Weer terug naar Logic (denk ik) - hoe vaak ben jij van daw veranderd?

ik heb logic geloof ik voor t laatst bij de versie x gekocht, dat was geloof ik in 2013, verder nooit meer een cent betaald :)

en ik zit niet zo op updates te wachten, gebruik die shit toch niet. gewoon een stabiel ding waarvan ik weet wat t doet, das wak wil. Samplers enzo gebruik ik ook niet sinds ze de boel hebben omgegooid. maar eens een keer neuzen en kijken of ik mn exs librairies nog kan vinden en gebruiken

Vroeger Fasstracker II, Rebirth en Fruityloops gehad

Nu heb ik Ableton, Cubase 15 Pro en Logic Pro.

Ik hou deze 3, want ik vind het fijn om afwisseling te hebben.

Cubase Pro, Ableton Live, Numerology, Cirklon, Cubase (Atari), Cubase VST (Power Mac), OXI One en diverse eurorack sequencers. Geen geswitch, maar ik vind het prettig om af te wisselen in plaats vast te zitten aan één sequencer. Elke sequencer heeft wel iets unieks wat een andere niet kan of niet zo goed kan. Ik denk dat de meesten hier zich ook niet beperken tot één synthesizer ;)

Die Cubase op de Power Mac of Atari vind ik vooral leuk om af en toe even terug te keren naar m'n oude workflow. Voegt niet direct iets toe ten opzichte van Cubase Pro.

Laatst gewijzigd:
Pro 24, Cubase, Creator / Notator (Atari, tot ongeveer 1996 denk ik?), heel even Cubase, sindsdien Logic en Ableton op de Mac, soms wat Reaper, soms even Cubase omdat ik er voor Steinberg wat werk in moet doen en heel soms even Pro Tools om te zien waar alle “industry standard” arme zielen zichzelf mee kastijden ;)

Spectrum-zx met nu door mij vergeten software (8 monofone midi tracks), Pro24, Cubase 2 (Atari), Cubase vst (PC), cubase 5, Reason, Cubase, Ableton (Mac), Bitwig, Ableton.

Ik kijk soms eens met een half oog naar Logic omdat het me een gelikt product lijkt en er mooi uitzien, maar een hoop dingen zien er nogal onnodig omslachtig uit en ik vind de richting die Apple kiest met zijn vrij zeldzame updates (generatieve / AI achtige toestanden) ook niet echt inspirerend.
Je kunt het altijd proberen. Zo duur is Logic niet. En ze hebben regelmatig updates.

Sja misschien, €230 is op zich wel te overzien. Tegelijkertijd ben ik wat huiverig om weer een nieuwe DAW door te gaan spitten en heb ik het idee dat de richting die Apple op wil met Logic (AI, generatief, abonnementen) niet de mijne is. Maar nieuwe werkwijze/omgeving levert misschien ook wel weer eens frisse ideeën op. Ik hou het in beraad :)

Laatst gewijzigd:
Ik denk niet dat Apple over zal gaan naar alleen abonnement. Je betaalt eigenlijk dat al door een nieuwe Mac te kopen.

Uiteindelijk zal AI integratie in alle daws komen. Ook Steinberg is al daarmee bezig oa.

Cubase op de Atari. Daarna heel lang een Cakewalker geweest, tot de Sonarperiode aan toe. Nog veel tracks in dat format waar ik nog wel eens naar teruggrijp. Heb het ooit weer even met Cubase (denk 9) geprobeerd maar dat landde niet echt. Nu vooral Live (of dawless), maar ook telkens met de kriebel om iets anders te proberen omdat ik het gevoel heb dat Live me wel erg in een bepaalde richting van muziekmaken duwt.
Alleen dat leren hè en er dan toch achterkomen dat het niks is.

Laatst gewijzigd:
Uiteindelijk zal AI integratie in alle daws komen. Ook Steinberg is al daarmee bezig oa.
Ja, dat denk ik ook wel. Vind dat ook niet zo'n probleem als de rest 'klaar' is. Bij Logic Pro heb ik het gevoel dat er nog wel meer te halen zou zijn op andere gebieden, al is dat grotendeels gebaseerd op het meekijken met iemand die met Logic werkt en geen eigen ervaring.

Eigenlijk maar 1 keer veranderd. Na 20 jaar met Nuendo en Cubase te hebben gewerkt ben ik 6 jaar geleden of zo volledig overgestapt naar Ableton. Ik vond Cubase na versie 9 steeds irritanter worden met allerlei verschillende schermen die je kan kiezen en standaard functies die in 1 keer verborgen stonden etc. waardoor het gebruikersgemak voor mij verloren ging. Het duurde wel een jaar eerdat ik echt helemaal gewend was aan Ableton maar nu vind ik het echt veel fijner werken. Zeker als je veel met samples en pitch shifting etc. werkt nodigt Ableton meer uit tot creativiteit/experiment vind ik. Maar goed dat is persoonlijk. Voorlopig zie ik geen reden om te veranderen.

Tracktion>Studio One>Ableton en de kans dat ik weer 'ns overstap is vrij klein want die frustraties van uitzoeken waar iets zit en wat je moet doen zodat dingen lopen zoals je wilt dat zie ik niet zitten.
Enigste waarom ik nog zou overstappen is wanneer Ableton over zou gaan op een soort van abonnement of zo en zoals al eerder werd gezegd zullen daws vroeger of later AI gaan implementeren en wanneer een daw dmv AI hele goede simulaties van realistische instrumenten of stemmen zou hebben dan zou overstappen voor mij wel interessant worden want het gaat me niet om een prompt invoeren of zoiets maar als ie instrumenten er in zou hebben die niet van echt te onderscheiden zijn en beter dan veel plugins dan zou ik dat wel overwegen om op die manier van allerlei plugins af te zijn.

creator, notator, cubase t/m 4 (heel lang), toen heel kort geprobeerd, fruity loops (toen nog) en sonar X3 (gratis bij steam spel aankoop) waren een big nope, toen vanaf 2016 bitwig, na cross grade aanbieding bijna voor niks presonus studio one erbij en nu weer terug bij cubase (upgrade van 4 naar 12 geloof ik voor weinig wegens steinbergs verjaardag) was niet echt de bedoeling maar ik werk nu bijna uitsluitend in cubase 15 pro (nodigt zoveel meer uit tot creativiteit/experiment :D )
ik raad trouwens beginners (muzikanten dan) bitwig studio essentials/producer aan. (of een atari ste met creator, een synth, een drumcomputer en een sampler :) )

Ik begon, ergens '91 met Cubase op Atari geen echt DAW natuurlijk.. Toen een hele tijd niets tot 2007, en muziek maken weer ging kriebelen.
Begon toen met Sonar 8. Ook omdat een maatje dat had. Veel crashes vooral. Ik had een gekochte versie. Toen de Cubase 5 geprobeerd, veel stabieler en gekocht.. Toen Renoise, Fruity loops, Ableton en Reason ontdekken.. Toen Reason 7 gekocht en Ableton 9. Deze laatste 2 tot de meest recente updates gehouden.
Afgelopen jaar nog wel een officiële versie van Renoise gekocht en Reaper. Renoise eens echt goed doorgronden was zéér goed bestede tijd.

Op dit moment werk ik afentoe nog met Ableton voor audio knutselen. En Reason als ik (mic) opnames voor projectjes of collabs moet maken. De Comping is toch ongekend handig. Ik ga waarschijnlijk ook wel Reason 14 kopen ooit. Interessante toevoegingen zag ik. Maar momenteel ben ik meer bezig met arrangers die DMX ipv midi doen; SoundSwitch. En sinds kort Daslight.

Rond 2013 is er ook nog Maschine bij gekomen. Geen echt DAW.. Al is het in V3 wel makkelijker om wat audio op te nemen dacht ik. Maar meestal draai ik het als een VST in een DAW en wegens de controller integratie.

Tijdens Corona verveling heb ik nog Protools proberen te ontdekken.. eigenlijk door een maatje van me die daar al zijn hele leven mee werkt.. ik vond de controller aan de gang krijgen in het filmpje hieronder wel een leuke uitdaging. Heb ook nog een set Farmkaarten gescoord en een iLok met protools 10 erop.. maar nadat de ophokplicht voorbij was had ik weer andere afleiding buiten de deur en ben ik alles vergeten..

Hij heeft nog even in de secundaire rock 'n rommelhut gestaan.. Te zien in de studio fly by in het begin.. Veel te groot, hij staat nu in de opslag.. zal wel eindigen als grofvuil ooit. :D
Over het algemeen vind ik het leuk om gear te proberen.. ook meer spullen dan ik kan plaatsen.. totaal niet overzichtelijk maar deze ruimte was wel optimaal ingedeeld zo. :)

Ik vind muziek maken, en dingen aan computers hangen altijd een gedoe. Klaar om op te nemen, zit je helemaal klaar; kutgezeik met controllers die ineens niet doen wat ze normaal doen. Voor mij wast in 2024 een luxeprobleem, geen kleuren via Logic op m’n controller. En nu weegt dat niet meer echter tegen de nadelen : in overbridge veel
Als je een hekel hebt aan controllers moet je echt Renoise proberen. tig shortcuts maar maar in feite is computerkeyboard alles wat je nodig hebt. Ook niet een echt DAW qua audio opnemen maar het zat voor mijn gevoel dichter bij een groovebox dan elk ander DAW wat ik probeerde.. Al was Ableton met Push ook wel soortvan dezelfde ervaring. Push 1 en 2 gekocht en werkte eigenlijk altijd.

Ik heb een Push 3 en Komplete Kontrol S61 mk3 (en nog ergens een Launchpad Mini mk3) aan de DAW hangen, maar als ik Ableton start doen die het altijd gewoon. Sowieso echt zelden tot nooit gedoe met computer/DAW, gewoon aanzetten en gaan.

Werk nog altijd met Magix, heeft toch vaak te maken met de kunde van de speler dan met het pakket waarmee je werkt.

Ik dacht altijd dat Magix zo'n 'track construction kit' pakket was waar je wat voorgekookte loops uit bij elkaar gooit, maar dat is wel van heel vroeger geloof ik?

Back