Windows 11 gaat oude, niet ondertekende drivers standaard blokkeren

Met Apples heb je toch precies hetzelfde probleem? ik lees regelmatig dat oude hardware niet meer ondersteund wordt in nieuwe Apple versies (of hetzij dan tijdelijk).

Ik heb hier aardig nog wat oud spul staan die oude drivers hebben, en dan heb je nog alle Korg en Roland specifieke audio drivers, voor echt populaire veelgebruikte spullen zullen wel workarounds komen, maar ik denk wel dat over 10 jaar veel dingen ook gewoon niet meer zullen werken. Dus naast dat het leuk is wordt een vintage PC een nieuwe hobby voor ons :D

Ja op Apple heb je die problemen ook, al zijn die sinds de migratie naar Apple Silicon klaar is wel een heel stuk minder geworden. Maar ook daar geldt dat je soms eens wat infra moet upgraden als de fabrikant niet meer bestaat of support is gestopt.

Laatst gewijzigd:
Of je zorgt gewoon dat je spullen een beetje bij de tijd blijven in plaats van met een 20 jaar oude tijdscapsule te blijven werken maar wel steeds nieuwe (gratis) updates te blijven verwachten.
Zelf heb ik geen oudere spullen maar ik kan me voostellen dat mensen die trots of happy zijn met hun wat oudere synths zich wel genaaid voelen.
Ik weet niet hoe het zit met bijv een Virus B, een Novation Supernova of een Waldorf of zo, dan moet je die weggooien terwijl iemand daar aan verknocht is, da's toch klote.

Ik weet niet hoe het zit met bijv een Virus B, een Novation Supernova of een Waldorf of zo, dan moet je die weggooien terwijl iemand daar aan verknocht is, da's toch klote.
Hoezo? Al die oude synths gebruiken gewoon standaard MIDI en analoge audio outputs. Het enige probleem dat je kunt hebben is met apparatuur die via USB oid werkt op je computer en geen class compliant devices zijn. Als die drivers verouderd raken of niet goed op zijn gezet dan kunnen die voor problemen gaan zorgen. Maar zelfs dan kun je in verreweg de meeste gevallen standaard MIDI en audio outs gebruiken mocht de support op enig moment opdrogen. Ja en heel af en toe werkt iets niet meer en heb je een alternatief nodig. In de rest van je huis moet je ook wel eens iets vervangen. Irritant misschien, niet het einde van de wereld. En misschien is het ook weleens lekker om die audiointerface uit het jaar 0 een keer te moderniseren toch.

Alternatief is dat je je netwerkkabels doorknipt en op een bevroren systeem blijft zitten. Kan ook, lijkt me vreselijk. Ik heb het idee dat veel mensen zich drukker maken over de KANS dat er ooit iets gebeurt dan dat het ze daadwerkelijk ook overkomt. In de 40 jaar dat ik met computers en apparatuur bezig ben kan ik de keren dat ik een device moest vervangen wegens end of life support nog altijd op de vingers van 1 hand tellen, en dat waren in de meeste gevallen niet eens audio-devices (ik kijk met name naar Wacom met zijn Intuos range).

Als die drivers verouderd raken of niet goed op zijn gezet dan kunnen die voor problemen gaan zorgen. Maar zelfs dan kun je in verreweg de meeste gevallen standaard MIDI en audio outs gebruiken mocht de support op enig moment opdrogen. Ja en heel af en toe werkt iets niet meer en heb je een alternatief nodig. In de rest van je huis moet je ook wel eens iets vervangen. Irritant misschien, niet het einde van de wereld. En misschien is het ook weleens lekker om die audiointerface uit het jaar 0 een keer te moderniseren toch.

Audio over usb van een synth is iets waar ik niet aan begin.

Ook investeren in een nieuwe geluidskaart op zijn tijd kan geen kwaad, mocht de boel echt geblokkeerd worden bij mij dan moet ik dat sowieso versneld gaan vervangen.
Met 152 kanalen in/out op 2 DAW's gaat het echter flink in de papieren lopen.
(Was er al mee begonnen, van een Motu HD192 stack aan het overstappen naar Universal Audio Apollo's)

We gaan het zien wat de toekomst gaat brengen, vooralsnog ga ik er vanuit dat er wel weer ergens een workaround is of komt.

Ik zit nog steeds op Windows 10, krijg het maar niet voor elkaar om die update naar 11 te krijgen, moest mijn bios updaten, dat heb ik gedaan, maar nu is er weer iets met mijn HD wat ik moet aanpassen wat ik niet durf want straks ben ik misschien alles kwijt. Gezeik ook altijd met die besturingssystemen.

Als ik dit soort dingen lees ben ik blij dat ik een aparte studio computer heb die niet met het internet is verbonden en ik niet in de update trein zit die de hele tijd maar door blijft denderen. Ik werk nog steeds met een oude Mac Pro (2009 model) waarop Snow Leopard draait en die doet alles voor me wat ik wil inclusief Boot Camp met Windows XP met een shitload aan oude muzieksoftware.

Software/hardware combinaties (zoals bijv. een Nord Modular G2) begin ik niet meer aan, want er komt een moment dat de hardware niet meer ondersteunt wordt en dan moeten al snel de trucendozen open getrokken worden om het nog te laten functioneren op een moderne computer. Software dat (regelmatig) een internetverbinding nodig heeft om geactiveerd te blijven begin ik ook niet aan, laat staan licenties op abonnementsbasis. Vroeg of laat ben je de klos.

Ik heb eind 2025 een Apple Mac mini M4 10 core CPU/10 core GPU met 16GB/512GB gekocht voor EUR 849,-. Deze vervangt een 10 jaar oude Macbook Pro, die het overigens nog steeds deed. Scherm, muis en toetsenbord had ik nog, merk maakt niet uit. De NI Komplete libraries (Kontakt) staan op een snelle externe SSD. Alle audio software lokaal. Doe jezelf een plezier voor 85 EUR per jaar, of 0,23 cent per dag. Super stabiel, super snel.

Ik heb eind 2025 een Apple Mac mini M4 10 core CPU/10 core GPU met 16GB/512GB gekocht voor EUR 849,-. Deze vervangt een 10 jaar oude Macbook Pro, die het overigens nog steeds deed. Scherm, muis en toetsenbord had ik nog, merk maakt niet uit. De NI Komplete libraries (Kontakt) staan op een snelle externe SSD. Alle audio software lokaal. Doe jezelf een plezier voor 85 EUR per jaar, of 0,23 cent per dag. Super stabiel, super snel.
Alsof apple nooit iets niet meer ondersteund ...
Dit gaat over Windows 11, als we het lijstje met Apple updates/upgrades en niet meer ondersteunde hardware gaan opnoemen en software gezeik na de de zoveelste O.S. update ellende, ziet het er niet veel beter uit.

Ik zou die lijst best eens willen zien. Zoals gezegd, ik draai altijd op relatief nieuwe computers (omlooptijd 4-7 jaar), het nieuwste of op 1 na nieuwste OS (meestal wacht ik even voor geval er idd software geupdate moet worden) en de nieuwste versies van mijn DAW software en plugins. Het enige muziek gerelateerde apparaat dat ik in mijn studio heb liggen dat niet meer 'native' werkt vanwege beëindiging support is een antieke IK Multimedia iRig, al werkt die wel gewoon nog via de Apple MIDI software (IK software zorgde voor extra functionaliteit). Alle plugins die ik de afgelopen 20 jaar heb verzameld werken ook nog prima voor zover ik weet. En ja, natuurlijk is er in 1996 een keer een synth uitgebracht met speciale software die nu niet meer werkt, maar om je hele studio en werkwijze op dat soort mogelijke uitzonderingen in te richten en er vanuit te gaan dat dat de norm is in plaats van de uitzondering lijkt me meer een kwestie van angst dan strategie.

Alsof apple nooit iets niet meer ondersteund ...
Dit gaat over Windows 11, als we het lijstje met Apple updates/upgrades en niet meer ondersteunde hardware gaan opnoemen en software gezeik na de de zoveelste O.S. update ellende, ziet het er niet veel beter uit.

Ik zou die lijst best eens willen zien.

In mijn geval drie jaar met een Ipad 2 gedaan indertijd en toen kwamen er geen updates meer dus geen nieuwe apps meer en langzamerhand stierf deze uit, daarna nooit meer Apple gekocht want ik wil wel iets langer dan drie jaar met een tablet doen.

De iPad 2 heeft 5 jaar OS updates en 8 jaar security updates gekregen (2011-2019). De OS updates stopten omdat de oude modellen het hardwarematig niet meer trokken, wat niet gek is omdat de iPad meehobbelde op het mobiele platform ipv desktop (in dit tijd gingen de ontwikkelingen bij mobiel heel hard, dat is inmiddels ook wel redelijk afgevlakt. Ik meen dat er bij de iPad 2 ook de 'break' kwam tussen de oude schermen en de Retina displays waardoor het hele OS op de schop is gegaan). Denk dat er weinig fabrikanten (if any) zijn die het beter doen in dat segment, in de tijd dat ik nog eens naar Android keek mocht je blij wezen als je telefoon 1 of 2 jaar support kreeg (beter inmiddels? Geen idee).

Laatst gewijzigd:
De iPad 2 heeft 5 jaar OS updates en 8 jaar security updates gekregen (2011-2019). De OS updates stopten omdat de oude modellen het hardwarematig niet meer trokken, wat niet gek is omdat de iPad meehobbelde op het mobiele platform ipv desktop (in dit tijd gingen de ontwikkelingen bij mobiel heel hard, dat is inmiddels ook wel redelijk afgevlakt. Ik meen dat er bij de iPad 2 ook de 'break' kwam tussen de oude schermen en de Retina displays waardoor het hele OS op de schop is gegaan). Denk dat er weinig fabrikanten (if any) zijn die het beter doen in dat segment, in de tijd dat ik nog eens naar Android keek mocht je blij wezen als je telefoon 1 of 2 jaar support kreeg (beter inmiddels? Geen idee).
Ik weet niet of het nu allemaal beter is maar indertijd was het voor het eerst dat ik iets van Apple aanschafte, die was alweer een paar jaar op de markt maar ik had geen idee toen ik 'm kocht dat zoiets na een paar jaar niet meer geupdate zou worden, ik was windows gewend en als ik een nieuwe pc bouwde dan kon ik weer flink wat jaren door bijv.

Wat telefoons en Android betreft; ik heb m'n eerste Nokia nog in de kast liggen, daar kon je mee bellen en sms-en en meer niet maar hij doet het nu nog steeds als ik 'm oplaadt en een sim kaartje er in stop, ik heb op een gegeven moment een nieuwe phone gekocht waarmee je op internet kon want dat had wel weer z'n voordelen natuurlijk tot op een gegeven moment na een jaar of vijf de abnamro app vanwege veiligheid Android 10 vereiste dus m'n app deed het niet meer en moest ik een andere telefoon kopen en kocht ik eentje met Android 14 zodat ik weer even vooruit ken.

Ik ben niet zo een type van steeds het laatste model willen hebben, zolang iets voor mij voldoet is het oké dus doe ik rustig een aantal jaren met m'n telefoon, alleen m'n pc vernieuw ik wel na gemiddeld zeven jaar of zoiets omdat muziek nou eenmaal wat meer vraagt dan het gewone gebruik.

Een (gesloten) tablet kun je niet echt vergelijken met een (open) desktop/laptop, zeker de oude modellen niet. Echt een heel ander ecosysteem, net als een smartphone. Tegenwoordig groeit het wel meer naar elkaar.

Jammer dat het weer ontaard in Apple vs MS discussie... beide zijn gewoon even k*t als je het mij vraagt
Jammer als je nog een firewire of pci-e geluidskaart had/hebt die niet mee kon naar je nieuwe Mac.

Of geen van beiden even niet kut. Techniek ontwikkelt zich, soms is er een 'knip' met een bepaalde standaard ten faveure van iets nieuws. De ene keer een vervelende commerciële overweging, de andere keer omdat een nieuwe standaard superieur is en je ook niet eeuwen legacy mee wil nemen dat ook weer voor zijn eigen problemen/ballast zorgt. Incrementele stappen lijken klein ('dat is toch niet nodig/geen echte vooruitgang?'), maar ga terug naar wat jaren geleden standaard was en je trekt je haren uit je hoofd van frustratie omdat het allemaal zo traag werkt of modern comfort dat je nu voor kennisgeving aanneemt nog niet was bedacht. Als je statisch wilt werken in een 'uitontwikkelde omgeving' kun je beter een akoestisch instrument gaan spelen want die hoef je nooit te updaten (maar ja, een piano moet weer gestemd, een gitaar heeft af en toe nieuwe snaren nodig ...)

En dat is nou het rare van deze Microsoft beslissing, het sterke punt was altijd Legacy support, functioneel wordt het niet uit het besturing systeem gesloopt, het gaat er alleen om dat straks drivers signed moeten zijn .
Je kan dus geluk of pech hebben of er nog een signed driver komt. (ik ga er voorzichtig vanuit dat bij mij de boel wel blijft werken)

Back