Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Hoe dan ook: de Ierse synth-kunstenaars kunnen nu iedere week een Protein of twee Behringers kopen, dus dit leidt ongetwijfeld tot een enorme explosie aan Ierse synthpop!
Daarom is het van belang om een herziening en hervorming van het geld systeem en onze verzekeringen tegen mindere periodes te herzien en herschrijven. Zodat we er maatschappij breed beter van worden en niet dit soort hij tegen zij tegenstellingen creëren. Er zijn te grote systeem fouten in hoe wij als maatschappij omgaan met zaken als geldschepping, verzekeren, en belastingen. Zie het als energie , geld daar begint eigenlijk alles mee.En de bakker op de hoek die ‘s-nachts uit z’n nest moet, betaalt.
Hier ben ik het dus fundamenteel mee oneens.Je kan niet verwachten dat iedere kunstenaar tegelijk een baan kan hebben en daarnaast genoeg tijd om kunst te maken, zo werkt dat gewoon niet.
Zeker, het is een schande dat als een bank op omvallen staat die jarenlang te risicovol geïnvesteerd heeft zoals ten tijde van de kredietcrisis dat de belangbetaler mag redden en daarna kan de bank weer gewoon verder en dat komt niet ten goede van de gemiddelde man.Daarom is het van belang om een herziening en hervorming van het geld systeem en onze verzekeringen tegen mindere periodes te herzien en herschrijven. Zodat we er maatschappij breed beter van worden en niet dit soort hij tegen zij tegenstellingen creëren. Er zijn te grote systeem fouten in hoe wij als maatschappij omgaan met zaken als geldschepping, verzekeren, en belastingen. Zie het als energie , geld daar begint eigenlijk alles mee.
Ik bedoelde dan eigenlijk ook dat dit niet altijd voor iedere (en alleen voor) kunstenaars geldt, dat had ik toe moeten voegen.Hier ben ik het dus fundamenteel mee oneens.
Ten eerste is het een valse tegenstelling, alsof je óf een baan hebt óf kunst maakt, maar niet beide. In de praktijk combineren miljoenen mensen werk met andere tijdsintensieve activiteiten: studie, sport op hoog niveau, ondernemerschap, mantelzorg. Waarom zou kunst daar een uitzondering op zijn? Het is geen natuurwet dat die combinatie “gewoon niet werkt”. Veel kunstenaars kiezen er (bewust of noodgedwongen) voor om naast hun werk tijd vrij te maken voor hun kunst. Kwestie van prioriteiten, en werk is sowieso niet altijd 9-tot-5. Soms is het goed om even iets anders te doen.
Er zijn legio voorbeelden van kunstenaars die naast hun baan of studie een carrière als artiest opgebouwd hebben tot het punt dat ze ervan konden leven, en vervolgens fulltime kunstenaar konden worden (zonder subsidie).
Tot slot romantiseert je opmerking een onrealistisch ideaal dat een “echte” kunstenaar volledig vrij moet zijn van andere verplichtingen. En mocht dat toch zo zijn, dan zou ik in ieder geval ook afzien van subsidie.
Een basisinkomen is vermoedelijk goed haalbaar maar het is realistischer om dit voor een periode van een aantal jaren te doen en dan ook niet vrijblijvend.
Deels wel eens, maar bedenk wel dat één van de redenen om de banken te 'redden' was om te voorkomen dat de (spaar)tegoeden van de bevolking, oftewel de 'gemiddelde man', in gevaar zou komen. Daarnaast is het geld ook niet in een put verdwenen, maar in de loop der tijd grotendeels weer teruggekomen door verkoop van aandelen na herstel van de markt. Een deel daarvan met winst zelfs. Het is natuurlijk wel een probleem dat sommige instituties 'too big to fail' zijn, zoals met de banken destijds. Helaas is daar nog niet genoeg van geleerd.Zeker, het is een schande dat als een bank op omvallen staat die jarenlang te risicovol geïnvesteerd heeft zoals ten tijde van de kredietcrisis dat de belangbetaler mag redden en daarna kan de bank weer gewoon verder en dat komt niet ten goede van de gemiddelde man.
Dat is een valse tegenstelling. Je kunt het ook prima met allebei oneens zijn.Ik heb niets tegen geld verdienen maar zolang er mensen zijn die miljardair zijn en massaal aan belasting ontwijking kunnen doen op de Kaaimaneilanden enz dan gun ik die kleine kunstenaar wel een basisuitkering.
Mensen die daar over zeiken zouden beter kunnen zeiken over ons geldsysteem wat sommigen rijker maakt en de meesten armer.
Meestal krijg ik juist kromme tenen van dat soort opgelegde massa-symboliek, vooral als je er heel plechtig bij moet kijken.Trouwens, nog iets. Als er een ingrijpende gebeurtenis is waarderen we cultuur opeens veel meer. De boom die alles zag, een lied dat ons verbindt (of waarmee we per ongeluk het songfestival winnen), het kunstwerk voor de slachtoffers van MH-17. Het zijn opeens belangrijke symbolen.

Ja okay dat klopt, bij nader inzien kon ik beter het woord 'suggereert' dan 'romantiseert' gebruiken.Ik romantiseer niets maar ik zie wel wat er bij kunstenaars om mij heen gebeurt en ook mijn eigen situatie als muzikant.
Je schreef dat niet "iedere kunstenaar tegelijk een baan kan hebben en daarnaast genoeg tijd om kunst te maken". Ik haalde daaruit dat je vindt dat een baan (of andere verplichtingen) het maken van kunst hinderen, en daarmee onwenselijk is.Daarnaast beweer ik ook helemaal nergens dat "een onrealistisch ideaal dat een “echte” kunstenaar volledig vrij moet zijn van andere verplichtingen" zoals je hierboven zegt. Ik ben benieuwd waar je dat precies leest.
Werk is veel meer dan geld verdienen, het geeft voldoening en het op eigen benen kunnen staan geeft een goed gevoel. Het is vaak zelfs zo dat de "armere" mensen in de samenleving lang niet altijd gebruik willen maken van de noodzakelijke regelingen en dan in werkende armoede blijven hangen. Armoede is een structureel tekort aan de inkomstenkant. Veel mensen hebben geen werk waar ze passioneel over zijn maar het geeft een sociale structuur, een ritme aan de week en houvast. En dat is wat ieder mens nodig heeft.Luie mensen kweken kan toch nooit de bedoeling zijn.