Weer terug naar Logic (denk ik) - hoe vaak ben jij van daw veranderd?

Begonen met een tracker op de Amiga in 1987 (weet niet meer welke).
1988: Cubase op de ATARI ST vanwege betere MIDI
1990: Kocht ik mijn eerst Mac. Showmodel van den leverancier die aan de HKU (Hoge School Kunsten Utrecht) leverde. HD stond vol met DAWs die ik mooi kon vergelijken. Vroege versie van Logic was er ook bij maar als ik iets onlogisch vond werken was het wel Logic wel. Ben vanaf toen met MOTU Digital Performer gaan werken ook omdat ik bijpassende interface kocht.
2009: Geswitched naar Ableton en werk ik nog steeds mee. Nog steeds geen behoefte om te switchen naar wat den ook.

Ik dacht altijd dat Magix zo'n 'track construction kit' pakket was waar je wat voorgekookte loops uit bij elkaar gooit, maar dat is wel van heel vroeger geloof ik?
Dat kan er wel bij, maar ik heb gewoon meerdere softsynths die ik via het opnamepakket van Magix speel, dus spoor voor spoor opnemen.

Cubase op de Atari ST (+/- 1988-2000) >> Cubase op een Windows PC (2000-2017) >> Bitwig (2017- heden)

Hola,
Ik ben vanaf het begin met cubase.
Nu 15,maar heb ook ableton en nog een paar anderen.
Maar cubase kan ik dromen.
En blijf ook hierbij.
Om mij te verdiepen in anderen kost mij te veel tijd.
En muziek maken staat op de eerste plaats en wil je geen gedoe.

Groeten van andreos.

Ik begon met Live (7) waar ik niks mee deed, dan naar Maschine 1 (nu 3) en nu euh Maschine 3 enkel om midi uit te spuwen naar gear en opnemen van die audio in Live. Tijdens Maschine 1,8 kon ik een hele track maken met Maschine maar ze moesten zo nodig de software updaten en ik vertik t te leren. Lees: ik heb het opgegeven na enkele pogingen. i'm old :beard: en koppiger dan een steenbok
Ik leer geen andere DAW, ik kan me er niet voor motiveren.

Bij Logic Pro heb ik het gevoel dat er nog wel meer te halen zou zijn op andere gebieden, al is dat grotendeels gebaseerd op het meekijken met iemand die met Logic werkt en geen eigen ervaring.
Wat zou er nog meer te halen zijn dan volgen jou? En dan zonder Logic dan om te katten naar een soort Ableton ;)

Ik heb geen aantekeningen gemaakt helaas. Vond een hoop dingen er gewoon onhandig of omslachtig uitzien. Of diegene kon er niet mee werken, dat kan ook nog natuurlijk.

geen aantekeningen gemaakt 🤣🤣

Nou dat geklooi met bussen en aux tracks is in Ableton wel handiger, gewoon hop out in in, en klaar. In Logic heb ik nu iets van 92 tracks in m’n template, wat prima te doen is als ik niet naar de mixer kijk, maar naar m’n gewone tracks.

Ik begon met Live (7) waar ik niks mee deed, dan naar Maschine 1 (nu 3) en nu euh Maschine 3 enkel om midi uit te spuwen naar gear en opnemen van die audio in Live. Tijdens Maschine 1,8 kon ik een hele track maken met Maschine maar ze moesten zo nodig de software updaten en ik vertik t te leren. Lees: ik heb het opgegeven na enkele pogingen. i'm old :beard: en koppiger dan een steenbok
Ik leer geen andere DAW, ik kan me er niet voor motiveren.
Je had toch ook bij de versie kunnen blijven die voor jou werkte? Ik snap dat hele gedoe nooit zo goed van al die updates met al die zogenaamd goede nieuwe toevoegingen. Langzamerhand wordt je hele workflow waaraan je gewend was om zeep geholpen en zit je ineens met een totaal ander systeem omdat de maker van de software geld moet blijven verdienen.

Trap er niet in en blijf gewoon werken met wat voor jou werkt.

Je had toch ook bij de versie kunnen blijven die voor jou werkte? Ik snap dat hele gedoe nooit zo goed van al die updates met al die zogenaamd goede nieuwe toevoegingen. Langzamerhand wordt je hele workflow waaraan je gewend was om zeep geholpen en zit je ineens met een totaal ander systeem omdat de maker van de software geld moet blijven verdienen.

Ja dat had ik zelf met logic 9 naar x. Alles anders, hele ding kapot, kon er maar niet aan wennen. Maarja, op mn nieuwe mac kon ik destijds niet meer op 9 blijven rommelen. Tijdens covid nog wel geprobeerd om terug te gaan naar good old 9, oude mac 27inch gekocht en een Yamaha 01x, werkte top. Ook toen weer wat leuke dingetjes op gemaakt, maar je merkt dan toch dat die oude software ook kuren vertoonde (ineens links wegvallen met opnames bijv). Computer werd ook vooral in de zomer zo heet dat ik dacht, dat gaat binnenkort fout. Dus nieuwe computer heeft als gevolg dat je nieuwe software moet gebruiken.

Vind die gasten die nu nog op osx tiger zitten met een oude mac pro wel eindbazen....zal ik ook dan toch weer.....naahhh

Ook toen weer wat leuke dingetjes op gemaakt, maar je merkt dan toch dat die oude software ook kuren vertoonde (ineens links wegvallen met opnames bijv).
Dat lijtk mij meer een hardware probleem dan een software probleem ;)

Ik begrijp ook wel dat het niet voor iedereen is weggelegd om maar te blijven werken met oude computers en dat voor velen een computer vaak meer is dan alleen maar een computer om muziek mee te maken, maar als je de mogelijkheid hebt om dat wel te doen is mijn advies om lekker te blijven werken met een setup die voor jou werkt en pas te upgraden als de computer z'n laatste adem heeft uitgeblazen. Niet iedereen vind het ook leuk om nog met oude computers te werken.

Hammerhead>Rebirth>Fruity Loops>Reason>Ableton

Vanaf het moment dat Ableton midi kreeg is dat mijn daw. Logic heeft me ook altijd wel aangetrokken maar me nooit echt vast weten te houden of zo.
geen aantekeningen gemaakt 🤣🤣

Nou dat geklooi met bussen en aux tracks is in Ableton wel handiger, gewoon hop out in in, en klaar. In Logic heb ik nu iets van 92 tracks in m’n template, wat prima te doen is als ik niet naar de mixer kijk, maar naar m’n gewone tracks.
Ik ga in Ableton ook dik over de 100 dankzei overbridge. Veel dummy tracks en routings zodat alles met alles gelinkt is. En ik bijna geen muis nodig heb.

en die dummy tracks fungeren dan als bussen ofzo waar je shizzl naar toe kunt routen zonder echt te hoeven nadenken?

Ik snap dat hele gedoe nooit zo goed van al die updates met al die zogenaamd goede nieuwe toevoegingen. Langzamerhand wordt je hele workflow waaraan je gewend was om zeep geholpen en zit je ineens met een totaal ander systeem omdat de maker van de software geld moet blijven verdienen.

Trap er niet in en blijf gewoon werken met wat voor jou werkt, en zit handige, leuke, betere en logische vernieuwing niet voor je weet wat het doet af te keuren, alleen maar uit angst voor verandering.
Ik vind up(gr)(d)ates fann-tass-tissch.

en die dummy tracks fungeren dan als bussen ofzo waar je shizzl naar toe kunt routen zonder echt te hoeven nadenken?
Ja verschillende dingen doen ze. Of wel ze mergen verschillende midicontrollers naar 1 midi kanaal. Dus bijv de pads van mijn keyboard en de keys gaan beiden via zo’n kanaal naar de autokanaal van een betreffende Elektron zodat ik m’n analog 4 met toetsen kan bedienen. Maar ook de syntakt. Zonder dat ik steeds op de akai van midi kanaal moet wisselen.

Maar ook ieder kanaal van de syntakt en digitakt kan ik los besturen met midi via ableton

Van Cakewalk / Sonar naar Logic geswitched. Sonar 7 beviel zo slecht en omdat PC hardware van rond 2010 mij ook in de steek liet maar besloten over te stappen naar Logic op een Mac.

Ik ben begonnen met Cubase op de Atari. Daarna door met Cubase op de PC. Toen ik een Mac kocht, ben ik overgestapt op Logic en zit nu al een heleboel jaren helemaal tevreden op Ableton Live.

Back