het daarom het mindere album? En ja, ook ik haak af of een bepaald punt, bv van veel klassiek werk hoor ik liever een uitvoering met Von Karajan dan een André Rieu versie, maar ik begrijp wel waarom die laatste ook volle zalen trekt en dat de betrokkenen er net zoveel moeite in steken. En dat er nog een hele hoop daar onder bestaat die er echt alleen maar in zitten voor de commercie en niks met muziek hebben. In dat kader was het interessant wat ik onlangs in een interview met Right Said Fred hoorde (een band die ik trouwens stevig respecteer, hoe commercieel ook): doordat er nu minder geld in de meeste lagen van de muziekwereld rondgaat dan 30 jaar geleden, zijn er gelukkig ook veel minder "foute figuren" in actief. Al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het in de populairste regio nog steeds welig tiert van krachten die muziek niet op de eerste plaats zetten.

Over smaak valt prima te twisten, maar uiteindelijk is het toch vooral belangrijk welke muziek je op de juiste plek kietelt dan wat anders. Ik kan niet zoveel met mensen die als grondhouding afwijzend zijn en vooral luisteren als een recensent, zoekend naar iets om op te schieten. Onderdompelen in de ervaring vind ik veel waardevoller, en dat lukt de ene keer beter dan de andere, afhankelijk van genre, artiest en je eigen stemming. Daarnaast is een avondje live muziek luisteren bijna altijd leuker dan een avond thuisblijven, zelfs als het niet iedere keer een 10/10 ervaring is.

luisteren als een recensent, zoekend naar iets om op te schieten.
Mijn tenen krullen op een wijze waar oud China jaloers van wordt. Zo las ik ooit een concertreview waar de recensent nog net niet expliciet schreef "u was enthousiast, dus ik vond het slecht. Maar het optreden daarna dat u koeltjes onthaalde, dat was het beste van de avond". Om daarna met deze parel af te sluiten: "Ben Harper maakte een energieloze indruk, zittend met zijn gitaar op schoot". Vriend, dat was een lap steel...

Het leuke aan optredens van (mij) onbekende bands is dat ik zonder enige verwachting eraan kan beginnen, en dan merk ik vanzelf wel wat het met me doet. Bij bekende acts verlies ik me soms te veel in "ik hoop dat ze X nog gaan spelen" of "oh deze had ik op youtube gezien, die versie klonk wat leuker"...in plaats van gewoon mee te gaan in het concert.

Het zou mij niet interesseren wat andere vinden als ik maar wat voel. Of de hele wereld het slecht vind boeit me niet zo.
Ook ontdek ik nog steeds oude muziek.

Merk wel dat als ik veel nieuwe dingen luister dat ik daar veel inspiratie van krijg.

Zag onlangs een bericht op de Nos.nl dat de muziek winkel weer terug keert. Dat er een hele keten zijn deuren opent in NL.
Vind dat toch leuker dan op streamingdiensten dingen ontdekken maar goed dat werkt ook.

Mijn tenen krullen op een wijze waar oud China jaloers van wordt. Zo las ik ooit een concertreview waar de recensent nog net niet expliciet schreef "u was enthousiast, dus ik vond het slecht. Maar het optreden daarna dat u koeltjes onthaalde, dat was het beste van de avond". Om daarna met deze parel af te sluiten: "Ben Harper maakte een energieloze indruk, zittend met zijn gitaar op schoot". Vriend, dat was een lap steel...
Ja, ik heb dat ook best vaak meegemaakt dat je een recensie leest van een concert waar je bij was dat zo negatief is dat je je afvraagt of ze wel bij dezelfde show waren. Staat de hele vloer te springen, lees je terug dat de band 'de zaal niet mee krijgt'. Euh ok, ik vermoed dan dat diegene die avond liever thuis was gebleven maar van zijn werk moest gaan en dus bij voorbaat al zuur was en even zijn gram moest halen ofzo.

Ik ga er niet speciaal voor weg maar als ik iets nieuws tegenkom wat me aanstaat prima toch, maar ook oude platen kunnen me bekoren.
Youtube heeft de platenzaak overgenomen wat mij betreft, je kan nu vanuit je luie stoel nieuwe muziek ontdekken terwijl vroeger ging ik er de deur voor uit.

Ik heb inmiddels ChatGPT ontdekt om nieuwe muziek te ontdekken. Voer gewoon een favoriete artiest, of meerdere in of een favoriete plaat. En vraag aan ChatGPT of hij meer van deze vergelijkbare muziek kent. En als hij dan met bekende namen komt zeg je gewoon ken ik al. Dan zoekt hij verder en steeds dieper. Ik heb op die manier al een hoop voor mij nieuwe erg mooie muziek ontdekt.

Ik heb inmiddels ChatGPT ontdekt om nieuwe muziek te ontdekken. Voer gewoon een favoriete artiest, of meerdere in of een favoriete plaat. En vraag aan ChatGPT of hij meer van deze vergelijkbare muziek kent. En als hij dan met bekende namen komt zeg je gewoon ken ik al. Dan zoekt hij verder en steeds dieper. Ik heb op die manier al een hoop voor mij nieuwe erg mooie muziek ontdekt.
Nieuwe muziek die klinkt als oude muziek, dus.

Je hebt het denk ik over AI genereren van muziek. Maar volgens mij bedoelt @Rrrobb hier dat hij ChatGPT vertelt wat hij leuk vindt, en vraagt wat er dan nog meer in de smaak zou vallen. De tips die je dan krijgt zullen niet slechter zijn dan als je het bijvoorbeeld bij een goed geinformeerde medewerker bij een platenzaak of genreliefhebber zou vragen.

Of het aloude Last.fm, dat nog steeds populair is:

Die analyseert wat je luistert en komt dan met suggesties. Bij All Music Guide naar Releated Artists kijken werkt ook.

Back