graag tips voor een goede vocal chain op deze trasck

Best opnieuw mixen, stem moet overheersen in de mix, en ik zou op deze ook wat minder lo-fi en meer highs opzetten. Wel lekker chill. Succes!

Gloomy :)

Ik denk dat dit een beetje te ingehouden gezongen is? Beetje zo van: zachtjes, zodat niemand het hoort :D Het hoeft uiteraard geen geschreeuw te worden. Maar de energie is wel belangrijk.
Van vocalchains heb ik verder niet zo veel verstand. Maar wat ik zelf meestal doe, is een vocal iig dubbelen (maar das hier volgens mij ook..). Ongeveer alles onder de 200-250 hz wegfilteren. En ik vind MV2 heel handig voor vocals (upward en downward compression).
Tja, en vragen stellen aan chatGPT. Zit vol goede, bruikbare en passende ideeën vaak en je kan ook bij alles meteen doorvragen zonder dat het moe van je wordt haha.

Dubbelen met een stem die een octaaf hoger zingt.
Gaat het ook nog eens een stuk meer funky klinken.
Klaar.

Ik denk dat dit een beetje te ingehouden gezongen is? Beetje zo van: zachtjes, zodat niemand het hoort :D Het hoeft uiteraard geen geschreeuw te worden. Maar de energie is wel belangrijk.
Van vocalchains heb ik verder niet zo veel verstand. Maar wat ik zelf meestal doe, is een vocal iig dubbelen (maar das hier volgens mij ook..). Ongeveer alles onder de 200-250 hz wegfilteren. En ik vind MV2 heel handig voor vocals (upward en downward compression).
Tja, en vragen stellen aan chatGPT. Zit vol goede, bruikbare en passende ideeën vaak en je kan ook bij alles meteen doorvragen zonder dat het moe van je wordt haha.

ja ik ben geen zanger dus weet niet wat ik doe. niet zachjtjes dat niemand het hoort, maar wilde het wel zuiver houden en gezien ik de techniek mis om vol te zingen werd het vaag.
plus het is natuurlijk smooth ;)

Hoop dat ik dat haal, een octaaf is tan2 hoog

Je kan ook iemand anders vragen het in te zingen.
Zingen is meestal echt meer iets voor zangers en zangeressen toch.

Of met autotune de 2e stem een octaaf hoger pitchen. Kan prima zonder die lelijke artifacts tegenwoordig.

Of last resort: A *uche* I

Laatst gewijzigd:
Je kan ook iemand anders vragen het in te zingen.
Of autotune
Mja dat zou kunnen maar ik wil het liever zelf doen, ken ook niet 1 2 3 een zanger/zangeres. Autotune wil ik ook niet doen, ik ga t wel proberen met mn kopstem.
Hoe zou je die twee mixen op aparte kanalen, en qua EQ en eentje harder dan de ander?

Overigens ik heb nu zo deEQ

1774461339659.png

deEss --> EQ --> compressor met snelle attack en 500 ms release 10:1 en dan chorus en dan een reverb

Is dit niet te verstaan?
Na zoveel jaar ben ik er technisch achter gekomen hoe het goed gemixt moet worden. Voor mij weer het volgende probleem : liedjes schrijven wat ik amper of niet * kan. Allereerst is het al moeilijk om iets te doen wat naderhand nog de aandacht kan hebben. Microfoon techniek. Jarenlang dacht ik dat ik alles wel wist. Helaas wist ik niet genoeg.
De ruis en nu spreek ik voor mezelf, was het ergst. Steeds dezelfde microfoon maar allerlij verschillende voorversterkers geprobeerd met enorme verschillen.
Deze keer de tip : > compressie. Om de muziek harder te laten klinken flink compressen ten opzichte vanhet stem geluid. Stem 2/3 uitslag muziek 1/3 uitslag.
Stem en muziek lijken op het eerste gezicht even hard. Dat maakt al een goede verhouding.

niet * hopelijk gaat A.I. me er bij helpen.

Na zoveel jaar ben ik er technisch achter gekomen hoe het goed gemixt moet worden. Voor mij weer het volgende probleem : liedjes schrijven wat ik amper of niet * kan. Allereerst is het al moeilijk om iets te doen wat naderhand nog de aandacht kan hebben. Microfoon techniek. Jarenlang dacht ik dat ik alles wel wist. Helaas wist ik niet genoeg.
De ruis en nu spreek ik voor mezelf, was het ergst. Steeds dezelfde microfoon maar allerlij verschillende voorversterkers geprobeerd met enorme verschillen.
Deze keer de tip : > compressie. Om de muziek harder te laten klinken flink compressen ten opzichte vanhet stem geluid. Stem 2/3 uitslag muziek 1/3 uitslag.
Stem en muziek lijken op het eerste gezicht even hard. Dat maakt al een goede verhouding.

niet * hopelijk gaat A.I. me er bij helpen.
ik heb ook n sidechain op alle muziek tov van mn stem die ong -2 dB wegduwt

wta is mv2?

Mag flink wat compressie gebruiken en Melodyne of Crispytuner om de valse nootjes weg te poetsen, lichte reverb en delay op de sent fx en daarachter iets van sidechain zodat je deze effecten niet op de vocal zelf hoort maar daarna pas, ook zou ik de vocals bijna mono maken en je kan in de stereo fields dan nog wat dubbelen, misschien 5 of 7 noten hoger of een octaaf zoals al eerder genoemd, hier zijn ook wel plugins voor trouwens.

Mag flink wat compressie gebruiken en Melodyne of Crispytuner om de valse nootjes weg te poetsen, lichte reverb en delay op de sent fx en daarachter iets van sidechain zodat je deze effecten niet op de vocal zelf hoort maar daarna pas, ook zou ik de vocals bijna mono maken en je kan in de stereo fields dan nog wat dubbelen, misschien 5 of 7 noten hoger of een octaaf zoals al eerder genoemd, hier zijn ook wel plugins voor trouwens.
ojaaa melodyn, dat heb ik! idd

thanks voor de ideeen. he moet ik vocals bijna mono maken? ik kan t alleen helemaal mono maken of ede bas gedeeltelijk.
hoe bedoel je dan in de stereofields dubbelen?

hoeveel predelay/decay op de reverbn raad je aan en hoebeel feedback op de delay? zou ipv sidechain ook gewoon een hipassfiulter kunnen?

ik ha lang geleden met melodyne wel gekloot maar als ik zegmaar nootjes sleep naar de hele of halve noot dan hoor je soms een soort wiebel die artificial klinkt(denk omdat t te maken heeft met mijn tremolo op de stem ofzo(het lijntje wat je ziet in melodyne)

oja en imn de posst hierboven heb ik t over vocal settings van de compressor is dat ok of echt limiten met korte attack en middelmatige release en hoge ratio? (volgens mij ahd iok dat al)

oja en imn de posst hierboven heb ik t over vocal settings van de compressor is dat ok of echt limiten met korte attack en middelmatige release en hoge ratio? (volgens mij ahd iok dat al)
Met sidechain heb ik ook van alles geprobeerd. Vooral met attack en delay vind ik het moeilijk afstemmen omdat er altijd wel wat vertraging in zit. Voor het inspreken van film heb ik er zelfs aan gedacht om twee sporen (praat en muziek) dan maar ten opzichte van elkaar te verschuiven. Daar ben ik nooit aan begonnen. Met allerlij compressors krijg je meer voor elkaar denk ik. Zeker als er handmatig nog iets geregeld kan worden.

ik snap geen reet van melodyne, ik heb een akkoord wat een F is en de ander een D#, dus ik heb t gesplit en 2 melodynes op elk spoor gezet maar de melodyne ziet het alsnog als 1 ding als ik de chords verander, wat irritant

tis mijn genre niet , maar ik vind het geweldig goed.
ik zou r niet te veel aan veranderen, anders klink je net als de rest

Back